Sy egen Therm A Rest stol?

Hej!
Har sökt om denna tråd varit uppe innan utan att ha hittat något.
Någon som har prövat att sy ett eget tillbehör till Therm A Rest så man kan göra en stol av det? Någon som vet om det finns några ritningar på internet? Känns omotiverat att betala 500 spänn för några remmar... eller?

Tack för svar!

/A
 
jaa du..

jag håller på att sy en sådan just för tillfället!
jag har gjort en mall i lakanstyg nu, och den riktiga ska jag sy i ett kraftigare galontyg från en vanlig tygaffär. (har samma tyg i bivvyskor som jag sytt, funkar bra). Funderar nu på vad man kan använda för att stabilisera stolen med? i köpevarianten finns nån sorts lättmetallskena (tror jag) insydd i kanaler, både på sittdelen och ryggstödet. men jag tänkte prova med smala plaströr, ifall jag nu inte får tag på nån skena. Kan det funka?

jag har inte sökt nått mönster, det är ju möjligt att det finns. har hört att det ska finnas ett mönster i nån paddlingsbok, men vet inte vad den heter eller så...? någon som känner till det?

hur som helst tror jag min kommer funka toppen, jag kan ju skriva lite utförligare när den är klar, om den blir bra. (eller vad som annars inte blev så lyckat).

hälsningar Sara
 
Blomsterpinnar

Hej Sara
Jag började sy en egen stol för många år seden, men den blev inte så bra (felaktiva mått) för jag hade aldrig sett en ”riktig” Charkit i verkligheten. Har man en lånat en ”riktig” och kan mäta alla mått så är chansen att lyckas större.

Jag använde mig av ”blomsterpinnar” från Växus (numera Plantagen). Plastöverdragna metallrör som är rätt så styva, lätta och billiga. Lätta att kapa till rätt längd med bågfil. Men man måste sätta något skydd på den ände man sågat i, för annars så nöter pinnen på tyget/bandet. Bambupinnar (också från blomsteraffären) kan vara ett annat alternativ.

Paddlingsboken finns omnämnd i länken i mitt förra inlägg. Karin Mentzing (gårdagens namnsdagsbarn) heter författarinnan.

Per Brune
 
Ladda ner ritningen

Karin Mentzings ritning på Thermarest-stol fanns i nyhetsbrevet "Kajakfärd Norden" nr 2 för ett par år sedan. och stolen finns även, som nämnts i tidigare inlägg, beskriven och på bild i Karins bok "Långfärdskajak".

När jag tänkte sy en stol för ett par år sedan köpte jag kolfiberrör hos Skånehobby http://www.skanehobby.se I de färdiga stolarna sitter det som regel nån typ av rör; typ kolfiber eller glasfiber. Hos Skånehobby kan man även köpa "gummiändar" till rören.
För min del blev det aldrig nån sydd, utan det fick bli köpvarianten.
En fördel med Karins ritning är att stolen är tänkt att sitta på liggunderlaget hela tiden, alltså som på thermarest Ultimate Chair http://www.thermarest.com/product_detail.aspx?pID=68&cID=4

Karins stolsritning kan laddas ner här: http://www.kajak.nu/diverse/kajakfard/

Mvh Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Göra egen stormmatta Bo och sova 3
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
kutmsta Göra egen footprint Bo och sova 41
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.