Göra egen footprint

Är sugen på att införskaffa en footprint och har letat under en tid. Hittar dessvärre ingen större återförsäljare av Mountain Hardwear. I och med detta har jag funderat på hur det skulle vara att göra sin egen footprint, av t.ex. den tunnare varianten presenning.

Är det något avgörande (i materialval, hållbarhet, eller vad det nu kan vara) jag missar med att göra en egen? M.a.o. kommer jag slita hår och lemmar ute i fjällen för att tältgolvet istället dränks i vatten och att risken för revor skulle öka med ett hemmagjort?

Jula ska ha 19 kr för 2x2m, ekonomisk som man är :)

Hälsn,
Erik
 
Klipp ner den till måttet av tältgolvet. Gör du den större finns det risk att kondens på insidan av yttertältet eller än värre regnet på utsidan av yttertältet läcker in mellan fotavtrycket och golvet, då blir det garanterat blött. En bit byggplast fungerar oxså.
go tur
 
Dom billigaste presenningarna är väl inte att rekommendera, tycker dom brukar va väldigt tunna och ömtåliga.. Du tycker inte det är värt att lägga lite mer pengar än så på det? Tänk på att dom du klipper i den så kommer du behöva fålla kanten för att det inte ska fransa sig.

Annars håller jag med om att byggplast borde faktiskt funka, brukar va ordentligt breda.
 
Själv har jag klippt till bubbelplast, och det fungerar utmärkt! Finns att få på möbelaffärer. Väger inget och kastas i avsett kärl efter användandet. Avsevärt bättre än byggplast.
 
Senast ändrad:
Testa med julas pressening du. Kanterna klarar sig ett tag utan fållning, det blir ju inga krafter att tala om. Som seobserver skriver, se till att den inte sticker ut för långt, så regn eller dropp från yttertältet får en chans att hamna på fooprinten. Skar till ett provisoriskt fooprint till absiden en gång, i liknande material. Fungerade bra. Har sedan tänkt göra en seriösare variant, men det har inte blivit än...
 
Tack!
Är ett Viperine 2 jag har. Ytterduken vid marknivå spänns långt ut från innerduken (förutom i fotändan) så att få väta från ytterduken ner på footprinten är näst intill omöjlig. Men helt klart, som ni säger, är det viktigt att hålla samma form på fotavtrycket. Bör footprinten i så fall ändå ligga någon centimeter innanför golvet för att även eventuell kondens skulle droppa på den? Eller är kondensen av mindre påverkan?

Hur har ni löst det med fästen? Funderar på om man skulle köpa några ringar i snören/slingor på Panduro för att fästa dessa ringar i tältpinnarna, eller ligger fotavtrycket bra utav sigsjälv?

Byggplast hade jag inte tänkt på. Inte helt omöjligt att det rundar av vassa toppar på stenar mer, just för att plasten i sig är ju plastig. Presenning tenderar väl att vika sig "platt på" ojämnheter. Nu kanske jag överanalyserar men ändå :) Byggplast lär ju inte behövas fållas heller, även om jag har en nära vän med symaskin.
 
Plockar alltid bort grenar och stenar. Har aldrig fållat plastbiten, i tjänsten brukade jag en bit waxduk, men som civilist har mylarfolie och byggplast fungerat galant. YMMV
 
Jag har läst tråden, men inte fattat vad det är ni pratar om.

Prøva att søka på valfri søkmotor, t.ex. Google "Footprint tent" och vælj bilder. Då får du føljande:

https://www.google.se/search?hl=sv&...urce=og&sa=N&tab=wi&ei=JJrdUOHJMaqo4gSvkYH4BA

Det är alltså en duk som lägges/fästes under tältet (och har samma form som tältet) för att skydda originalgolvet alternativt också få golv i absiden. Man kan också ta bort innertältet och får då ett enkelvävs tält ihop med footprint:et. Finns som tillbehör till många tält...
 
Smart benämning

Footprint = tältgolv. Smart benämning ;)

Prøva att søka på valfri søkmotor, t.ex. Google "Footprint tent" och vælj bilder. Då får du føljande:

https://www.google.se/search?hl=sv&...urce=og&sa=N&tab=wi&ei=JJrdUOHJMaqo4gSvkYH4BA

Det är alltså en duk som lägges/fästes under tältet (och har samma form som tältet) för att skydda originalgolvet alternativt också få golv i absiden. Man kan också ta bort innertältet och får då ett enkelvävs tält ihop med footprint:et. Finns som tillbehör till många tält...
 
lite dyrare men lätt och fint även ihoppackad är ju tyvek. finns tex i olika varianter hos extremtextil
materialet är väldigt smidigt att jobba med också. och kanterna fransar aldrig heller.
 
hejsan
gammal tråd..men...
själv använder jag två stycken silvriga räddningsfiltar, hopsatta med silvertejp,från clas i sjön.upplevs inte som prassliga under tältet
vänligen nils
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.