Therm-A-Rest Z-lite

Någon som har erfarenhet av detta liggunderlag? Är på jakt efter ett nytt som inte är uppblåsbart/självuppblåsande. Kommer att användas under vår/sommar/höst.

Eller har ni några andra alternativ som är bättre?

Tack på förhand
 
Z-lite funkar kanon! Har även uppblåsbar Therm-a-rest men föredrar z-lite för dess smidighet + att den är skön att ligga på, vecklar ihop och ut sig utan problem, äggkartongs mönster ftw!

Finns en variant till på z.lite som har folie på ena sidan för att reflektera tillbaka värmen och har då ett högre r-värde, har för mig att standard ligger på 2,2 och med foliesidan 2,6 om jag inte minns fel.
 
Brukas även i vissa lättviktsryggsäckar som ryggstabilisering oxså. Rekommenderas. Brukar mitt med vårtorna uppåt. Det blir mindre regnsamlande så.
 
Hmm, blev tvungen kolla, och jo, mitt har iaf "vårtor" åt båda hållen...

Detta är den största nackdelen tycker jag, får man vatten i groparna är det inte helenkelt att skaka av... för att inte tala om när ett par ägg gick sönder... =)
En annan nackdel är om det används underst på snö, så smälter "vårtorna" ner sig i snön, och avståndet till snön blir 3mm... brrr, så dubbla liggunderlag, och inte detta underst på vintern.

I övrigt är det bra tycker jag. Blir lite högre att sitta på när man viker ihop det, som sittunderlag. Det rullar inte ihop sig, när det ska var utfällt, och jag använder det som ryggplatta i min (hemmasydda) ryggsäck.
 
Tack för svaren. Låter mycket lovande. Hur är slitstyrkan? crall.scout du skrev att några "ägg" hade gått isönder. Lätt hänt?

Tack på förhand
 
Någon som har erfarenhet av detta liggunderlag? Är på jakt efter ett nytt som inte är uppblåsbart/självuppblåsande. Kommer att användas under vår/sommar/höst.

Eller har ni några andra alternativ som är bättre?

Tack på förhand

de är kanon. köpte ett förra våren. 370 spänn nånting fraktfritt från england.man sparar ett par hundra. kom inom 3-4 dar. folievarianten. butiken heter facewest och har fraktfritt till sverige. köpte nyligen torrfoder därifrån 55:- mot 80 i sverige.
 
Tack för svaren. Låter mycket lovande. Hur är slitstyrkan? crall.scout du skrev att några "ägg" hade gått isönder. Lätt hänt?

Tack på förhand

Haha, ja, alltså, jag hade färska ägg med mig en gång, som jag råkade pajja... dom kletade ner liggunderlaget, och jag fick tvätta ägg från alla dessa gropar i liggunderlaget... störigt, men det händer ju inte så ofta! =)

Slitstyrkan är nog bra, köpte mitt för ca 10 år sen, och det ser inte såå slitet ut... gissar att jag använt det ett par 100 nätter eller så. Något sämre spänst än när det var nytt...
Jag är nöjd.
 
Haha, ja, alltså, jag hade färska ägg med mig en gång, som jag råkade pajja... dom kletade ner liggunderlaget, och jag fick tvätta ägg från alla dessa gropar i liggunderlaget... störigt, men det händer ju inte så ofta! =)

Slitstyrkan är nog bra, köpte mitt för ca 10 år sen, och det ser inte såå slitet ut... gissar att jag använt det ett par 100 nätter eller så. Något sämre spänst än när det var nytt...
Jag är nöjd.

Haha okej, är lite seg i huvudet ibland. Skönt att du e nöjd iaf. Mitt är beställt så nu är det bara till att vänta....
 
Jag är förtjust mitt z-lite. Är med på allt från vandringar till dagsutflykter. Vikt/komfort går ej att slå (i komfort räknar jag in att man slipper allt mög som det innebär med uppblåsbara kusiner). När z-lite är för kallt kör jag Ridgerest Solar. Du kan inte bli missnöjd med z-lite, köp! Den nya har ju dessutom lite bättre r-värde än den gamla (2.6 vs 2.2).
 
Har fått hem mitt nu är har provat det på två kortare turer och är helt klart nöjd. Mycket smidigt och förvånansvärt skönt att ligga på.

Tack för hjälpen

Over and out
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Anders V Lite Hillebergskvaller Bo och sova 16
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.