Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Therm-A-Rest Z-lite
- Trådstartare niklasaxelsson
- Start datum
För en som inte vet vad ett r-värde motsvarar, hur långt ner i temperatur kan man gå med ett sånt liggunderlag?
Jag har provat ner till -7 och jag sov gott. Hade underlaget till min sovsäck 2000 från försvaret.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag gillar också z-rest, har haft den i flera år, numera den alu-belagda utgåvan. Perfekt bivack-underlägg, har fungerat även under några minusgrader, direkt på isblandat grus och frusna klipphällar. Äggkartongformen gör att sovsäcken bara komprimeras punktvis och värmer även underifrån (förhoppningsvis behåller också dunet spänsten längre). Ev. kondens samlas (och i bästa fall fryser till snö) i "groparna" i stället för att väta ner sovsäcken - bara att skaka ur försiktigt på morgonen. Sovsäckens undersida känns betydligt torrare efter en natts sömmn, än med släta underlägg.
Enda nackdelen är den ilsket gula färgen
.
Enda nackdelen är den ilsket gula färgen
Har fått hem mitt nu är har provat det på två kortare turer och är helt klart nöjd. Mycket smidigt och förvånansvärt skönt att ligga på.
Tack för hjälpen
Over and out
Vad gick det på?
Z-lite är i snitt 20 mm tjock, så troligen ca 7 gånger bättre än dina osannolika 3 mmNågon som kan säga hur Z-Lite är för en sidosovare? Jag får tämligen ont i höfterna efter ett par nätter på ett vanligt 3mm liggunderlag.
Mer på allvar: jag är en magsovare, som hellre sover på ett plant trägolv än i en alltför mjuk säng, så jag är nog inte till mycket hjälp här. Och kanske ingen annan heller, för detta är väldigt individuellt. Det hänger inte alltid på tjockleken, du kanske snarare behöver lägga något avlastande klädesplagg under midjan och/eller mellan knäna i stället. Har du möjlighet att provligga underlägget i någon affär eller på öppet köp hemma, så är det det bästa sättet.
Z-lite är i snitt 20 mm tjock, så troligen ca 7 gånger bättre än dina osannolika 3 mm.
.
Jag har ett helt osannolikt 3mm underlag, och det sover man inte på kan jag intyga
http://gossamergear.com/sleeping/1-8.html
Grymt bra att ha med dock
Jag har ett helt osannolikt 3mm underlag, och det sover man inte på kan jag intyga
http://gossamergear.com/sleeping/1-8.html
Grymt bra att ha med dock
Ok! Ser kul ut. Hur är värmehållningen i en sån?
Någon som kan säga hur Z-Lite är för en sidosovare? Jag får tämligen ont i höfterna efter ett par nätter på ett vanligt 3mm liggunderlag.
Jag sover mestadels på sidan och z-lite är det bästa av cellplastunderlagen för detta.
Vad gick det på?
Köpte via svensk sida för 495 :- fraktfritt. Försökte köpa via england men butikens banksystem ville inte godkänna mitt visakort.
Ok! Ser kul ut. Hur är värmehållningen i en sån?
Riktigt bra faktiskt! Inget du sover på som sagt, men det håller dig varm och torr när du vilar och perfekt under Neo Airen som skydd.
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 2
- Visningar
- 602
- Svar
- 7
- Visningar