Therm-A-Rest

Vad är det för skilnad på "Camp Lite 63 x 196 x 4 cm.1250g" och "Camp Rest 64 x 196 x 5 cm 1690g" och de andra Therm-A-Rest är det samma "stoppning och yttermaterial eller?
Matz
 
Stoppningen

Vad jag vet är det stoppningsmaterialet som skiljer sig mest. Det är en typ av expanderad skumplast, som i "lite" varianterna också är perforerad eller innehåller extra hålrum (mer än vad som blir vid expansionen av plasten). Detta gör dem lite lättare, men med sämre isoleringsförmåga antar jag. I övrigt tror jag att yttermaterialet är detsamma. Men vikten beror ju naturligtvis också på storleken på respektive madrass.
 
Thermarest

Micke har rätt!

Genom hålen anses värmeförlusterna vara större. Har nog bara betydelse om du sover i en stridsvagn eller motsvarande, d. v. s. med en god värmeledare under madrassen. en bit undelagsplast kan ju raskt förändra det.
Själv har jag bytt till lättviktsluftmadrass (Wildo) och en bit golvunderlagsplast, mindre än halva vikten och suverän komfort, att kombinationen sen är avsevärt billigare gör ju inte saken direkt sämre.
 
Har ni kollat på...

"stephensons warmlite" (finns i företagsregistret på utsidan, USA). De har en dunfylld luftmadrass som blåses upp med hjälp av den medföljande packpåsen. Den är 4" (10 cm!) tjock. Borde väl vara helt oslagbar både komfort-, värme- och viktmässigt.

Ps. bli inte förskräckta om ni tror att ni hamnat fel när ni går in på deras hemsida det har ni inte Ds.

Urban.
 
Jämförelse

Utan att gå in för djupt i orsakerna, så är det ett faktum att jag äger både ett Camplite och ett Camprest. Jag har därför haft tillfälle att jämföra båda dessa liggunderlag.

Skillnaden består, som tidigare nämnts, i skummet. Camplite har "litefoam" som är perforerat av en massa hål för att bli lättare. Det innebär att kärnan i det i stort sett ser ut som ett "skumnät", medans Camprest har en hel skumkärna. Camplite är också 1 cm tunnare, vilket ytterligare minskar vikten.

Den praktiska skillnaden blir att Camplite isolerar lite sämre, samt att det blåser upp sig sämre. "Nätskummet" har inte samma kraft att expandera som en hel skumkärna. Det ger också lite mindre komfort i och med att det är tunnare.

Jag tycker att Camplite är att föredra i de flesta situationer. Mitt omdöme kan läsas i min recension på:


Vikten av ett Camprest är lite avskräckande, men jag tycker att det har sitt berättigande när man slipper bära det. Jag använder mitt t ex vid havspaddling då jag ofta sover på klipphällar, eller om man sover över på golvet hon någon som saknar extramadrass. Den extra centimetern i tjocklek ger faktiskt lite mer komfort.

En liten varningsflagga kanske man skall hissa för Litefoam: Jag har använt mitt Camplite ganska flitigt både vinter och sommar i tre år nu, och skumkärnan har blivit betydligt mjukare. Det blåser inte upp sig själv alls lika bra som ett nytt. Det är väl ingen katastrof att man får blåsa lite mer i det, men vad händer om skummet kollapsar helt?

Peter
 
Down Air Mattress

Jo, nog såg den bra ut, den dunfyllda madrassen. Säkert något av det bästa man kan ha också. Men kollade du priset när du var och surfade på "nudistsidan" :)? För en normalstor storlek, 200 cm lång, vill de ha $750. Skall man hosta upp nästan åtta laxar för ett liggunderlag?
 
Ändra inlägg

Jo, visst går det att ändra Peter, men bara under en begränsad tid från det att du har postat det. Jag tror det är en halvtimma. Tryck på "admin" i huvudet på inlägget så kan du ändra.

/Micke
 
Blåsa i liggunderlaget.

Det är väl egentligen inte att rekommendera under längre vinterturer då man får kondensbildning i madrassen från den varma utandningsluften. Detta försämrar den isolerande förmågan hos madrassen då den sakta fylls med iskristaller.

Har själv ingen lösning på det problemet och man kan väl disskutera hur snabb försämringen egentligen är. Jag har själv blåst upp madrassen under ett antal vinterturer utan att märka någon försämring så problemet är nog inte så stort, men ändock.

Urban.
 
Samma erfarenhet

Jag har också blåst i madrassen på vinterturer, och inte märkt någon försämring.

En lösning som Cascade Designs borde kunna bistå med är en liten pump. Den behöver inte vara större än att den ryms i fickan och väger 30 gram. Dock har jag aldrig sett att de tillverkar något sådant. Det kanske skulle skada deras rykte om "självuppblåsande madrasser". Vem minns inte med fasa de luftmadrasser av gummi som man blåste eller pumpade upp med hundratals liter luft?

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.