Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ?

Hejsan!

Jag har ett läckande "Thern a rest" liggunderlag. Det är cirka 15 år gammalt och varsamt använt under dessa år.
-Har hört att det är "livstidsgaranti", eller vad gäller ?
-Hur många år brukar dessa liggunderlag vara funktionsdugliga (hålla luften etc.) ?

Mvh
Johan
 
Tja, vet ju inte hur det är i det här fallet. Men rent generellt har begreppet "livstids garanti" inget med din egen livstid att göra ;), utan det handlar om produktens beräknade livstid. Det kan alltså variera väldig mycket .
 
Livstidsgaranti

Intressant tolkning av livstidsgaranti. Det skulle då innebära att den utlovade garantin är helt värdelös. Man garanterar att produkten ska hålla under hela dess livslängd. När produkten går sönder är dess livstid slut och så även garantitiden. Så kan det ju rimligtvis inte vara.
 
Intressant tolkning av livstidsgaranti. Det skulle då innebära att den utlovade garantin är helt värdelös. Man garanterar att produkten ska hålla under hela dess livslängd. När produkten går sönder är dess livstid slut och så även garantitiden. Så kan det ju rimligtvis inte vara.

Öringen skrev "beräknad livstid" inte "faktisk livstid"....

Vad livstid betyder varierar. Finns bara ett sätt att ta reda på vad som gäller i ditt fall: ring och fråga...
 
Frånsett garantifrågan som är intressant på sitt vis är det ju busenkelt att laga läckande Thermarest. (Såvida det inte är själva ventilen eller infästningen av den, då blir det nog lite knepigare.

Det är ju bara att lokalisera läckaget m.h.a att man applicerar vatten och ser vart det bubblar. Sen kan man laga med slang-lappar för cykel, marinspackel, eller köpa thermarest's egna lagningskit, eller ta något annat som är segt och tål kyla och som har bra fästningsförmåga.

Om det funkat felfritt i 15 år skulle åtminstone jag inte bry mig om att bråka utan se lagningarna som något naturligt; nåt man sover på eller har nedstoppad i ryggsäcken behöver inte vara alltför estetiskt.
 
När du köpte ditt Thermarest, räknade du med att det skulle vara oslitet efter 15 år?

Ingen tillverkare kan ju garantera att en vara inte slits ut; det mesta slits med åren. Plast slits av solljuset, gummi torkar, metall utmattas osv. De kan heller inte garantera att folk inte misshandlar sina prylar eller använder dem mer än vad de är byggda för (och alltså sliter ut dem tidigare):

What is not covered
Normal wear, abrasion, misuse, alteration, abuse, taking apart of the product, or improper washing and drying is not covered.


Alltså:
om tillverkaren bedömer att du har använt produkten normalt och den inte är tillräckligt gammal för att vara utsliten så löser de ditt problem.
 
Busenkelt att laga!

Fick en liten läcka i mitt theramrest, den var så liten att det tog ett par timmar att upptäcka att luften gick ut. Jag tog och blåste upp det ordentligt och sedan skurade det med grönsåpa och vatten. Bubblorna markerade direkt var hålet fanns. Jag markerade med en tuschpenna sköljde med vatten och lät torka. När underlaget var torrt så pressade jag ut luften och lade en liten klick liquisol på markeringen och lät den torka. Klart! Även om liggunderlaget är varsamt använt så kan det säkert må bra av en tvätt efter 15 år :)

Tror säkert att det är lättare och mindre jobb att laga än att traggla med en reklamation.

MVH

//Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Läckande NeoAir all season Bo och sova 4
johan5588 Läckande Fjällräven Akka R/S 3 Bo och sova 9
pby Läckande golv i hillbergstält Bo och sova 7
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.