Sy din egen dunsovsäck?

Jag tog en sväng förbi Hemtex när jag varit på en av de stora sportbutikerna för att titta på sovsäckar. Då slog det mig att man kanske kan sy sin egen sovsäck utav ett duntäcke.

Är det någon som har gjort ett försök?
 
Dunkvalite

Tyvärr brukar dunet vara så pass dålig kvalite så att det inte är mycket att ha i en dunsäck för mycket fjäder osv.
Jag kollade på hur mycket dun skulle kosta för ca 10 år sedan (bra kvalite) + bra tyg och det kostade nästan lika mycket som en bra sovsäck:-(

Men i Internets tidevarv skulle men säkert hitta bra dun i estland eller så och köpa nått tunt fint tyg och göra en riktigt fin säck. Men Hemtex tror jag ej på...
 
Det brukar bara rekommenderas om du vill ha en säck som inte går att köpa. Dun är som sagt var dyrt, om du tittar på täckena på Hemtex så är det täcken med 90% dun och bärförmåga (loft) på minst 10 (helst 12) som du skall titta efter. Sist jag kollade på Jysk har jag för mig att de kostade över 1500 spänn.

Möjligen om man hittar bra duntäcken på rea, men annars är det väl inte så svårt att lista ut att du betalar mer för dunet än vad en sovsäckstillverkare gör och att det enda du "tjänar in" är sömmnadsjobbet.
 
Kudde

Om du ska köpa något för att komma åt dunet så ska du inte köpa ett täcke utan en(eller flera) kudde. En kudde är avsevärt billigare än ett täcke med motsvarande dunmängd och dessutom enklare att få ut dunet ur. Men som sagt, var observant på dunkvaliteten. Dom flesta kuddar och täcken har alldeles för dålig dunkvalitet för att vara intressanta.
 
Vad tror ni om denna sortens dun?

Lånar tråden lite;

Jag kan fått tag i en dunkudde från Kungsängen ur deras bättre sortiment som heter "Dun +". Länk för nästan inga pengar alls.

Jag tänkte ta min befintliga sovsäck, modell Helsport Normarka , öppna den, ta ut all stoppning och proppa in ca 500g dun i den.

Målet är att får ner packstorlek och vikt samtidigt som säcken blir något varmare.

Spontant vad tror ni om detta projektet?

På många sovsäckar anges "fillpower", vad skulle en sån här hemmagjord säck få för motsvarande värde tror ni? Och vad kan den tänkas få för komforttemperatur?
 
Lånar tråden lite;

Jag kan fått tag i en dunkudde från Kungsängen ur deras bättre sortiment som heter "Dun +". Länk för nästan inga pengar alls.

Jag tänkte ta min befintliga sovsäck, modell Helsport Normarka , öppna den, ta ut all stoppning och proppa in ca 500g dun i den.

Målet är att får ner packstorlek och vikt samtidigt som säcken blir något varmare.

Spontant vad tror ni om detta projektet?

På många sovsäckar anges "fillpower", vad skulle en sån här hemmagjord säck få för motsvarande värde tror ni? Och vad kan den tänkas få för komforttemperatur?

Tror inte det är en bra idé, Helsport Nordmarka är en enkel fibersäck och tyget är säkert inte dunsäkert. Dessutom är säcken inte kanalsydd men separata väggar som behövs för en dunsäck, och det skulle inte förvåna mig om fiberfyllningen dessutom är fastsydd med yttertyget.

Kudden från Kungsängen som du refererar till har en 90/10 dun/fjäder blandning med bärighet 8-10. Skall du räkna om detta till fillpower skulle jag gissa kring 600CUIN, inte mer.
 
Bärighet...

...är nog svårt att gissa sig till. När man mäter bärighet så använder man en viss mängd dun och låter den expandera från hoppressat tillstånd i ett mätglas. Ju större volym desto högre bärighet ("fillpower").

Borde gå att göra själv, bland köksgeråden i butiken finns ibland raka smala plastbehållare med dl-markering. Ta en bestämd viktenhet dun (digitalvåg), lägg i behållaren, vänta föreskriven tid (googla på fillpower Cuin, man brukar hitta beskrivningar av mätförfarandet).

Troligen är det olämpligt att göra om din Nordmarka till dunsäck, den lär sakna kanaler för dunet.

...skulle jag gissa fillpower på kudden så tror jag långt under vad som krävs för att göra en sovsäck...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Göra egen stormmatta Bo och sova 3
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
kutmsta Göra egen footprint Bo och sova 41
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.