Minskat loft i dunsovsäck?

Jag har märkt att min 9 år gamla dunsovsäck har blivit mycket tunnare på ett ställe, nämligen den del av säcken som är över bröstkorgen. När jag ligger i sovsäcken i kyla ( och sovsäcken är helt stängd ) känns tyget på insidan kallt just där sovsäcken är tunnare. Detta till skillnad från andra delar av säcken där tjockleken är oförändrad.
På senaste långtur tänkte jag att dunet är tunnare där på grund av fuktansamling, men väl hemkommen har jag torkat sovsäcken.
Kan dunsovsäckar tappa loft med åren och varför har min sovsäck blivit tunnare på bara det stället? Den delen av sovsäcken som är under min rygg ligger jag på med hela min kroppsvikt, men där har jag inte märkt någon förändring.
 
Jag har märkt att min 9 år gamla dunsovsäck har blivit mycket tunnare på ett ställe, nämligen den del av säcken som är över bröstkorgen. När jag ligger i sovsäcken i kyla ( och sovsäcken är helt stängd ) känns tyget på insidan kallt just där sovsäcken är tunnare. Detta till skillnad från andra delar av säcken där tjockleken är oförändrad.
På senaste långtur tänkte jag att dunet är tunnare där på grund av fuktansamling, men väl hemkommen har jag torkat sovsäcken.
Kan dunsovsäckar tappa loft med åren och varför har min sovsäck blivit tunnare på bara det stället? Den delen av sovsäcken som är under min rygg ligger jag på med hela min kroppsvikt, men där har jag inte märkt någon förändring.

Troligtvis så är det fukten i din utandningsluft som har samlat sig på bröstet på sovsäcken. Fukten har fått dunet att dra ihop sig i klumpar, och därmed saknas det dun på vissa ställen. När dunet torkar i form av en klump kommer det forstätta vara en klump. För att få tillbaka loftet över bröstet behöver du hitta klumparna och fluffa till dem. Du kan hitta dem genom att känna med lätt tryck över kanalen, tills du hittar en lite tjockare del. Ofta i ett hörn eller vid en söm i kanalen, men kan vara var som helst.
Fluffa försiktigt till klumpen och slit inte sönder dunet medan du gör det. (Du känner om det krasar i dunet eller inte).

Om du inte har tvättat säcken på länge kan det vara läge att tvätta den och därefter torka den ordentligt under ständigt fluffning.

Kör sovsäcken i tvättmaskinen på skonsamt program med flytande milt(!) tvättmedel. Kör den gärna i ett par extra sköljningar. Sen torkar du säcken i torktumlare på låg värme i flera timmar. Om tyget i sovsäcken inte är jätteömtåligt kör du 3st (rena!) tennisbollar i torktumlaren. Oavsett om du har tennisbollar eller inte så stannar du torktumlaren minst varje halvtimma och fluffar upp dunet. Efteråt hänger du sovsäcken på tork i minst ett dygn och fortsätter fluffa ibland. Sovsäcken kommer kännas torr långt innan all fukt försvunnit ur klumparna så se till att du har tid och tålamod när du drar igång!

Den blir troligtvis nästan som ny av detta.

Nu när du vet var på säcken fukten samlar sig så kan du fluffa till dessa delar av säcken lite extra i framtiden, när du hänger upp den efter en tur. Häng den gärna minst ett, gärna två dygn efter varje tur, och fluffa några gånger per dygn. Förvara den sedan i en stor nätpåse eller liknande, ej vikt eller komprimerad.

Lycka till!
 
Förutom Kimkim's förslag kan du kolla om sovsäcken har hela dunkanaler mellan bröst och ryggsida, i så fall kan ju dunet förflyttas sig till ryggsidan och du kan försöka skaka tillbaka det där det bäst behövs.
 
Har precis samma problem i min gamla Marmot Never Winter, nästan helt tomt ovanpå bröstkorgen. Tyckte att det var märkligt kallt en natt i -5 grader och upptäckte att det var i princip bara nylonet...

Dags att köra en sväng i tvättmaskinen/tumlaren!
 
Detta är kanske är ett självklart påpekande, men många tresäsongs sovsäckar, bla Marmor Never summer tror jag, har genomgående dunkanaler så att dunet kan röra sig fritt mellan över- och underdel, med jämna mellanrum måste man pilla tillbaka dunet från under- till överdel.
 
Detta är kanske är ett självklart påpekande, men många tresäsongs sovsäckar, bla Marmor Never summer tror jag, har genomgående dunkanaler så att dunet kan röra sig fritt mellan över- och underdel, med jämna mellanrum måste man pilla tillbaka dunet från under- till överdel.

Det var inte självklart, trots 40 års eget tältande har jag aldrig tänkt så långt... :)

Det blir till att både pilla och tvätta/tumla. Tack för tipset!
 
Tack för tipsen! Jag har nu tvättat sovsäcken ( jag har inte gjort det själv utan anlitat ett företag som jag brukar låta tvätta mina sovsäckar ). Fortfarande är dock dunlagret över bröstkorgen lite tunnare än övriga sovsäcken.
Kan dunet förstöras med tiden och därför tappa i loft? Sovsäcken är som tidigare nämnts 9 år gammal och flitigt använd. Jag skulle gissa att jag sovit några hundra nätter i den.
 
Jag har tänkt att det kanske behöver fyllas på med dun i sovsäcken. Efter letande på nätet har jag hittat ett företag i Skottland ( som jag tidigare anlitat i ett annat ärende ) som gör sådant. Dock kan jag inte någon som tillhandahåller sådana tjänster i Sverige. Någon som vet?
 
Skottland kan ju bli lite bekymmer så här efter Brexit som är värt att kolla upp lite extra, men jag gissar samtidigt att en skicklig sömmerska/skräddare borde kunna hjälpa dig. Dun finns ju att köpa separat.
 
Kom att tänka på denna tråden när jag tvättade min dunsovsäck. Första gången jag tvättar denna säcken. Upptäckte till min förvåning att vissa kanaler hade väldigt lite dun i sig när den började torka.
Just min säck (Cumulus) har helt separerad ovan- och undersida. Men, mellan bafflarna (på samma sida) så hittade jag faktiskt öppningar. Jag kände med fingrarna för att hitta baffelväggen och sedan kände jag försiktigt längst med hela sömmen för att hitta något. Där baffelväggen sitter fast i säckens sidosöm hittade jag öppningar faktiskt. Det var inte jättelätt att hitta, hade nog kunnat missa dem också. Genom de öppningarna kunde jag fördela dunet jämt.
Det hade varit lättare om jag upptäckt detta innan den var nästan helt torr och väldigt välfluffad. Enormt irriterande att försöka flytta väldigt fluffigt dun genom ett litet hål precis vid en söm, sytt i jättetunna material, utan att se vad man gör :p
Men nästa gång du har uppe säcken kan du ju prova att känna igenom en baffelvägg riktigt noga och se om du inte hittar en söm ändå.
 
Har du öppningar mellan baffelvägg och sidosömmen som du beskriver så anser jag att säcken är felsydd. Kontakta tillverkaren för utbyte.
 
Har du öppningar mellan baffelvägg och sidosömmen som du beskriver så anser jag att säcken är felsydd. Kontakta tillverkaren för utbyte.

Intressant. Jag trodde först att den gått sönder. Men det var på alla bafflarna så tror ändå att det är med mening? Det är inte hela kortsidan på baffelväggen som är lös utan kanske 1cm.
Jag funderar faktiskt på att kontakta tillverkaren och fråga om det verkligen ska vara så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Gear Loft (takhylla) Bo och sova 22
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.