Membran i dunsovsäck?

Hur väl fungerar ett membrantyg i sovsäckssammanhang? Prisvärdheten behöver inte diskuteras, för den är så gott som alltid kass när det rör sig om hi-tech. Vad jag vill veta är rena prestanda. Det är uppenbart att ett membrantyg är att föredra om man spiller blåbärssoppa eller om det går hål i tältduken under regnstormen, men hur verkar den tätare väven i normala situationer?

Vid vilken ungefärlig temperatur börjar kondens på insidan av väven att bli ett problem för vanliga nylonvävar resp membranvävar?

Någon jämförande åsikt om Mt Eq Drilite, Marmot Membrain, DryLoft, ...?

Rasmus
 
Min erfa...

Har en WM Antelope med Dryloft. I kyla dvs -20, inga problem med is på insidan. Nu går denna säck ungefär dit ner, sedan får man förstärka (kör då en tunn yttersäck i syntet) så kanske skulle det bli is om det var kallare.

Skulle tro att någon sorts mikrokrympt polyester med teflonbehandling är optimalt vid riktigt låg temp pga bättre ventilation, men osäker. WM gör ju sitt köldflaggskepp Bison med Dryloft...

Annars kan du alltid använda fuktspärrpåse, det ger torr säck och bättrar på den isolernade förmågan märkbart.

Mvh,

Johan
 
Det fastnar ju is...

Om man har ett sovsäcksöverdrag så brukar det ju bli is på insidan av detta. Altså borde is fastna även på insidan av membranet, eller...

Själv har jag en gammal TNF dunsäck med Gore-Tex (ingen aning om årsmodell och komfort-temp, men den väger 2 kg och är skön till ca -25 eller -30). Den låg en gång i ca 1 dm djupt vatten i botten på en kajak. Inga problem, bara att skaka av. Jag blir rätt fuktig i den när det är kallt, men det blir jag i andra tjocka sovsäckar också.

Sommarsäcken är en Mountain Equipment med dry-lite. Upplever inte att detta bromsar ventilationen, men det är klart, jag använder den aldrig när det är kallt.
 
Is och membran/yttertyg

Jag har också varit med om is på insidan av Goretex (överdrag) men aldrig vad jag vet med Dryloftet i min sovsäck. Dryloft "luftar" betydligt bättre än GT, kanske delvis orsaken? Men vid riktigt låga temp så blir det is vad man än använder. Fukten fryser innanför det sista lagret (bl a därför bra med fuktspärr).

Mitt ytterlager i sträng kyla är en tunn syntetsäck så ev is/fukt hamnar mest där ist f i dunsäcken.

Mvh,

Johan
 
Fuktspärren måste vara innanför daggpunkten

för att det skall fungera (och då förutsätter det naturligtvis att inte fukten kommer från utsidan!).

Med andra ord på insidan av säcken. Sovsäcksöverdrag eller yttertyg kommer det ofelbart att bli is på.

Yttertyget har tre uppgifter; dels att hålla ute fukt och vind, och dels att hålla kvar uppvärmd luft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bigsalmon Sovsäck med membran Bo och sova 3
Raskesven Enkelväggstält med membran Bo och sova 2
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.