3säsongers dunsovsäck

Hänger ju lite på hur lång du är, om du är i-vändare (=behöver lite vidare säck) eller medvändare och hur långt på vår/höst du vill tänja gränserna. Max 1 kg för en rimligt varmt 3-säsongs säck kräver hög dunkvalitet så några färdiga alternativ kan vara WM Apache, Marmot Helium eller Marmot Wm Xenon. Den senare är varmast och lever mest upp till en 3-säsongs säck från tidig vår till sen höst, de andra mer för det varmare halvåret.
Sedan finns ju givetvis Roberts och Cumulus som har olika modeller och även accepterar spevcialbeställda sovsäckar.
 
Kan rekommendera både Roberts och Cumulus, de är populära här på forumet då man får väldigt mycket för pengarna samtidigt som de använder etiskt dun och kan specialanpassas efter speciella önskemål. Dessutom kan de fås med hydrofobt dun som står emot fukt/vatten bättre. Har själv en quilt från Cumulus som jag så långt är nöjd med.

Söker du här på forumet så finns det mycket skrivet om dessa två tillverkare.
 
Jag håller med smux. WM Apache eller t.o.m. gå upp på Antelope om du är frusen av dig. Minst 6" loft enligt amerikanarnas sätt att mäta är mitt tips om du ska ha en (1) säck till allt för barmarksäsongen. Att frysa sig genom en natt är inte kul. Jag håller WM snäppet före Marmot. I familjen har vi flera WM inkl. Apache och även Plasma 15 som är/var Marmots "bästa" under kilot. WM:s tresäsong kan man genom att ska säcken flyta allt dun till översidan och på så sätt göra den varmare (förutsätter så klart att man inte flyttar säcken när man sover).

Kom ihåg bra (varmt) liggunderlag så att du inte blir kall underifrån.
 
Var i samma sits. Köpte en Marmot Helium efter lite (mycket) research. Ett bra pris just i beslutstillfället bidrog också lite till beslutet. Jag har inte hunnit prova den än. Men den känns gedigen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Det är inte så lätt att jämföra säckar mellan olika individer. Som unga köpte vi likadana sovsäckar, jag svettades i min och min förlovade frös.

Egen värmeproduktion är ett viktigt individuellt särdrag.

En liten lätt person kan vid liknade förhållanden behöva en säck med 10-15 grader mer temperaturgräns än vad en stor och normaltung behöver. En med eget isolerande lager kanske kan klara sig med en säck med 5 grader färre temperaturgräns.

Så att från början sätta gramvikten kan vara helt fel, men ändå önskvärt i sammanhanget.

TS längd, vikt och om du känner dig som sovande varm, komfortabel eller frysen.

Förr lär det mest bli spekulationer och glada utrop om egna lyckade sovsäckar.

go tur
 
Det är inte så lätt att jämföra säckar mellan olika individer. Som unga köpte vi likadana sovsäckar, jag svettades i min och min förlovade frös.

Egen värmeproduktion är ett viktigt individuellt särdrag.

En liten lätt person kan vid liknade förhållanden behöva en säck med 10-15 grader mer temperaturgräns än vad en stor och normaltung behöver. En med eget isolerande lager kanske kan klara sig med en säck med 5 grader färre temperaturgräns.

Så att från början sätta gramvikten kan vara helt fel, men ändå önskvärt i sammanhanget.

TS längd, vikt och om du känner dig som sovande varm, komfortabel eller frysen.

Förr lär det mest bli spekulationer och glada utrop om egna lyckade sovsäckar.

go tur

Visst är det så men tyvärr finns det ju inget annat sätt än att prova sig fram och och lära sig vad man själv behöver.

Rekommendationerna Western Mountaineering, Marmot, Roberts och Cumulus är alla erkänt bra. Det gäller bara att köpa tillräckligt varm och inte för liten :)

Köp varmare än du tror att du behöver om du vill minimera risken att behöva göra om köpet. Ett kg även med bästa kvaliteten och smal säck är på gränsen att klara sommarfjället om du är frusen. Om man inte kan sova rakt / stilla kan en smal säck bli kall eftersom man inte kan ligga normalt / avslappnat. Lätta säckar är smala. Det är enkelt och skönt att öppna upp och använda som täcke om det är varmt. Mycket värre och svårare om man fryser.

När någon på BPL frågade om temperaturrekommendation skrev han som har grundat Enlightened Equipment att de aldrig någonsin har fått tillbaka en quilt eller säck för att den var för varm men att folk hela tiden skickar tillbaka med motiveringen för kall.
 
Än så länge är det bara Cumulus som erbjuder hydrofoberat dun. Roberts är enligt polska rykten fortfarande lätt skeptiska och avvaktar.

Marmot använder hydrofobierat dun i sina säckar sedan några år tillbaka, de kallar det "Down Defender":
https://marmot.com/cold-technology/down-defender.html


Sedan kan jag hålla med tipsen om att hellre köpa lite varmare än man behöver, det är bättre att ventilera en sovsäck varma nätter än frysa kalla nätter. Hur mycket värme man producerar när man sover varierar med person, hur trött man är, energinivå i kroppen och ålder. Personligen ligger min egen erfarenhetsmässiga lägsta komfortzon närmare det som EN-testerna kallar TComfort än TLimit, trots att jag är man
Själv är jag i-vändare varför jag vill ha utrymme att kunna vända nig i sovsäcken, varför jag inte vill ha en för klaustrofobiskt skuren sovsäck.
 
Marmot använder hydrofobierat dun i sina säckar sedan några år tillbaka (...)
...liksom flera andra "väst"-tillverkare. Ser nu att mitt inlägg kunde missförstås; det var menat som ett förtydligande av nicko_:s inlägg om de polska tillverkarna Cumulus och Roberts, varav alltså de sistnämnda inte använder hydrofoberat dun.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.