Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror

Hej

Någon som kan säga något om Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror?
Priset verkar attraktivt för en dunsovsäck. Kanske i tyngsta laget, men med en komforttemp på -10 ner till -18 så kanske den inte kan bli så mycket lättare för det priset.

Funderar på att beställa en, är otroligt frusen av mig när jag väl somnat.
Har idag en haglöfs Zensor 1s, och med ullunderställ, fleecetröja, tjocka ullstrumpor, sovsäcköverdrag, sovsäckslakan, så fryser jag om temperaturen närmar närmar sig 0an. Så, antingen har zensor 1s helt fel uppmätt komforttemp, eller så är jag bara otroligt frusen av mig.
Vore skönt att få en hel natts sömn utan att vakna varje halvtimme trots att det är kallt ute.
 
Hej

Någon som kan säga något om Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror?
Priset verkar attraktivt för en dunsovsäck. Kanske i tyngsta laget, men med en komforttemp på -10 ner till -18 så kanske den inte kan bli så mycket lättare för det priset.

Funderar på att beställa en, är otroligt frusen av mig när jag väl somnat.
Har idag en haglöfs Zensor 1s, och med ullunderställ, fleecetröja, tjocka ullstrumpor, sovsäcköverdrag, sovsäckslakan, så fryser jag om temperaturen närmar närmar sig 0an. Så, antingen har zensor 1s helt fel uppmätt komforttemp, eller så är jag bara otroligt frusen av mig.
Vore skönt att få en hel natts sömn utan att vakna varje halvtimme trots att det är kallt ute.

Men En Zensor 1s har en komforttemperatur på +5 så det är kanske inte så konstigt att du fryser om det närmar sig nollan. Jag är också frusen av mig och lägger på minst 5 grader när jag tittar på sovsäckar. Sen får du ursäkta om jag låter som en besserwisser, men vad har du för liggunderlag? Har du kallt under dig hjälper det ju inte en säck som klarar -80, du fryser ändå.

Mitt tips: AlpKit Skyehigh
 
Men En Zensor 1s har en komforttemperatur på +5 så det är kanske inte så konstigt att du fryser om det närmar sig nollan. Jag är också frusen av mig och lägger på minst 5 grader när jag tittar på sovsäckar. Sen får du ursäkta om jag låter som en besserwisser, men vad har du för liggunderlag? Har du kallt under dig hjälper det ju inte en säck som klarar -80, du fryser ändå.

Mitt tips: AlpKit Skyehigh

Jo, men.. med tjockt ullunderställ m.m så tyckte jag att jag borde klara 0an, men icke.
Liggunderlaget är viktigt har jag förstått, idagsläget är det Robens Air Impact Single 3.8.
Där finns det säkert en hel del att hämta genom att köpa ett bättre liggunderlag.
 
Jo, men.. med tjockt ullunderställ m.m så tyckte jag att jag borde klara 0an, men icke.
Liggunderlaget är viktigt har jag förstått, idagsläget är det Robens Air Impact Single 3.8.
Där finns det säkert en hel del att hämta genom att köpa ett bättre liggunderlag.

På vintern behöver du komplettera med ett i cellplast också så du har dubbla. Eller att du köper ett som är gjort för vinterbruk. När jag sover ute vintertid under (+-0) har jag minst en -10-säck tjocka strumpor, ullunderställ och balaklava. I reserv har jag med mig en flaska som jag kan fylla med varmvatten för säkerhets skull. Är det över -10 har jag en säck som klarar -40.

Det är jättehärligt att sova ute på vintern, men ett aber om man fryser. Vill du hitta en billig lösning, är det smartaste tror jag att du köper en sommarsäck som du drar över din nuvarande säck.
 
På vintern behöver du komplettera med ett i cellplast också så du har dubbla. Eller att du köper ett som är gjort för vinterbruk. När jag sover ute vintertid under (+-0) har jag minst en -10-säck tjocka strumpor, ullunderställ och balaklava. I reserv har jag med mig en flaska som jag kan fylla med varmvatten för säkerhets skull. Är det över -10 har jag en säck som klarar -40.

Det är jättehärligt att sova ute på vintern, men ett aber om man fryser. Vill du hitta en billig lösning, är det smartaste tror jag att du köper en sommarsäck som du drar över din nuvarande säck.

Tackar för tipsen!
Har funderat lite på att ta med en extra sommarsäck, men trots att den är tunn så tar det ganska mycket plats att släpa på 2 sovsäckar.
Fast, ingen kommentar om whiteduck 1500? Priset verkar ju rimligt, och verkar ju vara ett ganska vettigt alternativ för mig som är frusen och planerar att övernatta på ställen där det lätt kan bli ett par minusgrader?
 
Det finns ingen uppgift på dunkvaliteten på Whiteduck 1500 sovsäcken, men bara -10 i komfort med 1500g dun är ganska dåligt vilket tyder på mer fjäder än dun (=tungt, sämre loft och dålig komprimerbarhet). Jämför man ex Marmot Never Summer så uppnår den liknande komfortvärden med drygt halva dunmängden (och 650CUIN är lägsta dunkvaliteten de använder).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
bjorkkis Tält 1500-2000:- 2P Bo och sova 13
Psycoboy Max 3000 kr, Runt 1500 gr, Komfort till c:a -10 ???? Bo och sova 18
mhz82 Vattenpelare på Hilleberg/Kerlon 1500 Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...