Jag har ett 10 år gammalt therm-a-rest LE (dvs 5 cm tjockt) regular och ett två år gammalt prolite 4 large. Jag bytte efter att ha tröttnat på det korta och smala liggunderlaget, vilket min flickvän nu har övertagit. Komfortskillnad? Javisst är LE-underlaget mjukare och skönare att ligga på, men jag sover ändå bättre på prolite-underlaget då det är tillräckligt brett och långt. På LE-underlaget känns det som att jag hela tiden ligger halvvägs utanför underlaget.
Återstår gör ju då möjligheten att köpa ett 5 cm tjockt underlag i storlek large, det blir så klart mest komfortabelt om nätterna. Värre då under dagen om man ska bära på det. Trots att jag knappast brukar räkna gram när jag vandrar drar jag ändå gränsen där, ett stort 5 cm tjockt liggunderlag tycker jag blir för tungt.
Bara du själv vet hur mycket vikten betyder i din packning. Det finns en komfortskillnad, men jag tycker inte den är så stor. Jag tycker jag sover bra om somrarna på prolite 4. Jag har inte provat det på vintertur ännu, men ska göra det om ett par veckor (då i kombination med min flickväns gamla ridgerest).
[Ändrat av JonathanW 2006-03-26 kl 13:35]