Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt?

norpan_; sa:
Varför ska man köpa ett dyrt liggunderlag som man måste komlettera med något annat för att det ska isolera tillräckligt? Själv kör jag med två vanliga liggunderlag på vintern.

För att det är bekvämare, lite varmare och tar
mindre plats.

Sen är det ju dyrt, häftigt, alla andra har det
och det importeras av Outside. Altså MÅSTE man
ha det (jämför tevasandaler, nalgleneflaska mm)
 
För att det är bekvämare, lite varmare och tar
mindre plats.

Sen är det ju dyrt, häftigt, alla andra har det
och det importeras av Outside. Altså MÅSTE man
ha det (jämför tevasandaler, nalgleneflaska mm) [/QUOTE]



Ok ska genast dra iväg till Outside och fixa ett....eller två!!!

mattias
 
Sovunderlägg i terrängen

Jag kände mig nästan tvungen att skriva ett litet inlägg a.n.g. liggunderlägg.

Under sommar och höst halvåren använder jag ett liggunderlag som är under 10 millimeter. vinter och vår använder jag ett liggunderlag som är tjockare än ca. 16 millimeter.(Varför detta tänker nog säkert någon). Min förklaring är följande: Om vi tittar på den första delen av sommaren så är marken ännu kall, solen har inte värmt upp marken tillräkligt ännu, detta gäller även under våren. Mina erfarenheter a.n.g liggunderlag är små, men en erfarenhet jag har är att dessa upplåsbara saker är inte tillräckliga ännu. Det bästa liggunderlaget är ett vanligt liggunderlag typ kronans. Ett upplåsbart liggunderlag glider alldeles för mycket i snön. specielt om man han fått snö mellan liggunderlaget och tältgolvet, även när man ligger i en sluttning så vill det upplåsbara liggunderlaget glida . Jag har "campat" i tält vid ca:25 minusgrader vid Rautasälven. Mina erfarenheter är att ett tradionellt liggunderlag är det bästa, man slipper glida som en disktrasa på is. Sovsäken:s friktion mot det upplåsbara liggunderlaget är ganska högt. Det tradionella liggunderlaget glider sällan omkring i tältet. Vet man att det kommer att bli en kall natt så sätter man granris under tältgolvet där man sover. Om nu man har tillgång till granris... Så mina erfarenheter är att man har ett sommar liggunderlägg och ett lite tjockare liggunderlägg under kallare perioder. Vid extrema perioder använder man bägge två tillsammans, enkelt eller hur... och mycket billigare är dessa upplåsbara. komihåg att det skall vara slutna celler i liggunderlaget. Är det inte slutna celler så kan man bli blöt genom liggunderlaget..;-)
 
Isolering

Måste bara berätta en liten historia:

Jag, Fredrik och André var på vintertur i Sarek. Vi la oss i basläger i Kukkesvagge, och eftersom André hade tunnast sovsäck fick han ligga i mitten. Efter några dagar i baslägret hade jag och Fredrik med dubbla vanliga liggunderlag sjunkit ner ca 1 dm, medan André med Thermarest (standard)+ vanligt liggunderlag låg kvar som på en ås mitt i tältet. Det blev lite vingligt för honom, så vi fick lyfta tältgolvet och jämna till snön. En tydlig illustration av isoleringsförhållandena mellan olika liggunderlag.

Peter
 
Sammanfattning/Slutsats om 3.8 cm i snöbivack

Sammanfattning/Slutsats:

ALLA rekommenderar mig att ha ett 3.8 cm Therm-a-rest OCH ett vanligt liggunderlag för min vintertur (dvs, INGEN tycker att det räcker med de 3.8 uppblåsbara centimetrarna...).

Är detta rätt uppfattat?
 
Artiach-underlag

Köpte ett Artiach för ca ett år sen med följande mått:

CONFORT-MAT 185 x 50 x 3,5 cm. 1000 gr.

Har haft det både på fjällvandring och sovit inomhus på hårt golv och jämfört med de cellplastunderlag jag använt innan är jag mycket nöjd. Har dock aldrig provat therm-a-rest så jag kan ej jämföra. Betalade 600:- för det på fliesbergs stockholm på rea. Varken lagningssats eller fodral ingick.
viker man det på längden innan man rullar blir det väldigt lätt att trycka ned i ryggsäcken...
 
Re: Sammanfattning/Slutsats om 3.8 cm i snöbivack

olle11; sa:
Sammanfattning/Slutsats:

ALLA rekommenderar mig att ha ett 3.8 cm Therm-a-rest OCH ett vanligt liggunderlag för min vintertur (dvs, INGEN tycker att det räcker med de 3.8 uppblåsbara centimetrarna...).

Är detta rätt uppfattat?

Ja det stämmer. Får du av någon anledning punktering på ditt therm-a-rest sitter du illa till och det är det som är främsta orsaken till att använda ett extra liggunderlag, inte isoleringsförmågan anser jag.

MVH Urban.
 
Punka på vintern?

Visst vore det trist med punka på vintern men förekommer det? På sommaren så ligger man kanske på stenar och annat vasst men på vintern borde punka vara ovanligt om man inte går omkring med stegjärn under fötterna i bivacken.

I snöbivack tycker jag att det är en god idé att stoppa in både Thermarest och sovsäck i ett sovsäcksöverdrag så att,
1 ingen snö hamnar mot sovsäcken eller mellan sovsäck och liggunderlag
2 man delvis förhindrar att kroppsdelar glider av Thermaresten och hamnar mot snön.

Finns det föresten några renläriga som fortfarande ligger på renfäll?

Hälsningar Thure
 
Hej!

Vad man tycker om angående sovsäckar, tält och liggunderlag är givetvis väldigt personligt och det bästa är väl att testa sig fram.

Jag tycker personligen ej om Therm-a-rest under vinterturer. Brukar vara det enda som jag verkligen avråder ifrån att använda. Tycker de isolerar bra mycket sämre än vanliga skummgummiliggunderlag eller ridgerest. Jag tycker det känns som luften inne i madrassen fryser och ger en negativ effekt istället för att isolera. På en tur i Norge gjorde vi jämförelser och kom fram till att Therm-a-rest kändes mycket kallare. För er som gillar Therm-a-resten för att de är mjukare så finns det numera väldigt tjocka och sköna liggerunderlag. Personligen använder jag en fulllängds Ridgerest och ett 2/3 tjockt skummgummi liggunderlag. Skönast är ju givetvis med en fäll.....men det väger kanske lite mycket att släpa med.

Bäst är att testa sig fram. Fryser man inte med Therm-a-rest och man tycker det är mjukt och skönt. Använd det då!!! :)

Harebra

m
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
somule Bygga snöbivack Bo och sova 19
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.