Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4?

Hej,

Håller på att uppdatera min utrustning och nu är det dags för liggunderlaget. Jag tänkte använda det på fjällvandringar i lugn takt. Nu står valet mellan ett Therm-a-Rest Trail Pro eller ett Therm-a-Rest Prolite 4.

De som skiljer dem åt är framförallt tjocklek och vikt. Trail Pro väger 910g och är 5 cm tjock och Prolite 4 väger 680g och är 3,8 cm tjock, samtliga i storlek R (183x51 cm).

Jag väljer alltså mellan att på dagen ha 230g mindre ryggen eller att på natten få 1,2 cm extra under ryggen.

Finns det några andra aspekter på dessa liggunderlag? Märks 230g respektive 1,2 cm?

/Johan

Hej,

Nu står valet mellan ett Therm-a-Rest Trail Pro eller ett Therm-a-Rest Prolite 4.

/Johan

Jag bytte mitt 2,5 cm gamla term a rest till Prolite 4 och jag tycker det var stor skillnad. Skulle jag köpa nytt idag så tror jag att jag skulle "uppgradera" mej ytterligare och satsa på ett tjockare liggunderlag. Har inte testat Trail Pro men tycker det låter som en dröm... Om man sover gott på natter så står man ut med en hel del på dagen ;). Men för att trasla till det lite så tycker jag nog att Prolite är bra (men med åldern blir man lite bekvämare av sej)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle vilja slå ett slag för Exped Downmat 7. Lite tyngre men mycket mindre hoppackat och väldigt skönt att sova på. Jag har ett äldre Thermarest på ca 30 mm tjocklek sedan tidigare och skillnaden i komfort är stor.

Jag skulle vilja slå ett slag för Exped Downmat 7. Lite tyngre men mycket mindre hoppackat och väldigt skönt att sova på. Jag har ett äldre Thermarest på ca 30 mm tjocklek sedan tidigare och skillnaden i komfort är stor.

Jag är 182 cm lång och tycker att Exped downmat 7 med sina 178 cm känns lite för kort för att vara bekvämt. Men jag måste säga att det verkar väldigt bekvämt med tanke på tjockleken.

Hur "punkteringssäkert" är Exped Downmat 7 i förhållande till Therm-a-Rest?

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips