Räknas hängmattor som tält?

En myckenhet av de här modernt tillkomna reservaten var inte för länge sen nerbetad hed innan några började odla skog på dem. Det märkliga är att den här typen av vedstöld är lagfäst.
Helt i strid med lagarna....visst är Sverige fantastiskt.
 
Senast ändrad:
Tack Nermander - här stärker du min tes om att "Skyltat gäller" i trafiken framför vad som ev står på ett inlåst papper.

Fler exempel?

/Patrik,

Alla trafikregler i stan är in skyltade. Läs de lokala trafikföreskrifterna också och inte bara GP-länken.

Som exempel på icke skyltade trafikregler är att tung trafik inte får köras i stora delar av Malmö mellan 22-06. Tunga fordon eller lastbilssläp får inte parkeras eller ställas på gatuparkeringar i stan osv.
 
2 arg för förbud

Som sagt, jag tror inte att en seriöst naturintresserad med stor förståelse för naturen och varför regler finns stör eller förstör något speciellt varken i eller utanför en nationalpark. Problemen uppstår när söndagsturisten ser din hängmatta utanför angiven tält/övernattningsplats och själv slår upp sitt tält på känsliga platser, eldar och lämnar spår, inte plockar upp skräp efter sig osv.
Regler är ju aldrig myntade på den mest hänsynsfulla, utan för att hindra ovetande, hänsynslösa och/eller idioter att förstöra.

Problemen är två som jag ser det:
1 Okunskap om vilka djur som blir störda, hur och var de finns inom området. Kanske du helt ovetande bosätter dig just i den ovanliga och skygga krokofantens väg från boet till vattnet där han går och dricker varje natt. (Om man på skylten motiverar tältförbudet med just den ovanliga och skygga krokofantens närvaro så tror jag reglen lättare respekteras).
2 Uppskalningen - just din enstaka hängmatta kanske hamnade bredvid krokofanten ovans väg till vattnet men om helt plötsligt 200 hängmatteturister hängde upp sina hängmattor i samma reservat - då kanske krokofanten inte skulle kunna komma ner till vattnet under natten.
Alltså är det enklare att förbjuda hängmattecamping helt än att räkna in lagom många och på rätt ställen för att krokofanten ska hitta till vattnet utan störning.

Det finns gott om natur utan extra inskränkningar att campera i och hoppas att vi alla kan respektera regler för de särskilda områden som fredats extra.

/Patrik
 
I vissa reservat är det uttryckligen tillåtet att tälta intill övenattningsplatser, just för att samla skräp, eldar, träck etc.
Kloka förbud brukar följas av var det går att lösa problemen oxså, oftast inskrivet i föreskrifterna.
go tur
 
Det finns gott om natur utan extra inskränkningar att campera i och hoppas att vi alla kan respektera regler för de särskilda områden som fredats extra.

/Patrik

Vet inte hur det är i resten av Sverige men i Skåne är väldigt många av de stora och visuellt fina platserna just naturreservat. Är det inte reservat så är det nationalpark eller annan typ av skydd, alternativt hårt exploaterat med bebyggelse eller privat ägande.
Jag är för skydd, men har ibland lite svårt att acceptera vissa regler. Som exempel kom vi längs västkusten i somras och letade tältplats. Vi gick ut ur reservatet för att finna att gräsytan där hade en tydlig skylt med kryss över tält. Däremot en blå skylt som uppmuntrade husbilar och husvagnar... Vart tog logiken vägen?
Säkert finns reglerna för att skydda mot masslitage, men det har hänt att jag slagit upp tält i reservat också. Givetvis noga valt och gärna där det t.ex finns annan typ av befintligt slitage som bilparkering eller liknande. Åtminstone så att jag med rak rygg skulle kunna säga till en ev. parkvakt att vår övernattning inte hade någon betydelse i realiteten (vi gör t.ex aldrig eld utanför anvisade eldstäder).
Kanske inte helt enligt reglerna, men åtminstone minst lika regelrätt som det gäng danska scouter som gick och bröt kvistar och ved i Söderåsens nationalpark för att kunna testa sin (antagligen nya) Biolite stove. Att klyva den ved som låg femton meter bort föll dem inte in. Eller lika regelrätt som de bortåt 50-60 scouter som slog upp tält långt ut i nationalparken, gjorde egna eldstäder och anordnade klättringar i träd med rep etc.

Regler är bra, men måste nog fungera ihop med sunt förnuft :) Gör man så lite avtryck som möjligt kanske man kommer undan med att hålla sig i den ljusgrå zonen. Poängen är ju att det inte ska synas att man övernattat, oavsett om det är i reservat eller inte.
 
Tack Nermander - här stärker du min tes om att "Skyltat gäller" i trafiken framför vad som ev står på ett inlåst papper.

Eh, jaha, så att folk får sina böter makulerade eftersom skylten var fel stärker din tes? Och att Göteborg skriver i klartext att vissa bestämmelser inte är skyltade stärker också din tes?
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Eh, jaha, så att folk får sina böter makulerade eftersom skylten var fel stärker din tes? Och att Göteborg skriver i klartext att vissa bestämmelser inte är skyltade stärker också din tes?

Att Göteborg skriver att allt skyltas inte stärker INTE min tes. Inga skyltar och pappersparagrafer var just vad jag efterlyste och jag fick exempel på parkering och tungfordonsförbud - brukar dock itne tugfordonsförbud skltas vid stadens infarter och Pskyltar - är det inte de vanligat skyltarna i stadstrafik? De har dock minskats något med P-zon-skyltar.

Men att folk friats pga felaktig skyltning tycker jag stärker min tes om att vad jag kan läsa på skyltarna gäller. Jag tolkar det som att folk kört 50 där det varit skyltat 50 men på pappret stod att det bara skulle varit 30 som högsta tillåtna hastighet och det tycker jag stärker min tes om att "skyltat gäller!".

Missförstod jag något?

/Patrik,
 
Att Göteborg skriver att allt skyltas inte stärker INTE min tes. Inga skyltar och pappersparagrafer var just vad jag efterlyste och jag fick exempel på parkering och tungfordonsförbud - brukar dock itne tugfordonsförbud skltas vid stadens infarter och Pskyltar - är det inte de vanligat skyltarna i stadstrafik? De har dock minskats något med P-zon-skyltar.

Men att folk friats pga felaktig skyltning tycker jag stärker min tes om att vad jag kan läsa på skyltarna gäller. Jag tolkar det som att folk kört 50 där det varit skyltat 50 men på pappret stod att det bara skulle varit 30 som högsta tillåtna hastighet och det tycker jag stärker min tes om att "skyltat gäller!".

Missförstod jag något?

/Patrik,

Nej det brukar inte alltid skyltas om förbud mot tunga fordon. Samma gäller exempelvis leder där det är förbjudet att köra med farligt gods, de är inte heller alltid uppskyltade.

Det är inte heller skyltat var i staden man får dricka alkohol eller inte,man får gå till de lokala ordningsföreskrifterna och kika. Det finns lokala ordningsstadgar i många kommuner där det står att man inte får tälta inom tättbebyggt/detaljplanelagt område, parkmark osv. Några sådana skyltar finns inte heller att förlita sig på.
 
Men att folk friats pga felaktig skyltning tycker jag stärker min tes om att vad jag kan läsa på skyltarna gäller. Jag tolkar det som att folk kört 50 där det varit skyltat 50 men på pappret stod att det bara skulle varit 30 som högsta tillåtna hastighet och det tycker jag stärker min tes om att "skyltat gäller!".

Du måste ha läst VÄLDIGT dåligt, så jga får väl citera artikeln:

Han hade kört 100 kilometer i timmen på en 60-sträcka och fick lämna ifrån sig körkortet på plats. Vad han inte visste då var att skyltarna var ogiltiga. I själva verket var det 90 kilometer i timmen som gällde.

Det var alltså skyltat 60, fast det egentligen var 90 som gällde. Polisen fällde (felaktigt) baserat på skyltningen.
 
Du måste ha läst VÄLDIGT dåligt, så jga får väl citera artikeln:



Det var alltså skyltat 60, fast det egentligen var 90 som gällde. Polisen fällde (felaktigt) baserat på skyltningen.

Då missförstod jag och ber om ursäkt. Jag trodde på det omvända. Märkligt dock att han i så fall inte kunde fällas för 10 över 90. Och att köra 100 där det är skyltat 60, hrrrm - inte min melodi

/Patrik
 
Det var för några år sen ett mål om flera hundra bötfällda för 45+ utanför ett dagis med 30 men en ung åklagarelev som blev bötfällt gick till botten och trots att skylten stått där i 15 år var den ogiltig och böterna för 10 år bakåt fick återbetalas och skyltningen fick beslutas äntligen, hela långa vägen.
 
Fakta: om vägen är felskyltad vad gäller hastighetsgräns så innebär det fri hastighet på den felskyltade sträckan. Dvs, boten blir makulerad (om man går vidare i ärendet och upptäcker denna felskyltning). Huruvida skyltningen är felaktig är ett beslut som finns på kommun, länsstyrelse eller landsting (kommer ej ihåg vilket).

Angående om hängmatta klassas som tält eller ej så är svaret inte godtyckligt baserat på åsikter här på utsidan. Det finns säkert ett svar och det är väl bara till att leta upp det på länsstyrelsen om det gäller reservat och naturvårdsverket om det gäller nationalparker (eller?). (hade ingen lust att läsa igenom alla sidor i tråden)
Jag vet inte om hängmatta klassas som tält. Lagar mot nedskräpning finns ju redan och är väl generella (det är inte så att man får kasta skräp på marken i Göteborg, även om många gör det ;-)) och då kan man tänka att tältförbud inte syftar på nedskräpning.
Privata "tältförbudskyltar" står ej över allemansrätten, däremot kan man välja att respektera ägarens önskemål...eller ej.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips