Räknas hängmattor som tält?

I det här fallet skulle jag faktiskt tolka förbudet precis som det är skrivet - alltså tältförbud. Om de hade menat övernattningsförbud skulle de ha skrivit det...
 
Man kan ju också maila och fråga de som författat tillståndet, kanske Länsstyrelsen. Eventuellt har de bättre svar att ge än detta forum...
 
Till skillnad från Patrik tolkar jag "tältförbud" som "övernattningsförbud". Jag kan inte hur jag än försöker komma på en enda anledning till att övernattningsformen "tält" skulle vara förbjuden men inte "hängmatta" eller "vindskydd". Att försöka "tjuva sig igenom" på teknikaliteter som att hävda att man inte alls sover i ett tält utan i en kåta och därmed är undantaget förbudet kommer bara leda till sura miner och att det blir sämre för alla i längden.
 
Det är ju heller inte omöjligt att söka dispens från förbudet hos Länsstyrelsen eller kommunen. Kanske är värt att pröva att krypa genom det legala nålsögat innan man börjar försöka runda lagstiftningen? Söker du dispens för hängmatteövernattning i ett reservat med tältningsförbud får du ju dessutom svar på om det räknas som tältning eller inte.
 
Campingförbud

Sunt förnuft och ett diskret uppträdande är det som gäller. Minns en gång på 70-talet när jag kom liftandes från Holland och hamnade i en park i Malmö där det stod campingförbjudenskyltar ganska tätt. Rullade ut min sovsäck i ett tätt buskage och somnade . Vaknade efter ett par timmar av att en securitasvakt stod och drog en klocka knappt en meter från mig utan att märka mig. Man får göra en avvägning från fall till fall. Som sagt "sunt förnuft" och att vara diskret är ledorden när man väljer nattläger "på ställen där man sover blott en gång, Blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
 
Karlaugust har väl närmat sig problemet rätt.
Men de som inte kan smyga väl kommer enbart att dra löjets skimmer över att bli avslöjade.
Därför ingen uppmaning till lagtrots. Söker man tillstånd är det mest negativa man kan få ett nej.
En som fått jakträtt med fälla i naturreservat, för utbildningsändamål.
Sverige är fantastiskt!
 
Till skillnad från Patrik tolkar jag "tältförbud" som "övernattningsförbud". Jag kan inte hur jag än försöker komma på en enda anledning till att övernattningsformen "tält" skulle vara förbjuden men inte "hängmatta" eller "vindskydd". Att försöka "tjuva sig igenom" på teknikaliteter som att hävda att man inte alls sover i ett tält utan i en kåta och därmed är undantaget förbudet kommer bara leda till sura miner och att det blir sämre för alla i längden.

+1
Övernattning som övernattning.
Hur spelar ingen roll.
Länsstyrelsen känner nog inte till hängmattor än.
 
Det är som flera redan påpekat förbud mot övernattning och läger som avses när man skrivet förbud att tälta. Skulle man tolka orden är det annars lika tillåtet att ställa upp en husvagn som en hängmatta, inget av dem är ett tält;) - men det är nog inte den tolkningen myndigheten avsett när de instiftat förbudet.
 
En skotarförares betraktelse...

Samhällets förbudsbeivrande tjänstemän har nog jobbigt än att behöva konfronteras med hängmattomarodörer som illvilligt hänger (hän-ger) sig åt att sova kors och tvärs i grenverken.
För oss rättrådiga som följer alla dekret myndigheter ställer gäller att ta in på vildmarkshotell och sova lyckliga i förvissning att vi varken bryter kvistar eller snarkar ljudligt så vi stör poppulationen av bävrar och andra av skogens djur.
För mig som rör mig i områden av milsvid skog där camping någonstans är otillåten respekterar jag förbudet och campar inte. Däremot sover jag med bävrar och andra i vetskap att jag inte stör. Mitt lilla tält tvingar möjligtvis ner en och annan tuva men jag hoppas storskogen överlever ändå.

Som fd. maskinförare av skotare (inte skoter) har jag sett andra sidor av verkligheten och fått distans till saker och ting...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.