Punkterings skydd på däck

Har ni tips och tankar på punkteringsskyddade däck på vanlig gubbcykel för daglig pendling 2*7 km.
Vinter cykling med grus som är vasst är värsta bekymret som jag ser det.
 
Jag kör med Schwalbe Marathon Green. De har bra punkteringsskydd. Finns de som har ännu bättre, men de blir då också tyngre. Bra kompormiss som funkar fint för mig. Utsätts också mycket för vasst grus och hittills har jag bara haft en punka med de däcken (började med dem för nästan 10 år sen). Det var när jag varit ut i spenaten där det låg fullt med långa, vassa törnen på marken. Kör i princip dagligen i stan men också landsväg och stigar. Och ibland spenat.😉
 
Med rätt kombination av däck och fälg går det ju att köra slanglöst, vilket ska ge färre punkteringar, främst tack vare antipunkteringsvätskan i dessa hjul. Dock brukar kompatibla fälgar vara ovanliga på "vanliga gubbcyklar". Men det går ju annars att bygga om hjulen med nya fälgar...
/Niklas
 
Köp de med kevlar skikt och ta med slang som du kollar regelbundet om tät,det hade jag inte gjort sist när jag skulle höja trycket i däcket med en nödpump och hade glömt att racerventilen var lite krökt och det läckte rejält och jag skulle byta slang men den var helt kass fast iaf kollat för ett år sedan men ska tydligen göras oftare.
Undvik däck typ Kelda samt okända tillverkare av slang köp tex Conti och Schwalbe och köp ej de lättaste de håller sämre.
 
det hade jag inte gjort sist när jag skulle höja trycket i däcket med en nödpump och hade glömt att racerventilen var lite krökt och det läckte rejält
Ett sätt att minimera risken för att kröka ventilen är att skaffa en "nödpump" med flexibel slan
Typ så här
4941836

En sådan pump finns nu på extrapris hos bla Cykloteket

När man pumpar hemma innan cyklingen bör man använda en golvpump med manometer
Även sådana sälja av Cykloteket
 
Vissa dubbdäck verkar ge punkteringsbenägenhet på innerslangen. Det har jag inte upplevt med Schwalbes dubbdäck som jag har bra och lång erfarenhet av. Typ tusentals mil med olika vintercyklar.

Krossgruspunkteringar var återkommande problem i Stockholmstrafiken för några år sedan. Tror det problemet minskat nu.

Rullmotståndet ökar ofta på däck med antipunkteringsskikt. Även kyla ökar rullmotståndet p g a stelare däck.

Slitna däck ger mer punkteringar. Byt däck med upprepade punkteringar även om slitbanan ser OK ut.

Thure
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Ett sätt att minimera risken för att kröka ventilen är att skaffa en "nödpump" med flexibel slan
Typ så här
4941836

En sådan pump finns nu på extrapris hos bla Cykloteket

När man pumpar hemma innan cyklingen bör man använda en golvpump med manometer
Även sådana sälja av Cykloteket
Problemet med många minipumpar är ju att de saknar en manometer. Men det finns flera lösa tryckmätare på marknaden, som t.ex. https://www.bikester.se/sv/articles/2.2712.5975/tryckmatare-topeak-shuttle-gauge-digital

Det fina med just den modellen är att den kan monteras direkt på en valfri pump. Å råkar du ha pumpat lite för mycket, så kan du lätt släppa ut luften med en liten knapp.

Å för att veta hur mycket luft du ska ha i dina cykeldäck, så finns det flera lufttrycksberäknare på nätet, som t.ex. https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator
/Niklas
 
Min racerventil var böjd innan jag anv minipumpen SKS med T-handtag den är nog rätt gammal får nu vara reservslang.(håller man bara emot med någon finger böjer man inte ventilen)
Dubbdäcken jag har är "halv"dubbade och fung i storstad på landet eller i skogen kan nog fulldubbade vara bra men är mkt tunga och dyra.
Jag har SKS brandgula fotpump håller i flera år om anv båda händerna och ej böjer stången endast fettat in en gång på ca 40 år och bytt slang en gång och packning mot ventil när utsliten jag har beg packning till bilventil.
Men viktigast lärdomen var att kolla att reservslangen är ok kanske varje månad om man cyklar varje dag.
Jag hade en liten digital mätare när jag cyklade racer iaf när jag körde slut på däcken största felet man kan göra med slang är ju om man inte "förfyller"slangen lite innan man sätter på däcken och klämmer slangen mellan fälg och kanttråden och sedan pumpar upp snabbt då smäller det rejält om man står i ett litet utrymme och man får byta slang eller gå om man är på tur.
 
Problemet med många minipumpar är ju att de saknar en manometer.
Jag trodde att "alla" som har med sig däckverktyg, slang o pump har fått lära sig att pumpa 1a ggn hemma och räkna antalet "fjutt" (med minipump) det behövs för att få tillräckligt tryck i slangen

Men vill man som Lezyne minipumpanvändare ha en manometer finns det inbyggt i slangen till en del av Lezynes minipumpar
Lezyne%20Pan%20Gauge%20hose.jpg

Lezyne ABS Pen gauge

Har man en Lezynepump utan manometer går det att byta slang till den med manometer, åtminstone på de pumpar jag har gjort det. Tyvärr kostar den en del (22,05 €)

191008_Gauge_Drive_TCC09325_Half_R0_WEB_SQUARE.jpg

Även lezyneslangen har en liten svart knapp längst ned på slangen vid ventilen för att sänka trycket så det går att skruva loss munstycket utan att käglan följer med.

Även den verkar ju kosta en del
Då kan ju ett alternativ vara en av alla elektriska minipumpar/kompressorer med display och inställbart tryck, Tex
dynamic-akku-luftpumpe-turblo-10-bar~2.jpg

Kostar ~670 SEK (inkl svensk moms)

Å för att veta hur mycket luft du ska ha i dina cykeldäck, så finns det flera lufttrycksberäknare på nätet, som t.ex. https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator
Silcas däckstryckskalkylator verkar tyvärr ha en del buggar, kolla tex hur mkt (snarare hur lite) trycket ändras om man tex fördubblar vikten (60 => 120 kg)

Den här har jag inte läst ngt negativt om
bertopresschart_wm.jpg

eller den här


håller man bara emot med någon finger böjer man inte ventilen
+1

Dubbdäcken jag har är "halv"dubbade och fung i storstad på landet eller i skogen kan nog fulldubbade vara bra men är mkt tunga och dyra.
Ett alternativ kan vara dubbat fram och odubbat vinterdäck bak
 
Nu skriver ju Silca på sin hemsida att deras värden är just grova riktmärken och att man sedan bör finjustera lufttrycket efter tycke och smak.

Det kan dock vara på sin plats att påpeka att Silcas lufttryckskalkylator är framtagen för bästa lättrullhet. Andra kalkylatorer kan ju vara mer inriktade på mer komfort.

Annars intressant med Leczynes tryckmätarslang. Hoppas den är väl kalibrerad.
/Niklas
 
Nja, den verkar snarare ha ett begränsat funktionsområde, gissningsvis för (racer-)cyklister med låg ekipagevikt.


Det är den inte, den har i praktiken en upplösning ~0,5 bar
Nja, den tar upp till 65 mm breda däck och
Nja, den verkar snarare ha ett begränsat funktionsområde, gissningsvis för (racer-)cyklister med låg ekipagevikt.


Det är den inte, den har i praktiken en upplösning ~0,5 bar
Nja, då Silcas kalkylator tar upp till 65 mm breda däck och upp till 205 kg systemvikt, så duger den nog till betydligt mer än till "lätta racercyklister".

Ok! 0,5 bar i upplösning kan ju möjligtvis fungera för smala racerdäck, men är helt odugligt till feta mtb-däck.

Som referens har Topeak Shuttle gauge en upplösning på 0,01 bar. Hur vida noggrannheten också är 0,01 bar, låter jag vara osagt...
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips