Punkterings skydd på däck

Det är väl inte helt applicerbart i den här diskussionen, men jag har haft ganska intressanta erfarenheter kring punkteringar och däcktryck. Jag bodde länge i Johanneberg i Göteborg, och brukscyklade i alla år. Normalt 10-15 mil i veckan. Den cykeln jag använde mest från vår till höst hade 28 och senare 32 mm Continental Contact däck. Jag gillade de däcken och köpte samma i många år. De hade punkteringsskydd som sades vara hyggligt bra. Jag tror jag brukade få punktering en handfull gånger per år, kanske tre-fem i snitt. Något år bara ett par punkor. Ett annat hade jag tio punkteringar på fjorton dagar, en punka varje arbetsdag.

När jag sen började läsa om gamla franska randonee- och touringcyklar (Bicycle Quarterly) byggde jag mig en cykel av en 70-80-tals Motobecane och satte 584mm fälgar och Grand Bois Hetre-däck på den, 42 mm breda. Och utifrån Bicycle Quarterlys artiklar (där bland annat diagrammet om däcktryck tidigare i tråden kommer ifrån) sänkte jag trycket från de 6-7 bar jag hade i de smala Continental-däcken, till 2 och 3,3 bar var det nog. Mjukt så det kändes som att cykla i lera. Eller på moln. Och trots att Grand Bois-däcken inte har minsta tillstymmelse till punkteringsskydd - de är tunna, mjuka, och sladdriga rakt igenom - så hade jag inte en enda punktering på flera år.
Antar att du aldrig var nära att få punka pga snake bite? Du körde försiktigt?

Nej, aldrig genomslag i stan, så lågt tryck var det inte. Men nu minns jag att jag var tvungen att byta baknav bara någon vecka eller två efter jag hade byggt hjulen och satt ihop cykeln. Jag slog i en sten eller rot eller nåt så hårt att bakaxeln gick av (frikransnav), och då måste det ju blivit punka också. Så jag ljög väl på sätt och vis tidigare... När jag sen några år senare fick den första "vanliga" punkan blev det dock ett hål som jag kunde köra tummen igenom, det var bara att slänga däcket. Det skars upp av en stor trekantig skärva från en spegel, minns jag. Men då var däcket nästan helt slut, ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips