Det är väl inte helt applicerbart i den här diskussionen, men jag har haft ganska intressanta erfarenheter kring punkteringar och däcktryck. Jag bodde länge i Johanneberg i Göteborg, och brukscyklade i alla år. Normalt 10-15 mil i veckan. Den cykeln jag använde mest från vår till höst hade 28 och senare 32 mm Continental Contact däck. Jag gillade de däcken och köpte samma i många år. De hade punkteringsskydd som sades vara hyggligt bra. Jag tror jag brukade få punktering en handfull gånger per år, kanske tre-fem i snitt. Något år bara ett par punkor. Ett annat hade jag tio punkteringar på fjorton dagar, en punka varje arbetsdag.
När jag sen började läsa om gamla franska randonee- och touringcyklar (Bicycle Quarterly) byggde jag mig en cykel av en 70-80-tals Motobecane och satte 584mm fälgar och Grand Bois Hetre-däck på den, 42 mm breda. Och utifrån Bicycle Quarterlys artiklar (där bland annat diagrammet om däcktryck tidigare i tråden kommer ifrån) sänkte jag trycket från de 6-7 bar jag hade i de smala Continental-däcken, till 2 och 3,3 bar var det nog. Mjukt så det kändes som att cykla i lera. Eller på moln. Och trots att Grand Bois-däcken inte har minsta tillstymmelse till punkteringsskydd - de är tunna, mjuka, och sladdriga rakt igenom - så hade jag inte en enda punktering på flera år.