Punkterings skydd på däck

Nja, då Silcas kalkylator tar upp till 65 mm breda däck och upp till 205 kg systemvikt, så duger den nog till betydligt mer än till "lätta racercyklister".
Nja, bara för att det går att mata in parametrar upp till ett visst värde betyder inte att beräkningen av resultatet blir korrekt.
I det här fallet tycker jag att resultatet med hög systemvikt och/eller breda däck blir tveksamt när jag kontrollerar den.
Varför inte själv kontrollräkna och jmf med "facit": diagammet från Frank Berto?

0,5 bar i upplösning kan ju möjligtvis fungera för smala racerdäck, men är helt odugligt till feta mtb-däck.
Jag började mina inlägg i den här tråden med att posta om att med minipumpar med slang minskar risken för man böjer ventilen när man pumpar. Bra minipumpar med slang är tex de från Lezyne och slangen med manometer gör att man har större chans att hamna i rätt härad när man pumpar istf att försöka räkna antalet "fjutt (pumpslag) eller klämma på däcket. Att det även går att köpa manometerslangen separat och byta på de pumpar som inte har den vid leverans tycker jag även ett plus

Som referens har Topeak Shuttle gauge en upplösning på 0,01 bar.
Skall man ha med sig både en pump och en lös batteridriven "apparat" med display när man cyklar tipsade jag om att ett alternativ kan vara en batteridriven däckspump, med display och inställbart maxtryck.
Sådana har blivit populära det senaste året och det finns många modeller att välja på.

Var och en gör naturligtvis precis som de vill, även du (och jag)!

Nja, bara för att det går att mata in parametrar upp till ett visst värde betyder inte att beräkningen av resultatet blir korrekt.
I det här fallet tycker jag att resultatet med hög systemvikt och/eller breda däck blir tveksamt när jag kontrollerar den.
Varför inte själv kontrollräkna och jmf med "facit": diagammet från Frank Berto?

Jag började mina inlägg i den här tråden med att posta om att med minipumpar med slang minskar risken för man böjer ventilen när man pumpar. Bra minipumpar med slang är tex de från Lezyne och slangen med manometer gör att man har större chans att hamna i rätt härad när man pumpar istf att försöka räkna antalet "fjutt (pumpslag) eller klämma på däcket. Att det även går att köpa manometerslangen separat och byta på de pumpar som inte har den vid leverans tycker jag även ett plus

Skall man ha med sig både en pump och en lös batteridriven "apparat" med display när man cyklar tipsade jag om att ett alternativ kan vara en batteridriven däckspump, med display och inställbart maxtryck.
Sådana har blivit populära det senaste året och det finns många modeller att välja på.

Var och en gör naturligtvis precis som de vill, även du (och jag)!
Får se om jag testar Frank Bertos diagram, men varför skulle just hans diagram vara "facit"?

Problemet med batteridrivna minipumpar är ju att de räcker väl typ 2-3 däck per laddning, vilket gör dem (likt CO2-patroner) mindre lämpliga på långturer och dylikt. Dessutom kostar de en rejäl slant.

Batteriet på Topeak Shuttle gauge räcker däremot mycket länge. Jag har hittills inte behövt byta något batteri på min ännu, trots säkert 100 pumpningar (jo jag kontrollmäter lufttrycket inför varje tur).
/Niklas

Innan det fanns dubbdäck för cykel fick man ha tex Graningekängor och sätta ner en eller båda kängorna när man fick sladd.
Och öva hade branta backar och man åkte med sladd 30-50 m.

Innan det fanns dubbdäck för cykel fick man ha tex Graningekängor och sätta ner en eller båda kängorna när man fick sladd.
Och öva hade branta backar och man åkte med sladd 30-50 m.
Risken finns ju dock att man inte hinner parera med fötterna ( med eller utan Graningekängor ). Jag har kört omkull mer än en gång i vinterväglag med cykel. Är det halt finns dessutom inte bara risken att köra omkull med cykeln utan bromssträckan ökar också ( även om man har Graningekängor ).

Typiskt vinterväglag i stockholm är ju tillfrusna slaskspår förutom på saltad cykelväg. Då vill man ha dubbat fram och dessutom kunna sätta i foten.

Får se om jag testar Frank Bertos diagram, men varför skulle just hans diagram vara "facit"?
Det var när det publicerades för ~40år sedan den första allmänt tillgängliga rekommendationen för däcktryck anpassat efter däcksbredd och belastning.
Ingen har trots dessa ~40år kunnat visa ngt större fel, en stor mot Silcas kalkylator

Typiskt vinterväglag i stockholm är ju tillfrusna slaskspår förutom på saltad cykelväg. Då vill man ha dubbat fram och dessutom kunna sätta i foten.
De vägar jag cyklar mest på under vintern är till stor del sopsaltade,
ag har därför de senaste vintrarna klarat mig bra med dubbat fram och dubbfritt bak.
50548_1.jpg

Continental Top Contact Winter II Premium

Men det kostar tyvärr en hel del
eller ännu mer enl Prisjakt

Dubbdäck är ju så tröga o trista att cykla på att åtminstone jag vill undvika det så mkt som möjligt.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
De vägar jag cyklar mest på under vintern är till stor del sopsaltade,
ag har därför de senaste vintrarna klarat mig bra med dubbat fram och dubbfritt bak.
50548_1.jpg

Continental Top Contact Winter II Premium

Men det kostar tyvärr en hel del
eller ännu mer enl Prisjakt

Dubbdäck är ju så tröga o trista att cykla på att åtminstone jag vill undvika det så mkt som möjligt.
Dubbfria däcket är rätt tungt. Har du koll på hur snabbt det slits? Är det punkteringsresistent? Borde funka även fram??

Thure

Dubbfria däcket är rätt tungt.
Det är definitivt inget racerdäck
Men det är ändå ungefär halva vikten jmf med det vanligaste(?) dubbdäcket i 35mm
Schwalbe Marathon Winter Plus, det finns iofs en ~50g lättare variant utan "Plus" men det däcket har rykte om sig att dubbarna vandrar inåt och förr eller senare punkterar slangen!

Har du koll på hur snabbt det slits?
Nej
Är det punkteringsresistent?
Jmf med vad? Jag har haft det några år och ännu ingen punktering, men det är inte på vare sig en pendlar eller vinterträningscykel, dvs det har inte rullat särskilt många mil.

Borde funka även fram??
Självklart
Men det ger mig inte samma säkerhet som ett dubbdäck, särskilt på blöt is.

Jag har Schwalbe Marathon och de har det allra viktigaste: bra punkteringsskydd.
Inte de lättaste däcken.
På vintern har jag de med dubb. Bra grepp, hållbara dubbar.

Det är väl inte helt applicerbart i den här diskussionen, men jag har haft ganska intressanta erfarenheter kring punkteringar och däcktryck. Jag bodde länge i Johanneberg i Göteborg, och brukscyklade i alla år. Normalt 10-15 mil i veckan. Den cykeln jag använde mest från vår till höst hade 28 och senare 32 mm Continental Contact däck. Jag gillade de däcken och köpte samma i många år. De hade punkteringsskydd som sades vara hyggligt bra. Jag tror jag brukade få punktering en handfull gånger per år, kanske tre-fem i snitt. Något år bara ett par punkor. Ett annat hade jag tio punkteringar på fjorton dagar, en punka varje arbetsdag.

När jag sen började läsa om gamla franska randonee- och touringcyklar (Bicycle Quarterly) byggde jag mig en cykel av en 70-80-tals Motobecane och satte 584mm fälgar och Grand Bois Hetre-däck på den, 42 mm breda. Och utifrån Bicycle Quarterlys artiklar (där bland annat diagrammet om däcktryck tidigare i tråden kommer ifrån) sänkte jag trycket från de 6-7 bar jag hade i de smala Continental-däcken, till 2 och 3,3 bar var det nog. Mjukt så det kändes som att cykla i lera. Eller på moln. Och trots att Grand Bois-däcken inte har minsta tillstymmelse till punkteringsskydd - de är tunna, mjuka, och sladdriga rakt igenom - så hade jag inte en enda punktering på flera år.

Prylar är kul och denna gillar jag.

Den där såg intressant ut! Kan man försinställa lufttruck och den slår av när det är uppnått? Vilka nipplar följer med? Stod inte så mycket på den där sajten. Är det samma kompressor som en del andra tar dubbelt så mycket för?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips