Nja, bara för att det går att mata in parametrar upp till ett visst värde betyder inte att beräkningen av resultatet blir korrekt.Nja, då Silcas kalkylator tar upp till 65 mm breda däck och upp till 205 kg systemvikt, så duger den nog till betydligt mer än till "lätta racercyklister".
I det här fallet tycker jag att resultatet med hög systemvikt och/eller breda däck blir tveksamt när jag kontrollerar den.
Varför inte själv kontrollräkna och jmf med "facit": diagammet från Frank Berto?
Jag började mina inlägg i den här tråden med att posta om att med minipumpar med slang minskar risken för man böjer ventilen när man pumpar. Bra minipumpar med slang är tex de från Lezyne och slangen med manometer gör att man har större chans att hamna i rätt härad när man pumpar istf att försöka räkna antalet "fjutt (pumpslag) eller klämma på däcket. Att det även går att köpa manometerslangen separat och byta på de pumpar som inte har den vid leverans tycker jag även ett plus0,5 bar i upplösning kan ju möjligtvis fungera för smala racerdäck, men är helt odugligt till feta mtb-däck.
Skall man ha med sig både en pump och en lös batteridriven "apparat" med display när man cyklar tipsade jag om att ett alternativ kan vara en batteridriven däckspump, med display och inställbart maxtryck.Som referens har Topeak Shuttle gauge en upplösning på 0,01 bar.
Sådana har blivit populära det senaste året och det finns många modeller att välja på.
Var och en gör naturligtvis precis som de vill, även du (och jag)!