Punkterings skydd på däck

Har ni tips och tankar på punkteringsskyddade däck på vanlig gubbcykel för daglig pendling 2*7 km.
Vinter cykling med grus som är vasst är värsta bekymret som jag ser det.

Jag kör med Schwalbe Marathon Green. De har bra punkteringsskydd. Finns de som har ännu bättre, men de blir då också tyngre. Bra kompormiss som funkar fint för mig. Utsätts också mycket för vasst grus och hittills har jag bara haft en punka med de däcken (började med dem för nästan 10 år sen). Det var när jag varit ut i spenaten där det låg fullt med långa, vassa törnen på marken. Kör i princip dagligen i stan men också landsväg och stigar. Och ibland spenat.😉

Med rätt kombination av däck och fälg går det ju att köra slanglöst, vilket ska ge färre punkteringar, främst tack vare antipunkteringsvätskan i dessa hjul. Dock brukar kompatibla fälgar vara ovanliga på "vanliga gubbcyklar". Men det går ju annars att bygga om hjulen med nya fälgar...
/Niklas

Köp de med kevlar skikt och ta med slang som du kollar regelbundet om tät,det hade jag inte gjort sist när jag skulle höja trycket i däcket med en nödpump och hade glömt att racerventilen var lite krökt och det läckte rejält och jag skulle byta slang men den var helt kass fast iaf kollat för ett år sedan men ska tydligen göras oftare.
Undvik däck typ Kelda samt okända tillverkare av slang köp tex Conti och Schwalbe och köp ej de lättaste de håller sämre.

det hade jag inte gjort sist när jag skulle höja trycket i däcket med en nödpump och hade glömt att racerventilen var lite krökt och det läckte rejält
Ett sätt att minimera risken för att kröka ventilen är att skaffa en "nödpump" med flexibel slan
Typ så här
4941836

En sådan pump finns nu på extrapris hos bla Cykloteket

När man pumpar hemma innan cyklingen bör man använda en golvpump med manometer
Även sådana sälja av Cykloteket

Vissa dubbdäck verkar ge punkteringsbenägenhet på innerslangen. Det har jag inte upplevt med Schwalbes dubbdäck som jag har bra och lång erfarenhet av. Typ tusentals mil med olika vintercyklar.

Krossgruspunkteringar var återkommande problem i Stockholmstrafiken för några år sedan. Tror det problemet minskat nu.

Rullmotståndet ökar ofta på däck med antipunkteringsskikt. Även kyla ökar rullmotståndet p g a stelare däck.

Slitna däck ger mer punkteringar. Byt däck med upprepade punkteringar även om slitbanan ser OK ut.

Thure

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Ett sätt att minimera risken för att kröka ventilen är att skaffa en "nödpump" med flexibel slan
Typ så här
4941836

En sådan pump finns nu på extrapris hos bla Cykloteket

När man pumpar hemma innan cyklingen bör man använda en golvpump med manometer
Även sådana sälja av Cykloteket
Problemet med många minipumpar är ju att de saknar en manometer. Men det finns flera lösa tryckmätare på marknaden, som t.ex. https://www.bikester.se/sv/articles/2.2712.5975/tryckmatare-topeak-shuttle-gauge-digital

Det fina med just den modellen är att den kan monteras direkt på en valfri pump. Å råkar du ha pumpat lite för mycket, så kan du lätt släppa ut luften med en liten knapp.

Å för att veta hur mycket luft du ska ha i dina cykeldäck, så finns det flera lufttrycksberäknare på nätet, som t.ex. https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips