Primus Igniter

Du kanske tänder för nära brännaren där gaskoncentrationen i förhållande till luftens syre är för hög? (ren killgissning då jag inte vet hur du gör eller vilken brännare du har)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du kanske tänder för nära brännaren där gaskoncentrationen i förhållande till luftens syre är för hög? (ren killgissning då jag inte vet hur du gör eller vilken brännare du har)
Jag har en Optimus Crux och en Primus Omnilite Ti ( ingen av dem går att tända med Ignitern ). Jag har prövat på olika avstånd - allt från så nära det går till några cm ifrån brännaren.

Jag har en liknande igniter från MSR som följde med en MSR Micro Rocket. Jag har samma erfarenhet att den är svår att tända med och faktiskt en ganska oanvändbar produkt. Då jag ofta lagar mat i tältabsiden på tur vill jag absolut undvika alla typer av risker för en POFF vid tändning av köket, så jag föredrar tändstickor (håller den tända stickan intill brännaren när jag försiktigt öppnar kranen).

Jag har nyligen köpt en Primus Igniter.
https://www.outnorth.se/primus/piez...K6o6EpwFk5ow2EhFwjhoCu4IQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Problemet är jag inte kan tända gasolköket med den. Jag ser att det kommer en gnista när jag trycker på knappen på Ignitern, men gasen tänder inte. Vad gör jag för fel?

Jag har liknande erfarenhet med MSR:s tändare. Efter lite experimenterande fann jag att den bara tände pålitligt när jag använde den med Trangiaköket och gasbrännaren. Så det har något att göra med bränsle- luftblandningen där Trangias vindskydd troligen skapar bättre förutsättningar.

//J

Jag har liknande erfarenhet med MSR:s tändare. Efter lite experimenterande fann jag att den bara tände pålitligt när jag använde den med Trangiaköket och gasbrännaren. Så det har något att göra med bränsle- luftblandningen där Trangias vindskydd troligen skapar bättre förutsättningar.

//J
Det låter som om jag köpt en pryl som jag med fördel klarar mig utan.😀

Tändstickor funkar bättre på min sådär 10 år gamla Primus (som jag nu inte kommer ihåg vad den hetter) än den inbyggda pizotängaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips