Primus Gravity, erfarenheter?

Finns det någon som har erfarenhet av Primus Gravity-serien, EF, VF eller MF? Om ja, vilka erfarenheter?

Jag har en Jetboil och har konstaterat två saker. Dels att jag behöver ett flerbränslekök för vinterbruk, men även att det skulle finnas en vits att ha ett mindre gaskök som komplement till Jetboilen. Det blir en onödigt stor volym att ta med sig både Jetboil och kastruller samtidigt. Enda anledningen att välja Jetboilen för en tur är om man klarar sig utan grytor. I annat fall blir ju volymen mindre, med en mindre gasbrännare som kan förvaras i kastrullen.

Så här har jag lurat så här långt. Vikten är inte helt avgörande. Eftersom stabilitet är viktigare, vill jag ha ett spindelkök hellre än de mindre toppmonterade. Det skiljer inte mer än ca 100-200 gram så det är försumligt. Har letat efter recensioner och omdömen om Gravityserien, men inte hittat något från någon som tycks ha direkta användarerfarenheter. Jag lurar på antingen Primus Omnifuel, Primus Gravity MF eller möjligen Primus Gravity EF för sommarbruk och att skaffa ett särskilt flerbränslekök inför nästa vintersäsong. Synpunkter? Erfarenheter?
 
Min färdkamrat och jag hade varsin nyinköpt Gravity MF vid fjällturen 2005. Vi startade med båt från Staloloukta och blev avsläppta i västra Virihaure. Där vid resans start och långt till civilisationen krånglade köket direkt. Anslutningen av slangen från bränsleflaskan tätas i brännaren av 2 st röda o-ringar. Dessa o-ringar var av väldigt mjukt gummi vilket medförde att små bitar av o-ringen skavdes bort när bränsleslangen kopplades in/ut från brännaren. Vi upptäckte detta när det tog eld under brännaren. Båda köken kändes väldigt otillförlitliga. Situationen räddas genom att det bränsle som läckte ut samlades upp i en aluminiumkopp från ett utbrunnet värmeljus. I övrigt tycker jag inte den mekaniska kvaliten är på topp bland marknadens MF brännare.
Vi bytte båda till Nova+ vid hemkomsten. Fast idag skulle jag välja Nova utan plus.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har har ett EF med piezotändning och har i stort sett bara goda erfarenheter av det. Det fungerar alltid, det är stadigt och det är lätthanterligt. Det enda problemet är att fästet för tändaren ibland böjs in och måste böjas ut lite för att tändaren skall fungera.
 
Inte bra

Jag tycker inte du ska satsa på något av de olika gravity köken. Jag har varit ute med folk, som har haft dem, och nej jag har inte upplevt dem som varken driftsäkra eller bra. Förra turen tog det 2 dagar innan det började krångla. Sedan fick vi köra med ett reservkök som vi hade med.
Har dock goda erfarenheter av optimus nova, primus varifuel och, det kök jag själv inskaffat, msr dragonfly. Skulle vilja rekomendera dragonfly eller nova. Novat känns lite mer välgjort och solitt, så skulle jag satsa på nåt idag vore det nog det.
Har man redan ett gaskök behöver man ju inte kunna köra gas i sitt flerbränslekök, alltså skulle jag föredra varifuel framför multifuel (i primus sortiment).
[Ändrat av filto338 2007-05-06 kl 04:31]
 
Uppenbart är att modet i köken har gått förbi praktiken.
Gamla 111an står stabilt, allt i en låda och det funkar.
Pysselkök som käkar o-ringar är inte funkis i minus 35!
Vilka flera kök är det som har ställt till bekymmer ute?
 
MSR Whisperlite

Hej.
Jag var ute på en liten tur med ett gäng för två veckor sedan. Där hade vi ett MSR Whisperlite kök som hade petroleum som bränsle. Vi höll till i Hemavan så det var lite på minus för det mesta.
Köket hade problem att starta, det måste förvärmas otroligt lång tid innan det kom igång. Köket var nytt. det som jag inte förstår var då man släppte på bränsle för förvärmning så kom det en stråle, som det skulle. efter en liten stund så upphörde strålen att spruta. Jag vet inte var felet var om det var i bränslet eller på köket.
Till slut så bytte vi till bensin i köket och då fungerade det perfekt.
Själv hade jag med mitt MSR XGK kök och det fungerade klanderfritt på både bensin och petroleum.

Olof
 
Vad menar du med "petroleum"?

fotogen?

heptan [sk 'kemiskt ren bensin'/'white gas']?

eller var det verkligen råolja [det kallas ju normalt för 'petroleum' ute i världen] som ni försökte köra på?
 
Re: MSR Whisperlite

folon; sa:
Hej.
Jag var ute på en liten tur med ett gäng för två veckor sedan. Där hade vi ett MSR Whisperlite kök som hade petroleum som bränsle. Vi höll till i Hemavan så det var lite på minus för det mesta.
Köket hade problem att starta, det måste förvärmas otroligt lång tid innan det kom igång. Köket var nytt. det som jag inte förstår var då man släppte på bränsle för förvärmning så kom det en stråle, som det skulle. efter en liten stund så upphörde strålen att spruta. Jag vet inte var felet var om det var i bränslet eller på köket.
Till slut så bytte vi till bensin i köket och då fungerade det perfekt.
Själv hade jag med mitt MSR XGK kök och det fungerade klanderfritt på både bensin och petroleum.

Olof

Och du har flerbränslevarianten ('Internationale') av Whisperlite? Den som inte är det går rent bara på kemiskt ren bensin.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips