Placering av tält och liggunderlag

Tält och liggunderlag utanpå säcken. Då slipper man allt grävande i säcken. Skönt när man står där i regnet. Ibland slänger jag innertältet inne i säcken om det är torrt. Går det så är det ju bra med tältet uppe på för att få upp tyngdpunkten. Nya ryggsäckar klarar inte alltid av det här utan att bli sladdriga verkar det som. Kanske en kompromiss kan fungera? Stänger längsmed ena sidan, innertält inne i säcken, yttertält ovanpå eller längs andra sidan?

Lycka till
Peter P.
 
Vad är det för monstertält ni har om tältet väger mer än en veckas käk och därför måste packas så högt? Eller är det käket som är lätt?

Det enskilt tyngsta i min packning brukar vara matpåsen.

Att man kör säkerhetsrejset och därför vill kunna få fram tältet snabbt förstår jag, men jag förstår inte riktigt "tältet på toppen för tyngdpunktens skull". Borde man inte hellre köra kök-bränsle-käk-sittunderlag-rastkläder - alltså det man garanterat behöver vid varje stopp - i en packpåse och spänna fast uppe på säcken istället?

(Att det är klurigt att få fast tältet på locket till en nyare säck beror väl mest på att det saknas remmar eftersom hela tanken är att man ska ha grejerna inuti säcken?)
 
Ett altenativ är att fästa tältet under ryggsäcken, visst kommer tyngdpunkten lägre då. Mitt tält väger för övrigt cirka 2,4 kg (Nallo 2).

Att maten är det som väger mest håller jag helt och fullt med om. Och om jag skulle driva tesen in absurdum så skulle jag givetvis stuva ihop alla frukostpåsar, snabbkaffe, knäckebröd, chokladkakor, jordnötspåsar, frystorkatpåsar mm mm mm i en tät packpåse och sätta den ovanpå. Till och med min Alaska skulle nog börja kännas sladdrig då. Det är dock inte så praktiskt, jag behöver inte komma åt alla påsar frystorkat under dagen. Så jag nöjer mig med att ha maten inne i säcken. Däremot är jag mer betjänt av att ha tältet längst upp ovanpå ryggan.

På samma sätt sätter jag termosen med varmvatten i ett sidofack. Skulle jag driva tesen med hög tyngdpunkt skulle jag ju sätta även den högst upp.

Att få fram tältet snabbt betyder inte så mycket för mig egentligen. Inget säkerhetstänkande alltså, det är en ren komfortfråga.

Kök och bränsle har jag aldrig framme under dagen, jag kör med termos. Men det är ju en smaksak, man kan ju ta fram köket och lämna termosen hemma. Jag har faktiskt köksgrejerna i packpåsen längst ner (lever som jag lär.......? :) ) men det är också för att utrymmet som blir över efter att sovsäcken stoppats in där blir alldeles lagom för köksgrejerna plus lite annat smått och gott.

Var man har grejerna blir en kompromiss av vad som funkar, var det fungerar att sätta fast dem, hur snabbt/lätt man vill komma åt dem, om de behöver skyddas från blöta, om de är blöta, vad de väger mm mm mm mm. Håller du inte med?

Ska jag vara ärlig så har jag oftast grejerna där jag är van att ha dem numera. Men inte skulle jag njuta mindre av fjällen för att jag hade tältet längst ner och sovsäcken längst upp. :)

Att nya säckar konstrueras med tanken att man ska slänga ner tältet inuti ryggan förstår jag med, och jag beklagar det. Faktiskt, om jag i fortsättningen använder av en Bask ryggsäck (jo, har beställt en) så kommer jag inte heller där att stoppa ner tältet inuti ryggsäcken, vilket killen som jag pratade med på Akzo höll med om helt och hållet. Han brukade tydligen sätta tältet under ryggan.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Ska jag vara ärlig så har jag oftast grejerna där jag är van att ha dem numera.

Helt klart är det så - jag kom så sakteliga fram till den slutsatsen också.
Och precis som du säger är det en kombination av åtkomst, tyngdpunkt osv som påverkar när man får för sig att flytta nån grunka. Men vanan är starkast, och vi har alla en förmåga att hitta på "sakliga" skäl för att just vår egen vana skulle vara den bästa :)

Särskilt om man nån gång har övergett en gammal vana för en ny vana tycker man ju att man har sakliga skäl...
Jag packade förr tältet på toppen, men när jag provade den stilen jag kör med nu tyckte jag att det var bättre för mig. Men det betyder ju inte att den är bättre för alla...
 
Packprinciper

Hur ser du på det? Är regnkläder och vadargrejor viktiga så måste de ligga högt. Dagens mat är ävenså en flera gånger om dagen lyft påse. Liggunderlaget änvänder jag vid varje sittrast. Utanpå. Hur vill du göra?
Mitt tält är minsta möjliga men ligger över kläder och stora matpåsen. Bågpinnarna i hörnet på ryggsäcken, tältpinnarna i påse inne i tältet. Tältpåsen hemma. Rastvästen ligger under mina regnkläder. Släpar du fotogrejor med dig, var bär du dem? Fiskeprylar? Varje vandrare har sin ordning, efter vana, analys eller det föll sig så och så har det blivit. Vanans makt är stor så fundera på hur du vill ha det och vad du vill göra när.
Hur har du tänkt göra när tältet blir vått? Regnkläderna dito? Att du packar sovsäck, sovsäckslakan, sovställ, kläder och stora matpåsen i sopsäckar är självklart. Det finns inget regnöverdrag till ryggsäcken som håller den torr! Så spara vikten!
65 liter blir inte fullt till en veckändestripp, så dra åt spännremarna lite och njut av en lätt vandring.

Go tur
 
En fördel med tältet högst upp vid ruskväder, bortsett från att det är det första man kan ta tag i när tältet ska upp, är att all utrustning kan packas i ryggan innan tältet rivs och därefter läggs på topp.

Så kan jag tyvärr inte göra med kåtan. Den måste ner som nummer två i huvudsäcken, då jag vill ha den vertikalt bredvid sovsäcken och ombyte som ligger i sin vattensäkra påse. Har jag sidofickor på ryggan behöver jag bara lyfta ut ryggan, matpåsen och den vattentäta påse med de förstärkningsplagg jag vill ha snabb tillgång till framme vid lägret, ur kåtan, sedan riva kåtan, trycka ner den i säcken och sedan ner med matpåse och förstärkningsplagg. Utan sidofickor blir det många småprylar som måste ligga utanför ryggan innan kåtan rivits och tryckts ner i säcken. Har därför större behov av sidofickor med kåtan än med tält. Liggunderlaget har jag fastspänt vertikalt bak på säcken.

Raskesven
 
Men man kan inte ha allt man behöver överst i rygga. Måste jag har fram fleecetröjan från den vattentäta påsen så måste jag släga ut tältet. Förresten så är det Teva sandalern som ligger högst upp.

Mat, kök och annat är som sagt inget problem när säcken är tvådelad. Men min dotter har inte heller något problem eftrsom hennes rygga är både topp och bottenmatat. Det är bara att välja var man vill öppna ryggan.

Har även haft en rygga som varit topp, botten, ryggmatad och tvådelad så där fanns inga problem.

Målet är att få in all utrustning i säcken, det är därför jag har en 90 liters BASK Shivling. Nu är det bara liggunderlaget som remmas utanpå.

Men problemet är att under en vandrig börjar grejer byta plats i ryggan och när man närmar sig slutet så har alla hitta sin plats, det är ju lite sent kommet ...
 
Nordesjö; sa:
Borde man inte hellre köra kök-bränsle-käk-sittunderlag-rastkläder - alltså det man garanterat behöver vid varje stopp - i en packpåse och spänna fast uppe på säcken istället?

(

Jag har motsvarigheten till det du nämner i locket/ytterfickorna, dessa prylar tar inte stor plats och väger inte mycket men ska så klart vara lätt åtkomliga (inget sittunderlag, inget kök på rasten, torrskaffning eller thermos gäller).

Och maten ligger staplad närmast ryggen och så högt det går. Naturligtvis är tältet den tyngsta prylen, maten består ju av en massa småprylar ju ;).

//J
 

avslutad210712

Gäst
Sovsäck och liggunderlag underst i säcken

Tältet separerat från tältpinnar och tältstänger stående i mitten av säcken med pinnar/stänger närmast ryggen.

Maten på ena sidan om tältet, kläderna på andra sidan.

Dagens matranson tillsammans med köket högst upp ovanpå tältet.

Regnkläder, regnskydd etc i toppfickan eventuellt tillsammans med en förstärkningströja.

Kastspöt och dragasken i kängurufickan på framsidan av ryggsäcken. Framsidan är som alla vet den del av ryggsäcken som är längts bak när man vandrar.

På det sättet kommer jag åt maten enkelt vid raster. Dessutom kan jag tömma ut köket och dagsransonen om jag vill ha fram tältet snabbt. Den dagen jag har ett kök som inte tål att läggas ut i regnet skall jag sluta vandra. Maten packas i plastpåsar så de lär också tåla lite regn men vi talar trots allt om ungefär fem minuter innan tältet är uppe.

Tältet är inte packningens tyngsta del utan det är utan tvekan maten. Räknar man dessutom med densiteten så är ett tält utan pinnar/stänger långt ner på listan över "tunga" saker.

Mitt sätt att packa har dock en nackdel och det är om jag måste packa när det regnar eftersom jag i så fall helst vill ha ner tältet innan jag börjar "stuffa" saker runt tältet. Har dock inte haft det problemet i år eftersom vädret var extremt bra så det får jag testa någon annan gång.
 
Fantastiskt!

...måste bara få flika in...

Ni är allihopa så otroligt engagerade! Inspirerande! Massor av tips! Kul!!
 
Tältet längst ned i botten, liggunderlaget vertikalt utanpå ryggsäcken. Har fungerat utmärkt under strapatsrika vandringar med trånga passager bla. i Dolomiterna
 
Medför även en större vattentät duk - egentligen ett extra tältgolv för att skydda det egentliga tältgolvet - som läggs över all packning i händelse av regn vid tältuppslagning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.