Fästa liggunderlag på ryggsäck

Jag har en Haglöfs OXO 650 och jag vill fästa mitt liggunderlag på utsidan av ryggsäcken, troligen mitt på ryggsäcken.
Hur ska jag gå tillväga för att fästa det? Jag känner mig helt IQ-befriad när det inte finns någon bild som visar hur det ska sitta, behöver man några extra remmar för det?

På tal om packning så har jag gjort en packlista och allt hamnade på ca 14kg UTAN mat för en vandring på ca 4 dagar för en person.
Känns som att det kommer bli för tungt bara av att läsa vikten, dock så väger ryggsäcken 2,9kg och tältet 2,6kg.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
rulla inte

Vik ihop liggunderlaget istället. Vikbredden anpassar du till bredden på säcken, stoppa sedan in ena sidan av det vikta underlaget in under locket på säcken och spänn fast med remmarna (de vanliga för locket). Med detta sätt slipper du få in regnvatten i underlaget, det sticker ej ut från ryggsäcken så du får en snygg och slimmad packning.
Nu vet jag inte hur din säck ser ut men har den bara ett klassiskt lock på toppen och tillräckligt långa rämmar att spänna med så funkar det.
Bifogar ett gammalt foto som det syns lite grann hur jag menar.

Bilagor

• ryggsäck-liggunderlag.jpg
    ryggsäck-liggunderlag.jpg
    10.7 KB · Visningar: 3,507
Senast ändrad:
Skaffa elastisk snodd (går att köpa på meter i välsorterade friluftsbutiker) och fäst underlaget stående mitt på säcken (rullat eller vikt är en smaksak).
Fästen för snodden finns det gott om, till exempel vid kompressionsremmarna.

Skaffa elastisk snodd (går att köpa på meter i välsorterade friluftsbutiker) och fäst underlaget stående mitt på säcken (rullat eller vikt är en smaksak).
Fästen för snodden finns det gott om, till exempel vid kompressionsremmarna.
Just så. Jag har två elastiska snoddar baktill på alla mina ryggor. Liggunderlaget vertikalt baktill är smidigt. Hjälper ryggorna att stå upp också när de ställs ner.

Snodd har jag på axelremmen för vattenflaskan så inte den slänger omkring också, och till fiskespöt baktill på sidan av säcken, runt dragasken, runt plastpåsen som dasspappret ligger i, runt smörpappret och plastpåsen som osten ligger i etc. Fattar inte att jag klarade mig innan jag upptäckte resårsnodden;-)

Raskesven

En annan fördel men snodd är att den går lätt att ta av, eller flytta om man vill fästa jackor eller annat. Dessutom är det ett bra filter: om sakerna är för tunga för att fästa med snodd är de för tunga för att ha på utsidan av säcken (och för tunga för att ha med sig överhuvudtaget) ;)

Snoddas.

Jo, snodd.

Liggunderlaget fästs lämpligen stående "på högkant", inte liggande som scouter på 30-talet hade det (eller, kallades de "scouter" då, guldgossarna?)

En ytterligare fördel med lite elastisk snodd är att man kan fästa och torka t ex regnkläder, "handduk", strumpor etc utanpå ryggsäcken vid finväder.

Hej!

Jag har alltid liggunderlagsrullen liggande på locket och tycker att det funkar bra!? Själv kör jag ofta med två underlag, ett therm a rest inlindat i ett ridgerest. Tycker det känns tryggt med två i fall man får punka på det uppblåsbara.

VH/Anders (30-tals scouten)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips