Ryggsäck som kan packas ner i väska

Kan tillägga att mitt hittills bästa ryggsäcksköp var på Rusta, men den modellen är borta sen länge. Den har gått upp i några sömmar numera tyvärr, men den går verkligen bra att packa ihop. Och den är lätt i förhållande till volymen (55-60 liter, väger 1250 gram), kostade bara 149 spänn eller nåt sånt.

Visst har jag köpt "bättre" ryggsäckar, men de har varit betydligt dyrare, eller betydligt tyngre.
 
Finns en tråd nu om att bygga ram-ryggsäck, kanske kunde vara något för dig?

Antar då att det inte funkar att packa ryggan full och sen ner i bagen och så fler grejer runt om?
 
Finns en tråd nu om att bygga ram-ryggsäck, kanske kunde vara något för dig?

Antar då att det inte funkar att packa ryggan full och sen ner i bagen och så fler grejer runt om?
Nja ryggsäcken tar ju i stort sett lika stor plats om den är full eller tom. Jag tror jag ska försöka hitta en som har mindre skrymmande höftbälte och axelremmar. Fast nu börjar jag luta lite åt att kanske ha en med justerbar storlek, så att jag kan ha den både som mindre dagsturssäck under jobbturer, och som rejäl säck för längre vandringsturer senare. Då kan jag spara in på en av två ryggsäckar. Jag klurar och letar :)
 
Har du inte riktigt fullt i en av de stora väskorna så kanske den går att ersätta med en stor ryggsäck? Jag packat nominellt 120 liter i min (pja det går enkelt att öka till ca 150 l men det blir en löjligt stor ryggsäck) men efter att ha plockat av sidofickorna (2x15 l) och ev topplocket så är det en något så när smidig säck på ca 90 l.
Vänder man på det så går det att få in en av mina mindre (45 l) säckar som handbagage och då speciellt om man tar ut interna ramen. Med sidofickor (2x10l ) påsatta rymmer den sedan 65 l. I det fallet så finns bara midjerem men samma princip måste funka på andra säckar alt att man har ett löstagbart bälte.
 
Ja då hade jag förstås kunnat spara in på en väska, men nån sån stor ryggsäck har jag inte att jag kan ersätta en av duffelbagarna :) Mycket av min packning är också skrymmande, så det är lättare att få ner det i en stor vid bag än i en långsmal ryggsäck.
Bagarna är dessutom praktiska eftersom jag använder dem som "garderober" när jag väl kommit fram, så dem vill jag fortsätta använda.
 
Nja ryggsäcken tar ju i stort sett lika stor plats om den är full eller tom. Jag tror jag ska försöka hitta en som har mindre skrymmande höftbälte och axelremmar. Fast nu börjar jag luta lite åt att kanske ha en med justerbar storlek, så att jag kan ha den både som mindre dagsturssäck under jobbturer, och som rejäl säck för längre vandringsturer senare. Då kan jag spara in på en av två ryggsäckar. Jag klurar och letar :)

Titta på modeller med roll-top stängning isåfall, nästan halva väskan kan då rullas "bort" och den känns inte så stor att ha till dagsturer
 
Då är det kanske en väska som går att krympa för att funka som handbagage, uppgift 1, men sen expandera till "vettig" ryggsäck för uppgift 2.
Jag har berghaus centurion där jag kan ta ur ramen och ta av sidofickor så de funkar som handbage på de mest kräsna flygbolag men sen ger 65 l som, för mig, funkar att bära långt med när allt är monterat. De saknar däremot midjebälte så för att uppfylla din kravspec men modellen ger kanske tips för vidare letande. Det går utan större problem att ha ett löstagbart bälte även på de säckarna jag har inte funderat på exakt vad det skulle vara i så fall. Det finns liknande ryggsäckar med löstagbart bälte men jag har inte hållit mig uppdaterad vad som finns att få tag på idag.
 
Nu har jag fått hem en ryggsäck från Sierra Designs som går att expandera på bredden från 40 till 60 liter (= officiella siffror, men det funkar även att krympa den ännu mer). Jag gillar att den är bred istället för hög, och så har den fästpunkter undertill så att jag kan sätta tältet där om jag vill. Den är inte så mycket mindre skrymmande än min förra ryggsäck, men jag tror att jag kommer kunna använda denna både som handbagage, dagsturssäck och vandringsryggsäck, så då spar jag ändå utrymme i väskorna. Slutsats: jag tror jag behåller denna och testar! :)
(Jag provade även en osprey men fick den inte att sitta bra)
Tack för alla tips och råd!
1614759477286.png
 
Nja ryggsäcken tar ju i stort sett lika stor plats om den är full eller tom. Jag tror jag ska försöka hitta en som har mindre skrymmande höftbälte och axelremmar. Fast nu börjar jag luta lite åt att kanske ha en med justerbar storlek, så att jag kan ha den både som mindre dagsturssäck under jobbturer, och som rejäl säck för längre vandringsturer senare. Då kan jag spara in på en av två ryggsäckar. Jag klurar och letar :)

Seekoutside kan kanske vara ngt, ramarna har variabel längd och funkar i kort utförande som "carry on" i vissa flygbolag och förlängd är den i princip klar för stora och tunga laster. De är populära bland jägare som bär riktigt tunga laster ibland när jaktlyckan varit god. Egenvikten beror på vilka tillbehör (säckar) som hör till ramen. Men 1,5 till 2 kilo är rätt normalt för en kombo som rymmer upp mot 80L.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.