Kamelpack för dagstur/vandring?

Kamelbak för dagstur/vandring?

Ska iväg till USA på en backpacker-semester i september och har en 60L rygga som jag tänker släpa omkring alla grejer i. jag har bland annat tänkt besöka några nationalparker och kommer då vandra omkring en hel del i dessa parker. Jag vill då givetvis inte släpa omkring på alla min packning och den stora 60L ryggan, så jag är på jakt efter en mindre ryggsäck att slänga på sig med nödvändiga grejer för dagsturer.

Det största kravet jag har är att den ska gå att packa ner i den stora ryggan så jag slipper bära omkring på den lilla på magen eller liknande... Vill kunna trycka ner den utan problem när jag inte använder den. under mina dagsturer vill jag få med mig vätska, lite mat och möjligen ett stormkök, samt kanske någon skaljacka. har kikat runt på många väskor men snubblade in på denna som egentligen är mer inriktad på cykling vad jag förstår? Men kan det vara någonting att ha tror ni? Den verkar ju ändå rymma ett par liter packning, samt har ett inbyggt vätskesystem och verkar vara riktigt smidig att bära omkring på då den är speciellt anpassad för att bäras i rörelse.
http://www.outdoorexperten.se/p-15001-camelbak-octane-18x.aspx

Först av allt var jag inne på haglöfs matrix i 30L storleken. Men den har en hård ram vilket gör den omöjlig att packa ner i min stora ryggsäck...
http://www.outdoorexperten.se/p-13211-haglfs-matrix-30.aspx

Tar gärna emot tips och synpunkter!
 
Senast ändrad:
Det står att det går att ta ut ramen. Gör så och ersätt den med en bit cellskum från ett liggunderlag eller liknande. Bärkomforten blir inte lika bra som med en hård ram men du kan ta ur liggunderlaget och rulla i hop säcken.

Själv använder jag en gammal Haglöfs ShoSho 2500 som dagtursäck till min mellanstora säck, den går utmärkt att rulla ihop och knöla ner i den större säcken, men de säljs tyvärr inte längre och är mycket svåra att hitta på begagnat marknaden. På min största säck går sidfickorna att ta av och används som dagtursäck, de bildar en 25 liters säck tillsammans.

Du kanske kan hitta något liknande om du inte bestämmer dig för en Matrix med borttagen ram.
 
Hmm okey, plockar man ur ramen ur Matrixväskan blir den väl lika mjuk som andra ryggor utan ram och då blir kanske skillnaden i bärkomfort inte speciellt stor mot de övriga? Vet inte riktigt hur jag ska göra, ska kika vidare ett tag till på fler märken och varianter.

Vad har du/ni att säga ang. Kamelbak då, är det inget att ha eller? Tyckte den verka smidig, men såklart inte så rymlig kanske. Det är väl klokt att ha två ryggsäckar med sig ialf och växla mellan turerna? Är ingen van packpackare så har inte provat runt så mycket. Har klarat mig på en rygga förr, men nu har jag betydligt mer planer för dagsvandringar under min vistelse i staterna.

Det kan tänka sig att jag under någon vandring kommer tälta och övernatta under någon sträcka, och i så fall måste jag få med mig tält och sovsäck också (vi är två så givetvis kan vi dela upp det). Men känns ändå inte som jag vill släpa med allt i min 60L rygga, så en mindre portabel rygga är väl ändå ett klokt val?.
 
Ryggsäcksvolymer är ofta lite subjektivt angivet av tillverkarna. Min erfarenhet av just Camelback är att det i praktiken är ganska små litrar i packvolym som man får i deras vätskeryggor framför allt beroende på att när vätskeblåsan är full så expanderar den och tar volym från packutrymmet.

Det kan säkert skilja mellan deras olika modeller men det kan vara något att tänka på och det är bra att kolla in grejerna i någon butik för att få en uppfattning om hur grejerna ser ut och hur de kan funka för ditt andvändningsområde.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.