Ryggsäckar för lång vandring?

Någon som vet någon riktigt bra och stabil ryggsäck runt 100 liter? Skall användas under en lång vandring.
Väldigt tacksam för svar.

Mvh Niklas
 
Du skall nog inte vänta dig några seriösa svar om du inte specificerar mer.
Hur lång är du?
Hur stor är du?
Hur långt är lång vandring?
OSV
//Peter
 
Ram eller inte?

Gillar själv ramsäckar, lite tyngre men klarar också bra med packning. Har du långt mellan depåerna sas kanske du skall bära en del?

Har mycket goda erfarenheter av Norrönas säckar. Rejäla bärsystem som klarar vikt utan att kolapsa.

Specificera gärna hur du tänker vandra, var mm.

AV
 
Berghaus Vulcan. Helt stabil upp till och med 35 kg, mer än så om det inte läggs en stor tyngd på toppen.

Raskesven
 
så där....

..nu har jag lite mer tid att skriva.
Denna tur jag tänkte göra är fortfarande i tidigt planerings stadie.
Jag tänkte vara ute i ungefär 3 till 4 veckor i och runt om sarek området. Med så få deppåer som möjligt kommer jag bli tvungen att bära tungt. Tänkte försöka leva en del på fisk för att få ner matvikten och deppåerna men även för att det är gött. :) tänkte även vandra utanför lederna ganska mycket.

Jag är 183 cm lång och väger 85 kg.
Har tyvärr aldrig burit en säck med extern ram någon längre sträcka tidigare, men har hört att de skall vara väldigt bra med tung packning?, har kikat lite på fjällrävens nya Gyro 80 och den verkar ju faktiskt grym, frågan är om 80 liter räcker... hmm...

Tack på förhand
Niklas
 
Bergans

I ett annat, mera tungpackat liv, hade jag en Bergans Viking på 110 l. Det var en rejäl och välsydd ryggsäck men tung i sig själv. Då den var fullpackad satt den väldigt bekvämt på ryggen även om det var tungt. Rejält bärsystem med bra möjligheter att justera inställningen. Jag var mycket nöjd med den när jag ansåg mej behöva bära så stora volymer ...

Har även nu en Berganssäck, fast betydligt mindre, jag är nöjd med den också. För mej är en långtur två veckor, det klarar jag lätt med en 75-literssäck. (ensamma tälturer)
 
Har gjord en del långa vandringar i svenska fjällen.
2004-2006 gjorde jag varje år en 5-veckors vandring i Sarek-Padjelanta-Kebne-Abiskoalperna.
Jag bar all utrustning med en ramsäck modell JanSport som rymmer 120l. Startvikten var ungefär 35 kg varje gång. Jag hade 'nästan' all mat med mig vid starten. Kompletterde lite vid de försäljningsställen, STF-stugor jag passerade. Det var mest av onyttig karaktär typ godis och 'färskvaror' kryddiga korvar och annat onödigt.

Min ryggsäck har en ram som är skruvad ihop och flexar ganska mycket. Bärsystemet för höften är helt flexibelt i sidled och gör att jag kan variera höftavlastningen ganska mycket på ett enkelt sätt.
Det är oerhört viktigt att ramen är avpassad för dina egna kroppsmått. En bra ram ska kunna ändras så att du under resans gång kan variera måttet mellan bärpunkterna för axlar och höft. Beroende på tidigare vana får du ont i axlar och/eller höfter.

En ryggsäck som 'bara' rymmer 80l är sannolikt för liten för dina behov, men titta mer på ramen och dess inställningsmöjligheter.

Ett problem med såna här långa vandringar är att få i sig tillräckligt med 'bränsle' mest kolhydrater och fett. Jag var kontinuerligt hungrig i 5 veckor. Gick ner ca 3hg/dygn dvs ca 10 kg för hela turen. Jag är en lättviktare i vanliga fall 182cm/67kg.

Att komplettera med fisk är utmärkt men otillräckligt ur näringssynpunkt fisken ersätter inte behovet av kolhydrater. Se den fisk du lyckas fånga som ett tillskott i kosten, inte som en ersättning. Sarek är inget bra område för fiske förvänta dig inte några stora mängder där. Det är dessutom förbjudet......

Om du inte har vana att bära tungt sen tidigare prova att på hemmaplan bära med din startvikt. Tänk också att det inte är 1 timme med tung ryggsäck du kräver av din kropp. Det är sannolikt 8 timmar varje dag i nästan en månad. Om du tycker att ryggsäcken känns plågsamt tung hemmavid och obekväm att bära är det ett tecken på att minska på vikten och/eller justera ramen.

Om du hittar balansen mellan vad faktiskt klarar och ditt behov väntar en avkoppling och harmoni som är svårt att uppnå på något annat sätt.

Jag är ingen lättpackare i vanliga fall tycker att 25kg är bekvämt att bära och kan då också unna mig lite lyx på mina vanliga 2-veckors fjällturer.

/Janne
 
Bergans

Jag har en Bergans Powerframe 3800, på 130 liter. Mycket stadig och bra med tung packning. Dessutom går sidofickorna att använda som en dagsturssäck på ungefär 20 liter. Enda verkliga nackdelen är att den är kolmörk inuti.
 
Några faktorer som inte beaktats

är att ju mer du avser bära desto mer anstränger du din egen bärapparat och sänker hastigheten.
Att bära 1/3 av egenvikten går visserligen men är inte komfortabelt eller rekomendabelt.
I din idé har du ett feltänk angående fisken som näringskälla, oavsett om att det är förbjudet i parken.
Ditt andra feltänk i mina ögon är att du avser vara ute så länge utan påfyllning. Vad med ett depåbesök efter 10 dagar och hämta matlåda 2?
Mina 50-öringar.
//J
 
Går inte alltid att ordna depåbesök, och ibland vill man det inte ens. I sommar blir första vandringen närmre tre veckor utan bunkring, och då blir det till att bära all maten. Finns ett egenvärde att vara ute utan kontakt med civilisation, tycker jag. Men t.ex en vandring så skickade vi upp matlådor till en camp vid Silvervägen som vi besökte efter två veckor, och hämtade mat för två veckor till. Fyra veckors mat blir väl mastigt för mig som bär en kåta. Men tre veckor går. Får starta lugnt med korta dagsetapper bara. Berghaus Vulcan fungerar bra för ändamålet.

Raskesven
 
Glöm inte att börja marschträna i tid så att varken fötter eller axlar går sönder. Det är inte konstigare att plåga sig med tung packning än att springa ett marathon men man måste träna för båda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
swat TIERRA ryggsäckar ?? Transportera 4
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.