vandring och fotografering

Hejsan
Är det någon som har erfarenhet av att fotografera och vandra. Som jag ser det kan det bli problem att få med sig all fotoutrustning plus allt annat i form av tält, sovsäck, liggunderlag, kläder etc.
Finns det någon bra ryggsäck som ger bra plats till fotoutrustning, gärna vattentätt. Stativ är det ens att tänka på om man ska vandra?
Tacksam för åsikter och tips på ryggsäckar.
 
vandring med foto

Alternativ ett är att begränsa sig i fotoutrustningen kanske bara ett hus och en 50mm optik med tillhörande filter.(massor av film)
Alt två ge avkall på komfort och minska kläder och övrig utrustning.
Alt tre bita i det sura äpplet och ta med allt man tänkas kan behöva.

Enbent stativ och ramryggsäck kan monteras ihop och fungera som stativ, lös vattentät kameraväska som spänns fast på ramen

jag har gått 1v tälttur med 1/3 av packningen i form av kamera det blev inte många bilder.......

mvh joakim
 
SealLine!

Använder sedan flera år en vattentät packsäck från SealLine(modell San Juan) när jag fjällvandrar med min fotoutrustning. Då håller man kameran och objektiven garanterat torra och man kan använda sin vanliga ryggsäck. Packsäckarna finns i olika storlekar och färger, så det är bara att anpassa den efter storleken på utrustningen. Det kan också vara praktiskt med säcken när man gör en kortare dagstur på fjället och bara vill ha med sig kameran och någon rulle film.
 
I fjol gick jag en vecka själv med tält i Kebnekaisetrakten och hade ändå med mig en del fotoutrustning, kamerahus, 35-80, 80-200 och stativ. Jag har iofs en för att vara systemkamera, liten och lätt utrustning, men det fungerar. Stativet är inte marknadens stadigaste, men 700 gram avgjorde valet.

Det är klart att det går att ta med sig, det handlar bara om att vara beredd att bära den extra vikten. Fler dagar kostar också mer i vikt.
 
Väska på magen!!

Hej!

När jag vandrar har jag alltid kameran i en vattentät väska på magen. Det är en kameraväska från Ortlieb med rullstängning och den håller tätt även om det ösregnar hela dagen. Väskan hänger jag fast med karbiner i remmar på ryggsäcken, dels för att inte få belastning på nacken, dels för att den inte ska hänga och slänga.

Detta fungerar kanonbra. Man har alltid kameran redo på ett par sekunder och behöver inte packa ner den i ryggan bara för att det börjar regna.

Mvh Fredrik
 
Re: Väska på magen!!

Norris; sa:
Väskan hänger jag fast med karbiner i remmar på ryggsäcken, dels för att inte få belastning på nacken, dels för att den inte ska hänga och slänga.
De gånger jag gått med kamerautr. i fjällen har jag haft en mindre fotoväska (innehållande 1 hus och 28, 50, 85 och 180 mm) på magen med remmen runt nacken. Man får gärna ont i nacken, det är betydligt bättre att ta belastningen via ryggsäckens bärsystem.

/Håkan
 
Jag sätter kameran i en karbin i ryggan, som så många andra för att inte belasta nacken, jag brukar ha mitt stativ i skid facket på min rygga(då jag har med det) det är ganska lättvikt stativet. Om du inte vill släpa stativ kan du alltid använda dig av vandrings stavarna som stativ, kanske inte fungerar för allt för långa slutar tider, men det är bättre än ingenting.
 
Ewa-Marine tillverkar mjuka påsar för dykning/snorkling. Detta skyddar inte bara systemkameran mot allt regn utan gör också att du kan faktiskt kan ta kort i ösregn. Säljs av Scandinavian Foto i Bankeryd.

En modern systemkamera behöver inte vara tung. Minolta Dynax-5 är en lätt och avancerad systemkamera med inbyggd blixt och metallfattning för objektiven. Sätter du ett 28-200 objektiv på denna så klarar man sig långt. Detta tycker jag är en bättre lösning än en kompaktzoom.

Vandringsstavar finns med stativgänga högst upp. Själv har jag ett teleskopstativ 1,3 m högt på ca 300g. Rangligt, ja, men på korta (självporträtt) och riktigt långa (nattbilder) slutartider spelar detta inte så stor roll. I hopfällt läge fungerar det dessutom som axelstativ.
 
På vår senaste vandring hade jag en ny kameraväska (LowePro Topload AW). Väskan bärs på magen (sele medföljer), och har regnskydd. I väskan hade jag en systemkamera och två zoomar.

Detta fungerade mycket bra. Kameran var tillgänglig hela tiden, utan att vara i vägen eller orsaka gamnacke. Det mesta av tyngden togs upp av ryggsäckens midjebälte som väskan vilade mot. Vi hade ett par rejäla regnoväder under turen, men kameran höll sig torr.

Till nästa tur ska jag bygga ett par fästremmar så jag kan hänga väskan direkt på ryggsäckens bärremmar, och skippa selen.

/Henrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.