Ryggsäck för vandring

Joo, som P-Scout har väl inte gått så länge, ca 1,5år. Men jag har gått såpass länge att jag vet att jag vill hålla på med detta. Därför måste jag nu skaffa en ny ryggsäck, för jag orkar inte med min (lånade), gamla 45Liters rygga som också är för liten till min längd. Jag får packa ca 58% av packningen utanför. Så jag åkte runt och frågade på några sport/frilufts affärer. InterSport och Stadium. När jag berättade vad den skulle vara till tog han fram lite olika säckar. Eftersom varenda säck känns bra tom bad jag honom lägga i lite vikt. Han la i ett 5kilos tält (dock inte mycket men man känner mer äkta hur den sitter mot axlar etc.) Iaf, det slutade med att jag testade ShoSho och Lundhagsen men dock lundhagsen utan vikt. Dock kändes dess avlastnings bälte stabilare. Men ShoSho har också fått nytt system iår (undrar om det medfört bättre avlastnings bälte). Tror dock inte det var det jag testade. Jag vill ha lite av era tips och vad ni upplevt om olika säckar. Helst i 60 - 70Liters och inte för dyra. Är som sagt PScout men kommer ha denna säck ett bra tag.

Tack på förhand
/ Alexander
 
Ryggsäcksval

Att välja ryggsäck är gasnka svårt, men det blir mycket lättare om man vet vad man ska ha den till.
Appropå säckens packvolym kan jag bara säga av egen erfarenhet att det är bättre att köpa en lite större säck därför att då är risken mindre att du slipper ha saker utanför säcken som kan komma till skada och försvinna.
Om du känner att du inte behöver hela säckens volym så kan du alltid komprimera säcken.
(Kom ihåg att kläder och sån't tar mycket plats)

Själv har jag en Haglöfs 90-100L, den använder jag året om både till korta och långa turer
Då är en kort tur 3 dar och en lång tur lite mer 1 vecka.

Här kommer några tips bå bra säckar:

"Norrona" (ett norskt märke som fått mycket bra i olika tester)
"Haglöfs" (är ett bra märke, slitstarkt)
"Fjällräven"
"Berghaus"
"Lundhags"
"Bergans" (norskt även detta)

Det viktigaste är att ryggsäcken passar dig och att du trivs med den, samt att den uppfyller dina behov.

/simon
 
Tackar för svaret! Nu har man något att fundera på, har även snackat med min ledare. I sommar ska man ut på ryggsäcks jakt. Det med lite större låter förnuftigt när mina kläder tar upp merparten av huvudsäcken ca 60 - 75% Skulle jag säga (nuvarande säck alltså). Våra Hajker är oftast 3dagar och läger 1 - 2 Veckor. Om andra har råd om olika ryggsäckar och även de två övernämda (Lundhags V8>70L och Haglöfs ShoSho 7000) snälla posta dessa. Nack och fördelar etc.
 
Var i stan

Jao, då var man ute i staden. Jag provade en säck och den lundhags säcken igen i stan. Den andra säcken var en Bergans som var rabatt på för det var förra modellen. Den satt schysst men fick aldrig prova med vikt i den för parkeringen var på väg och gå ut så jag fick sticka med föräldrarna. Men den hade stabilt bärbälte och satt bättre än Lundhagsen, ska man slå till? De hade bara en kvar, jag är osäker som f*n.

EDIT: En Bergans med AXS systemet Trollhettan 2001 modellen.
[Ändrat av Scout^ 2002-06-12 kl 16:03]
 
Vet inget om just den Bergans-säcken, men...

har en Bergans Alpinist och är fruktansvärt nöjd. Kändes det att säcken satt bra? Isf skulle inte jag tveka!

Ring affären och "paxa" säcken nu!

/Håkan
 
Själklart

Självklart skall du välja Bergans med AXS systemet Trollhettan 2001 modellen.
Bergans i överlag gör mycket bra ryggsäckar, dom har fått mycket bra kritik i olika tester så det är bara att slå till.
Om du har tid och lust så kolla in "viking" och "alpinist"
Dessa säckar rymmer lite mer, allt från 110 liter till 130 liter

Jag tänkte om du ville flytta hela hemmet ut i naturen nångång:)

/simon
 
Mitt tips är att du satsar på Bergans om du har pengar till den.
Annars så är Lundhags säcken helt ok. Min syster köpte Lundhags och hon är mycket nöjd med den, speciellt med tanke på priset. När Lundhags gör något så verkar det vara genomtänkt och genomarbetat. Jag har den högsta respekt för Lundhags(även om jag inte anväder deras grejor).
Haglöfs gillar jag inte alls. Deras grejer anser jag håller för låg kvaliet. Då finns det bättre alternativ!

mvh
Andreas
 
Ryggsäck

Hej

Tycker att du är inne på rätt säckar. Min erfarenhet av ryggsäckar säger mig att en säck som kan frontöppnas har en stor fördel när man ligger i tält på läger och i vindskydd på hajker.

Att man kan öppna säcken när den ligger ner och plocka upp sina saker tan att behöva gräva sig ner i den ser jag som ett stort +.

Några av mina scouter har HagLöfs ShoSho 7000 även 6000 och 8000. En 70 liters ryggsäck räcker gott till både hajk och läger. (Man skall inte ha för stor säck heller för det blir lätt så att de andra i Patrullen ser sin chans att lägga över lite extra =) )

Jag har själv en HagLÖfs Alaska på 90 liter (60 huvudsäck+30 packsäck) liter vilket ger mig en hög flexibilitet. Jag kan även utöka detta till 120 liter genom att fästa en 30 liter packsäck på toppen.

När jag skall ut på hajk hehöver jag knappast 90 liter. (Om jag inte vill träna och packar extra mycket för att få mer vikt). När man åker på läger är det helt suveränt att lägga till packsäcken.

Jag brukar bära Vindskydd/tält på toppen av ryggsäcken.

/Mattias
Morlanda Scoutkår
 
Ett okej, 2 Missöden och 1 läger

Kollade på ShoShon men den satt inte bra, gled ner och inte så stabil på mina höfter/höftben. Hann tyvärr inte med Bergans, den vart slut. Så jag forsatte mina tester av Lundhags säcken. Efter ca 5 varv med 15kg packning, så märkte jag att jag fick ont lite ovanför rumpan, strange tyckte jag så jag sa detta till försäljaren, han berättade då att det var en platta som gjorde att det blev mellanrum mellan säck - rygg. Så nu har jag inga fler säckar =( det vart visst slut. Eller finns det något sätt man kan komma runt den kudden? Annars får jag fortsätta spara lite till och köpa den "nya" bergans säcken det var inte så mycket skillnad i pris.
--
Ska på läger nu, med min gamla säck (45L), det räcker om man packar snålt (mindre lyx prylar). Det blir: Kläder, Xtra Kläder och något annat böcker, matgrejer etc... Ja ni vet.
--
Har inget regnskydd, har ni några råd för detta? Fixa ett eget eller något...

Sticker imorgon vid 17.45 så jag kollar in här vid 17:00. Kommer tillbaka den 20/6.
 
billig

jag beställde idag en Mountain equipment diamond 50+ från addnature. 1095 kr kostade den. väldigt lågt pris för en för en så pass bra ryggsäck. I en engelsk klättertidning fick den höhsta betyg och var lika bra som till exempel Arcteryx, men som är 3 gånger så dyr. kvalitetsmässigt tror jag att mountain equipment lätt kan mäta sig med alla andra etablerade prestigemärken.

//eigil
 
En bergans powerframe 3800, är mkt bra. Rymmer 130 liter.
Man kan fylla ut den ordentligt och bära tungt i den. Väldigt komfortabel även med tyngre vikter som 30-40kg. Nackdelar är att den väger 4.3kg tom och att den är mkt dyr. Men är själv väldigt nöjd med den säcken.

Mvh
Magnus
[Ändrat av m.r 2002-06-16 kl 17:15]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
pelle.k Köpråd Ryggsäck för vandring Transportera 6
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.