Stor ryggsäck, vilken?

Jag ska byta ut min gamla storrygsäck efter snart 20 års tjänst. Har redan flera ryggsäckar i storlek mindre så behöver inga tips om att ta med mindre grejer ut :)

Jag är 190 cm, knappt 80 kg tung.
Min önskelista är följande.
100 liter eller uppåt
Ställbar rygglängd
Ytterfickor, gillar att komma åt vissa saker enkelt.
Tillgång till innehåll utan att behöva öppna toppen alltid, botten eller frontöppning.

Har rent elektroniskt tittat på
Kajka 100 (även sett mindre modeller IRL, gillar frontöppningen samt valet av väv.)
Haglöfs Lex 110 (inte så många ytterfickor)
Klättermusen (tveksam här... verkar svårt att ställa in på de som har ställbart system)

Nån som har nån input att ge, tar tacksamt emot.

//P
 
Har du synpunkter på inbyggd eller synlig utanpåliggnade ram (kanske svårt med ställbar rygglängd om du väljer utanpåliggande ram)?

Ska du bära tungt eller bara bulkigt men lätt?

Ska man bära tungt tycker jag blixtlåsar för att öppna på mitten eller botten är en fara - jag tycker inte blixtlåsar ska bära tyngd, går den upp och sönder ute i spenaten blir det knepigt. Jag föredrar mer low-tech som snölås och remmar för att stänga storfacket på stor-ryggan,

Prioriterar du extra stryktålighet eller jagar du gram?

/Patrik
 
Hejsan,

Nu är ju det där med ryggsäck individuellt så första tippset är att försöka ta sig till en affär och testa hur ryggsäcken sitter på kroppen. Har för egen del både en stor (100 liter) Klättermusen och en ännu större Bergans, föregångaren till denna: https://www.bergans.com/se/frilufts...pinist-v6-large-130l-dark-green-mud-green-mud

För egen del fördrar jag Bergans säcken så fort som vikten passerar en 25 kg i runda slängar. Enda nackdelen är att det är en ganska tung säck.

/ Stefan
 
Har du synpunkter på inbyggd eller synlig utanpåliggnade ram (kanske svårt med ställbar rygglängd om du väljer utanpåliggande ram)?

Ska du bära tungt eller bara bulkigt men lätt?

Ska man bära tungt tycker jag blixtlåsar för att öppna på mitten eller botten är en fara - jag tycker inte blixtlåsar ska bära tyngd, går den upp och sönder ute i spenaten blir det knepigt. Jag föredrar mer low-tech som snölås och remmar för att stänga storfacket på stor-ryggan,

Prioriterar du extra stryktålighet eller jagar du gram?

/Patrik
Jagar inte gram direkt, och kommer inte bära enorma vikter.
Extern ram har jag provat många av och gett upp, aldrig fått till det bra. Alaskan som många höjer till skyarna funkar inte till exempel.
Håller med om risken med blixtlås, å andra sidan verkar många ha använt sin Kajka i flera år utan problem. Gissar att konstruktionen gör att blixtlåset inte tar så mycket av lasten/trycket.
/P
 
En liten tanke och erfarenhet av just längsgående öppningar och dragkedjor på ryggsäckar. Även min större ryggsäck (Arcteryx Bora 80) har just en dragkedja i sidan för åtkomst av något utan att behöva öppna upptill.
Min erfarenhet är däremot att jag sällan använder den funktionen eller finner den speciellt praktiskt. Oftast är ryggsäcken välpackad och packningen strukturerad uppifrån, dvs öppnar jag den på sidan eller mittpå för att ta ut något blir resultatet ofta att jag ändå måste öppna den uppifrån för att få plats med allt igen då det är svårt att trycka tillbaka en pryl mitt i en välpackad säck utan att totala innehållet "sväller".
 
Hej. Jag har KM Mjölner, men 75-litersvarianten, den fanns ju i 100-litersvariant också. Köpte den när den var "på väg bort" och på rea. Att den skulle vara särskilt svår att ställa in bra tycker jag inte. Man behöver kolla i instruktionshäftet eller på Youtube hur man gör första gången, men sen är det enkelt. Den har inga dragkedjor som spelar nån roll, den är bekväm att bära med (jag är 190/ca 93) och vikten är okej, mer än en gammal ramsäck med klent bärsystem men mindre än de säckar jag haft med intern ram/softpacks. Rullstängning uppe och nere. Liten "ramförlängning" där uppe som man kan fästa tält eller nåt annat i om säcken är full. Lätt att fästa whatever utanpå. Jag har två 6-litersfickor utanpå i vanliga fall. Det känns totalt som 87 "stora litrar" tycker jag, jämfört med en del andra säckar. Om du hittar en ny eller beg Mjölner 2.0 i 100 liter är det värt att prova i alla fall. Jag ångrar inte att jag köpte min, det var en chansning, men den fick stanna och ersatte alla de stora säckar jag haft tidigare.
 
Har fått prova en bekants Kajka. Den satt mycket bra, också rejält lastad.
Det är besvärligt att prova saker när man inte bor nära nåt större fysiskt utbud.....

/P
 
Har fått prova en bekants Kajka. Den satt mycket bra, också rejält lastad.
Det är besvärligt att prova saker när man inte bor nära nåt större fysiskt utbud.....

/P

Jag tycker ärligt talat att det är mycket lättare att beställa hem och prova i lugn och ro jämfört med att prova i en affär under överinseende av någon butikspersonal som sällan har någon vidare koll på grejerna. De flesta webbutiker har fria returer och skickar med retursedel.

Såg nu att Kaika 100 kostar över 4000kr och då tror jag du kan hitta en bättre säck för pengarna? Denna har visserligen inte dragkedjan du önskade men väger 2kg mindre än Kaika 100, rymmer lika mycket och är riktigt bra kvalitet och väldigt justerbar passform. https://packraft-sverige.se/produkt/seek-outside-unaweep-6300/
Tyvärr blir det lite dyrare än Kaika ändå eftersom höftbälte, topplock etc säljs separat. Å andra sidan får du precis de fickor och funktioner du vill.

För mig personligen vore det uteslutet att lägga sådana pengar på en ryggsäck så jag har nöjt mig med annat, men skulle jag göra ett dylikt inköp hade jag absolut kollat på seek outside!

Edit: Just butiken jag länkade till erbjuder tyvärr inte fria returer.. Men seek outside-ryggorna är väldigt justerbara så chansen att du får den att passa just dig är ändå rätt stor. Gissar att returkostnaden blir 60kr för spårbart paket med postnord, ifall det skulle bli aktuellt.
 
Jag tycker ärligt talat att det är mycket lättare att beställa hem och prova i lugn och ro jämfört med att prova i en affär under överinseende av någon butikspersonal som sällan har någon vidare koll på grejerna. De flesta webbutiker har fria returer och skickar med retursedel.

Såg nu att Kaika 100 kostar över 4000kr och då tror jag du kan hitta en bättre säck för pengarna? Denna har visserligen inte dragkedjan du önskade men väger 2kg mindre än Kaika 100, rymmer lika mycket och är riktigt bra kvalitet och väldigt justerbar passform. https://packraft-sverige.se/produkt/seek-outside-unaweep-6300/
Tyvärr blir det lite dyrare än Kaika ändå eftersom höftbälte, topplock etc säljs separat. Å andra sidan får du precis de fickor och funktioner du vill.

För mig personligen vore det uteslutet att lägga sådana pengar på en ryggsäck så jag har nöjt mig med annat, men skulle jag göra ett dylikt inköp hade jag absolut kollat på seek outside!

Edit: Just butiken jag länkade till erbjuder tyvärr inte fria returer.. Men seek outside-ryggorna är väldigt justerbara så chansen att du får den att passa just dig är ändå rätt stor. Gissar att returkostnaden blir 60kr för spårbart paket med postnord, ifall det skulle bli aktuellt.
Tack för tipset, den såg intressant ut. Drar iväg lite till som sagt med höftbälte.
/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar