Kombinera ryggsäck 40L och 30L

Ska på min första vandring med övernattning i tält nästa vecka och den största ryggsäcken jag har är Bergans 40L. I och med att jag aldrig vandrat och tältat ihop förut så är min utrustning inte lätt eller liten. Har ej provpackat ännu men tror inte 40L räcker, kan jag på något sätt "förstora" ryggsäcken med en till på 30L eller 20 eller 10... vill bara slippa ha den extra ryggsäcken på bröstkorgen. Går det att hänga den lilla ryggsäcken eller kommer det bli för vajigt? Det är en kortare och lättare vandring 13km nära hemmet så lite kan jag tåla. Någon som gjort liknande?
 
Kan du packa tältet på ryggsäckens utsida, på eller under topplocket? Då skulle du spara lite utrymme i säcken. Antar att det inte är en ramsäck du har, eller?
 
Nu vet jag inte vilken Bergans-ryggsäck du har, men de allra flesta har ju diverse öglor och fästpunkter utanpå. Vanligen går det att helt enkelt fästa en extra packpåse av behövlig storlek utanpå locket, undertill eller under locket. Jag skulle i så fall välja att ha tältet i ett sådant utanpå-paket, det är ofta blött och otrevligt att stuva in i ryggsäcken.

TILLÄGG: ser nu att HansBertil skrivit ungefär samma sak samtidigt som jag :)
 
Det man bör ha i åtanke är hur mycket bärsystemet är tänkt att fungera för på en 40 liter ryggsäck, normalt brukar det vara kopplat till säcken kapacitet. Om det fungerar går det spänna på toppen, under och på sidan. Undvik på "ryggen" då tyngden lätt kommer för långt ut. Skulle dock helst rekommendera att låna en större eller köpa beggad. Var bor du? TREVLIG TUR
 
Eventuell extrasäck måste sitta stumt mot huvudsäcken, för löst kommer din vandring att störas av ett stänigt justerande och återfästande. Det är därför en ramryggsäck oftast är att föredra-
Givetvis kan du nyttja snölåsen till packningsutrymmen ävenså Matpaketer minskar ju måltid för måltid så de litrarna frigörs snabbt.

go tur
 
Om det är en likadan Bergans 40L som jag har så är det dåligt med fästpunkter på utsidan. Det finns en spännrem på vardera sida samt två korta undersidan som nog går att utnyttja. De på undersidan behöver du nog sätta spännband på för att det ska fungera för tält eller liggunderlag.
Jag använde denna ryggsäck förra helgen med en tarp utanpå och resten i så den är tillräcklig om du har en ganska minimal utrustning.
 
Tack för era svar! Det är Bergans Helium som jag har. Ska försöka ha tältet upptill och sovsäck nertill, bra input att inte hänga på ryggen, för det hade jag tänkt göra.

Tillägg: tror det blir sovsäck på och tält + cellplastliggunderlag under med packrem. Resten får plats i tror jag, är ju bara en natt.
 
Senast ändrad:
Den har klent bärsystem kolla vad det står som rek. max vikt från Bergans.Jag valt bort denna serie från en i övrigt bra tillverkare har 95 L v5 helt ok.Helium har även klena blixtlåsar och packa ej för mkt(hade cykelväskor där blixtlås gav upp pga tryckt i för mkt och blev av med en tröja som aldrig mer hittades och jag fick ibland frysa efter detta,lättare dock att hitta utr när man går)
13 km klarar du nog i värsta fall med liten ryggsäck på bröstet eller med 2 mindre väskor i varsin hand,men vid flera dagar får du minska på tex mat,ej bära med vatten osv ev skippa tält och ha tarp osv.
 
Tack för era svar! Det är Bergans Helium som jag har. Ska försöka ha tältet upptill och sovsäck nertill, bra input att inte hänga på ryggen, för det hade jag tänkt göra.

Tillägg: tror det blir sovsäck på och tält + cellplastliggunderlag under med packrem. Resten får plats i tror jag, är ju bara en natt.

40 liter ska räcka för en natt. Ska ni inte gå jättelångt kan du ta cellplastunderlaget i näven om det kniper. Inte så bekvämt kanske, men fullt görbart. Väger ju nästan ingenting, är bara lite ottympligt.
 
Tror inte det är risk för alltför klent bärsystem. Helium 40 har rekommenderad packvikt på 15 kg, och du har (förhoppningsvis) långtifrån så mycket med dig på din korta tur.

Liggunderlag är ju skrymmande och tält svårpackat (och praktiskt att ha utanpå). Regnkläder är också praktiskt att ha lättåtkomliga, kanske i en av sidfickorna eller direkt under topplocket. Men jag förstår egentligen inte varför du också skulle behöva ha sovsäcken utanpå huvudfacket? Det som återstår är väl i princip bara kök, mat, något ombytes/sovplagg och lite småprylar typ sjukvård/lagning. Och det är ju inte mycket mat du behöver.

Ryggsäcken verkar inte ha någon ficka baktill, men gott om fästen - pröva att trä en gummicord så det blir en "snörning" för något lätt, t ex vikt (se nedan) liggunderlag, regnkläder e.d.

Bara som jämförelse, så packar jag själv en 45-literssäck med allt inkl. mat och bränsle för en 10-14 dagars ensam fjällvandring. Då har jag tältet i en sidoficka och sovsäcken med sov/ombyteskläder längst ner i ryggsäckens huvudfack - som i övrigt helt fylls med mat/kök, detta är den absolut största delen som kräver eftertanke när maten planeras och förpackas; men den minskar ju i snabb takt.
Liggunderlaget (8 mm Multimat) har jag vikt (vik i lämpliga delar, lägg under en planka/skiva, ställ en tung möbel ovanpå över natten) och fäst platt utanpå ryggsäckens baksida, regnkläderna och alla småprylar finns i diverse utanpåfickor.

Sovsäck är viktigast av allt att hålla torr, och det är svårare när den packas utanpå. Om du nu inte har en jättelik syntetsovsäck som verkligen inte går in, så skulle jag alltså rekommendera dig att försöka stuva ner den längst ner i ryggsäckens huvudfack, gärna ihop med övriga natt/lägerkläder. Fortfarande i en riktigt vattentät påse! Avklippt svart sopsäck + vanlig påsklämma funkar hur bra som helst :).
 
Senast ändrad:
Tror inte det är risk för alltför klent bärsystem. Helium 40 har rekommenderad packvikt på 15 kg, och du har (förhoppningsvis) långtifrån så mycket med dig på din korta tur.

Liggunderlag är ju skrymmande och tält svårpackat (och praktiskt att ha utanpå). Regnkläder är också praktiskt att ha lättåtkomliga, kanske i en av sidfickorna eller direkt under topplocket. Men jag förstår egentligen inte varför du också skulle behöva ha sovsäcken utanpå huvudfacket? Det som återstår är väl i princip bara kök, mat, regnplagg, något ombytes/sovplagg och lite småprylar typ sjukvård/lagning. Och det är ju inte mycket mat du behöver.

Ryggsäcken verkar inte ha någon ficka baktill, men gott om fästen - pröva att trä en gummicord så det blir en "snörning" för något lätt, t ex vikt underlag, regnkläder e.d.

Bara som jämförelse, så packar jag själv en 45-literssäck med allt inkl. mat och bränsle för en 10-14 dagars ensam fjällvandring. Då har jag tältet i en sidoficka och sovsäcken med sov/ombyteskläder längst ner i ryggsäckens huvudfack - som i övrigt helt fylls med mat/kök, detta är den absolut största delen som kräver eftertanke när maten planeras och förpackas; men den minskar ju i snabb takt.
Liggunderlaget har jag vikt och satt platt utanpå ryggsäckens baksida, regnkläderna och alla småprylar finns i diverse utanpåfickor.

Sovsäck är viktigast av allt att hålla torr, och det är svårare när den packas utanpå. Om du nu inte har en jättelik syntetsovsäck som verkligen inte går in, så skulle jag alltså rekommendera dig att försöka stuva ner den längst ner i ryggsäckens huvudfack, gärna ihop med övriga natt/lägerkläder. Fortfarande i en riktigt vattentät påse! Avklippt svart sopsäck + vanlig påsklämma funkar hur bra som helst :).

På byggmarknader kan man köpa gråblå sopsäckar som är rejälare än vanliga svarta. Något tyngre, men också väldigt mycket stryktåligare än vanliga svarta från ICA. Kanske inte spelar så stor roll för en enstaka övernattning iofs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.