Ryggsäck med öglor på axelremmarna

Jag letar efter en ryggsäck på 30-40 liter för 10-15 kg som komplement till min gamla Shosho 8000, .
Skallkraven är få:
  • Öglor (inte bara textilslingor) fram på axelremmarna för att fästa kamera
  • Bekvämt bärsystem
  • Fästmöjligheter utvändigt för fotostativ mm
Börkraven är ännu färre:
  • Andra färger än svart eller mossgrönt
  • Utanpåliggande fickor för vattenflaska mm
  • Stryktåliga spännen
Det finns ju hur mycket som helst i rätt storlek men få som har fästöglorna. Hittills har Lundhags Gneik känts mest rätt, men finns det något annat uppenbart alternativ som jag missat? Kanske någon rent av har nåt fräscht begagnat liggande? :)
 
Ett alternativ till att fästa och bära kameran på axelremmen är Peak Design Capture som jag vill tipsa om. Jag använder den föregående modellen (v2) som är lätt att flytta mellan olika ryggsäckar när man vill ha med kameran och ha den lätt tillgänglig.
 
Jag har en beredskapsväska, Lowepro med 4-pukts-sele för att bära fram. Funkar bra att bära under min ryggsäck.
Fördelen är att om man tar av ryggsäcken vid rast så är kameran kvar på kroppen. Och kameran är trygg även om man plockar bär eller svamp. (dvs den dinglar inte ner i backen/riset)
Nackdel, om det är varmt, väskan ligger mot kroppen utan ventilation.

/John
 
Ramsäcken med uppstickande rör ger två upphängningspunkter för kamera och kikare, stativet det långa med ett ben innanför sidofacket, macrostativet i sidofickan med macroobjektivet. Det finns gott om bekväma ramsäckar runt 40 liter.
Även lätta.
 
Jo, det finns en handfull mer eller mindre tilltalande alternativa bärsätt. Capture (och även ramrör) är en smidig idé om man har en befintlig ryggsäck man trivs med med som saknar öglor - men så är det ju inte för mig utan jag letar specifikt efter en med öglor. För mig har öglor funkat väldigt bra på min stora ryggsäck, dessutom ger det en mer symmetrisk last.
Jag har övervägt en separat sele som John nämner men ser just nu det också som en andrahandslösning om jag inte hittar rätt ryggsäck.
 
Tittar just på min dotters ryggsäck då vi just håller på att packa, det är en Deuter Aircontact 55+10 och lite större än du söker. Den har två insydda plastöglor precis nedafnör infästningen att toppstramarna på varje axelband. Är det något sådant du söker, kan du ju ev kolla om de mindre säckarna från Deuter har samma finess.
I sig om ryggsäcken har en sk "daisychain" på axelbandet vilket är ganska vanligt kan du ju skapa öglor bara genom att knyta in två tampar i ögla eller några karbinhakar eller mindre schaklar.
 
Tittar just på min dotters ryggsäck då vi just håller på att packa, det är en Deuter Aircontact 55+10 och lite större än du söker. Den har två insydda plastöglor precis nedafnör infästningen att toppstramarna på varje axelband. Är det något sådant du söker, kan du ju ev kolla om de mindre säckarna från Deuter har samma finess.
I sig om ryggsäcken har en sk "daisychain" på axelbandet vilket är ganska vanligt kan du ju skapa öglor bara genom att knyta in två tampar i ögla eller några karbinhakar eller mindre schaklar.
Insydda plastöglor skulle säkert kunna funka om de är tåliga, mer tveksam till daisy chain band med tanke på belastningen/vinkeln i de undre sömmarna. Ska titta på Deuter!
 
Upptäckte nu att många ryggsäcksmodeller som tidigare hade D-ringar på axelremmarna inte längre har det. Ex Haglöfs Tight.

Ryggsäcken Karrimor SF Predator 30 som säljs begagnad på Utsidans prylmarknad stämmer på din beskrivning så när som på färgen.
 
Ryggsäcken Karrimor SF Predator 30 som säljs begagnad på Utsidans prylmarknad stämmer på din beskrivning så när som på färgen.
Färgen är ingen big deal och ryggsäcken verkar intressant. Dock funderar jag på geometrin/bärsystemet, där en (synbarligen initierad) test jag hittade beskriver att ryggsäcken är gjord för att sitta högt på ryggen och lämna höftpartiet fritt för rörlighet och för separat utrustningsbälte. Och höftbältet ser ju onekligen litet spartanskt ut. Har du provat denna själv?
 
Klättermusen Grip har rejäla metallöglor på bärremmarna, suveränt spänne på avbärarbältet och bekväm att bära.
Om dom öglorna lämpliga att fästa kamera i ska jag låta vara osagt, men rejäla är dom.

Det som saknas i din kravspec är optimala fästremmar på sidorna för tex stativ, borde kanske gå att ordna då den har hålbandsystem för extrautrustning ?

Finns i 40 och 60l, varav jag har 60modellen.

1628279870421.png
 
Senast ändrad:
Färgen är ingen big deal och ryggsäcken verkar intressant. Dock funderar jag på geometrin/bärsystemet, där en (synbarligen initierad) test jag hittade beskriver att ryggsäcken är gjord för att sitta högt på ryggen och lämna höftpartiet fritt för rörlighet och för separat utrustningsbälte. Och höftbältet ser ju onekligen litet spartanskt ut. Har du provat denna själv?

Jag har bara tittat på den, har Karrimor SF 45 Sabre själv den upplever jag som lite lång i ryggen på mig men det beror på att jag är kort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar