Ryggsäck med öglor på axelremmarna

Jag letar efter en ryggsäck på 30-40 liter för 10-15 kg som komplement till min gamla Shosho 8000, .
Skallkraven är få:
  • Öglor (inte bara textilslingor) fram på axelremmarna för att fästa kamera
  • Bekvämt bärsystem
  • Fästmöjligheter utvändigt för fotostativ mm
Börkraven är ännu färre:
  • Andra färger än svart eller mossgrönt
  • Utanpåliggande fickor för vattenflaska mm
  • Stryktåliga spännen
Det finns ju hur mycket som helst i rätt storlek men få som har fästöglorna. Hittills har Lundhags Gneik känts mest rätt, men finns det något annat uppenbart alternativ som jag missat? Kanske någon rent av har nåt fräscht begagnat liggande? :)
 
Ett alternativ till att fästa och bära kameran på axelremmen är Peak Design Capture som jag vill tipsa om. Jag använder den föregående modellen (v2) som är lätt att flytta mellan olika ryggsäckar när man vill ha med kameran och ha den lätt tillgänglig.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har en beredskapsväska, Lowepro med 4-pukts-sele för att bära fram. Funkar bra att bära under min ryggsäck.
Fördelen är att om man tar av ryggsäcken vid rast så är kameran kvar på kroppen. Och kameran är trygg även om man plockar bär eller svamp. (dvs den dinglar inte ner i backen/riset)
Nackdel, om det är varmt, väskan ligger mot kroppen utan ventilation.

/John
 
Ramsäcken med uppstickande rör ger två upphängningspunkter för kamera och kikare, stativet det långa med ett ben innanför sidofacket, macrostativet i sidofickan med macroobjektivet. Det finns gott om bekväma ramsäckar runt 40 liter.
Även lätta.
 
Jo, det finns en handfull mer eller mindre tilltalande alternativa bärsätt. Capture (och även ramrör) är en smidig idé om man har en befintlig ryggsäck man trivs med med som saknar öglor - men så är det ju inte för mig utan jag letar specifikt efter en med öglor. För mig har öglor funkat väldigt bra på min stora ryggsäck, dessutom ger det en mer symmetrisk last.
Jag har övervägt en separat sele som John nämner men ser just nu det också som en andrahandslösning om jag inte hittar rätt ryggsäck.
 
Tittar just på min dotters ryggsäck då vi just håller på att packa, det är en Deuter Aircontact 55+10 och lite större än du söker. Den har två insydda plastöglor precis nedafnör infästningen att toppstramarna på varje axelband. Är det något sådant du söker, kan du ju ev kolla om de mindre säckarna från Deuter har samma finess.
I sig om ryggsäcken har en sk "daisychain" på axelbandet vilket är ganska vanligt kan du ju skapa öglor bara genom att knyta in två tampar i ögla eller några karbinhakar eller mindre schaklar.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tittar just på min dotters ryggsäck då vi just håller på att packa, det är en Deuter Aircontact 55+10 och lite större än du söker. Den har två insydda plastöglor precis nedafnör infästningen att toppstramarna på varje axelband. Är det något sådant du söker, kan du ju ev kolla om de mindre säckarna från Deuter har samma finess.
I sig om ryggsäcken har en sk "daisychain" på axelbandet vilket är ganska vanligt kan du ju skapa öglor bara genom att knyta in två tampar i ögla eller några karbinhakar eller mindre schaklar.
Insydda plastöglor skulle säkert kunna funka om de är tåliga, mer tveksam till daisy chain band med tanke på belastningen/vinkeln i de undre sömmarna. Ska titta på Deuter!
 
Upptäckte nu att många ryggsäcksmodeller som tidigare hade D-ringar på axelremmarna inte längre har det. Ex Haglöfs Tight.

Ryggsäcken Karrimor SF Predator 30 som säljs begagnad på Utsidans prylmarknad stämmer på din beskrivning så när som på färgen.
 
Ryggsäcken Karrimor SF Predator 30 som säljs begagnad på Utsidans prylmarknad stämmer på din beskrivning så när som på färgen.
Färgen är ingen big deal och ryggsäcken verkar intressant. Dock funderar jag på geometrin/bärsystemet, där en (synbarligen initierad) test jag hittade beskriver att ryggsäcken är gjord för att sitta högt på ryggen och lämna höftpartiet fritt för rörlighet och för separat utrustningsbälte. Och höftbältet ser ju onekligen litet spartanskt ut. Har du provat denna själv?
 
Klättermusen Grip har rejäla metallöglor på bärremmarna, suveränt spänne på avbärarbältet och bekväm att bära.
Om dom öglorna lämpliga att fästa kamera i ska jag låta vara osagt, men rejäla är dom.

Det som saknas i din kravspec är optimala fästremmar på sidorna för tex stativ, borde kanske gå att ordna då den har hålbandsystem för extrautrustning ?

Finns i 40 och 60l, varav jag har 60modellen.

1628279870421.png
 
Senast ändrad:
Färgen är ingen big deal och ryggsäcken verkar intressant. Dock funderar jag på geometrin/bärsystemet, där en (synbarligen initierad) test jag hittade beskriver att ryggsäcken är gjord för att sitta högt på ryggen och lämna höftpartiet fritt för rörlighet och för separat utrustningsbälte. Och höftbältet ser ju onekligen litet spartanskt ut. Har du provat denna själv?

Jag har bara tittat på den, har Karrimor SF 45 Sabre själv den upplever jag som lite lång i ryggen på mig men det beror på att jag är kort.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.