En bra säck för vandring

  • Trådstartare John.Savelid@medicinsklogik.se (John Savelid)
  • Start datum

John.Savelid@medicinsklogik.se (John Savelid)

Gäst
Letar efter en bra säck för fjällvandring, inte klättring, resor eller annat. Ska fungera för flerdagarsvandringar (3-6 dagar) med tält och för vinterturer mellan stugor. Det brukar bli ca. 20 - 25 kg. Har tittat runt lite grann och det finns nästan bara säckar utan ram. Har bara vana av ramryggsäck. Vad jag förstår är det svårt att få med saker "utanpå" en säck utan ram, tält, liggunderlag, stövlar etc.


Är det någon som kan tipsa om vad man bör välja.


John
 

funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Gäst
Tips

Jag har erfarenhet av fjällvandringar av alla slag sedan ca 25 år. Det finns så vitt jag har funnit ingen fördel med ramryggsäckar (har använt både Fjällräven och Haglöfs). Grovt indelat finns det två sorters packningsideer, folk som vill ha grejorna utanpå ryggsäcken och de som vill ha prylarna i säcken. Själv tillhör jag den senare gruppen. Köper man en stor säck (100 l) med invändig ram med avtagbara fickor och
komperssions möjligheter har man maximal flexiblitet. På de softpacks jag har haft och har (Karrimor och Klättermusen) har jag inte upplevt några svårigheter att fästa utrustningen utanpå när så har krävts. Det finns gott omlämpliga fästpunkter. I dagsläget när de flesta sannolikt använder Therm-a-rest liggunderlägg är det enligt min uppfattning sällan aktuellt att fästa saker utanpå säcken. Komfortmässigt anser jag att Klättermusens Mjölner är mer komfortabel än Karrimors Condor med gamla SA-systemet. Båda är väsentligt skönare än ramsäckar även vid last uppåt 30 kg. Det finns säkerligen andra säckar med goda prestanda.
Stefan
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
bältet på mjölner

Stefan vad tycfker du om bältet på Mölner? Bar eller dåligt? Fungerar deras teori om att blodtillförseln inte störs p.g.a kuddarna?


Jonas "Bora 95" F.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Jo, det finns fördelar med ramsäckar!

Visst finns det fördelar med ramsäckar! Den mest uppenbara är ju att det är så mycket lättare att fästa saker ovanpå säcken. Den gamla sanningen att hög tyngdpunkt = tyngden nära ryggen gäller än, även om den ibland tycks vara bortglömd i dagens softpackera. Resonemanget att man inte behöver fästa något utanpå säcken om man har en stor säck håller jag inte med om. Jag har en softpack som rymmer 130 liter (enligt tillverkaren), men jag kan ändå behöva fästa packning utanpå. Bl a så brukar jag på längre turer ha med en dagsturssäck på 30 liter, som får dubblera som packpåse. Den är ganska knölig att få ner i ryggsäcken. På en ramsäck har den sin givna plats invid ramen längst upp eller längst ner, men på en mjuksäck sitter den betydligt sämre.


En annan fördel med ramsäck är att det går att bygga ett "modulsystem" med mindre, åtskilda enheter (packpåsar, tältpåsar etc). Detta gör det betydligt lättare att komma åt det som man för tillfället vill ha ur sin packning. Att i hällregn behöva riva ut halva sin jättelika softpack för att komma åt det som ligger i mitten (eller i botten om man inte har öppning nertill) är ju inte det roligaste.


En tredje fördel med ramsäcken kommer fram när den börjar bli sliten. Har man t ex slitit ut säcken kan man byta bara den, och behålla ramen och bärsystemet. Man kan ganska lätt sy en egen säck om man inte hittar någon man är nöjd med. Även bärsystemet går att byta eller modifiera om man inte är nöjd. På en softpack är detta betydligt svårare (jag vet för jag har provat).


MVH
Peter Ask
 

funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Gäst
Mjölners bälte

Min personliga upplevelse är att mina höftkammar har aldrig mått så bra som med Mjölnerbältet. Sådant kan förstås bero på hur man är konstruerad som person, kroppsvikt etc. Även med Condorsäcken, som jag tycker är mycket bra, hade jag ömma höfter på vandringens tredje dag, det är skönt
att slippa. Kuddarna på bältet kan ställas in efter ens kroppsform och de lossnar inte. Mjölners bärsystem i övrigt är ju väldigt lik flera andra goda system vad det gäller inställningsmöjligheter. Jag tycker att säcken trots sin storlek(100l+) är mycket stabil. Dessvärre så blir inte
säcken lättare av ett bra bärsystem men kanske något mindre plågsam. Att jag bytte till Mjölners största beror på att vi vandrar med våra barn, som familjefar får man räkna med både extra volym och vikt.
Stefan
 

funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Gäst
Fördelar?

Jag minns inte att ramsäckarnas ovansida skulle skilja sig nämnvärt från softpacks. Men som jag skrev smaken är olika. Däremot vill jag hävda att när det gäller bekvämlighet att bära så är bra softpacks överlägsna. Dagturssäck har tidigare varit en viss komplikation på långturer men jag har kanske ett tips till Dig. Titta på Haglöfs kombinerade kompressionspåse + dagturssäck, mycket smart. Jag använder den till sovsäcken och dagturer.
Stefan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Ramen är skillnaden

På en ramsäck med ramförlängare skiljer sig ovansidan väsentligt från en softpack. Hur mycket man än packar i säcken kan man få ramen att sticka upp 10 - 20 cm högre än säcken. Detta ger en utmärkt plats åt en packpåse, dagsturssäck, tältpåse eller dylikt, och denna kan också fästas ordentligt i ram och säck. Att på motsvarnde sätt fästa en packpåse på en softpack resulterar ofelbart i att påsen förr eller senare halkar iväg framåt eller bakåt till förtret för bäraren.


När det gäller bekvämlighet så kan man bara konstatera att alla människor är olika, och föredrar olika ryggsäckskonstruktioner. Dock kan jag inte se varför en ramsäck automatiskt skulle vara obekvämare än en softpack? Min nuvarande ramsäck är ett "hopplock" bestående av en Fjällrävenram, Haglöfs axelremmar, ett hemmasytt bälte och en hemmasydd säck. Den är minst lika bekväm som min Klättermusen Mjölner 100! När de sitter fullpackade på ryggen känns de faktiskt väldigt lika.



MVH
Peter Ask
som använder både ramsäck och softpack (helst ej samtidigt...)
 
Om ramar och annat

Du har alldeles rätt i fråga om ramförlängare. Fjällräven hade förr en ram med hylla nertill. Frågan är ( i vart fall för mig) vad det är för extrapackning som behöver sådan extrem stabilitet. Hårda lådor av något slag, eller? Jag har inte varit med om några packpåsar eller tält som man har fäst överst som har haft tendenser att glida ut från åtstramarna. Däremot fiskespön eller tältstänger fastsatta på längden som har velat ge sig ut på egen vandring. Det är möjligt att moderna ramsäckar ser annorlunda ut, men en del av mina erfarenheter låter sig sammanfattas enligt följande:
1. Bärsystem är mindre flexibelt genom färre inställningsmöjligheter. Framförallt gäller det anläggningsytan mot axlarna och längden på bärsystemet.
2. Sämre bärkomfort p.g.a. ramens hårdhet och bredd samt därmed sammanhängande begränsningarna i bärsystemet (se ovan)
3. Sämre eller obefintliga möjligheter att komprimera säcken. Särskild kännbart på långa turer då volymen minskar kraftig vartefter man äter upp maten. Det gör att man har svårare att få vikten nära ryggen, mer intabil ryggsäck och sämre viktfördelning.
4. Inga möjligheter att ta bort fickor, när dessa inte behövs.
MVH
Stefan
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Ramsäckar är "ute"

Äldre typer av bärsystem har hängt med längre på ramsäckar än på softpacks, men varför använda ett dåligt bärsystem när det finns de som är bra?


Haglöfs kom redan på 80-talet med sitt "Y-system", som i grunden är samma bärsystem som sitter på de flesta softpacks. Med detta kan man alltså på ett ögonblick ställa in önskad rygglängd. Norröna, som idag kanske har det bästa bärsystemet på sina ramsäckar, har i stort sett samma system på sina ramsäckar som på sina softpacks, och därmed samma inställingsmöjligheter.


Ramens hårdhet och bredd har inte hindrat mig någon gång, i alla fall inte vid vandring (vid klättring är det ju en annan sak, där är det självklart att klättersäckar är överlägsna). Faktum är att om man har ställt in sina ryggavhåll rätt så skall kroppen inte ha kontakt med ramen! Och då tycker jag inte att den är något större hinder.


När det gäller själva säckens utformning så håller jag med om att utvecklingen på det området inte varit mycket att tala om. Ramsäckar är "ute", och därför läggs det inte ner så mycket utvecklingsarbete på dem. "De som köper ramsäck är ändå konservativa". Enligt min mening finns det dock inget i själva grundidén med en yttre ram som förhindrar att en ramsäck kan göras lika flexibel och skön att bära som en softpack.


MVH
Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
Morgan Vilken säck? Transportera 28
krutnisse Fjällvandrar säck Transportera 12
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Ny säck? Transportera 5
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
världens bästa säck? Transportera 22
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
rogera1 Vätskeväst för vandring/löpning Transportera 4
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Mummis Budget bagagepulka för 150mil vandring? Transportera 9
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
insco Hur packar ni systemkamera med objektiv vid vandring? Transportera 26
zardoz Kamelpack för dagstur/vandring? Transportera 3
pelle.k Köpråd Ryggsäck för vandring Transportera 6
danode 55-60L Rygg för vandring & fiske Transportera 2
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
grodanbolle Den optimala ryggsäcken för vandring! Transportera 10
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
AJä vandring och fotografering Transportera 8
Malindo Vintransport och -förvaring under vandring Transportera 9
Scout^ Ryggsäck för vandring Transportera 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.