Liten säck. Haglöfs Cracker?

Kamrater därute!

Jag letar efter en liten ryggsäck att använda i tjänsten vid sjukvård/räddning ”bortom farbar väg”, högt och lågt, på land och till sjöss. Den behöver bara rymma den allra mest nödvändiga personliga utrustningen för några timmar, i mitt fall en vattenflaska, anteckningsbok och några papper och tabeller, ett par paket Dextrosol och lite annat smått och gott: radio, telefon, sax, stetoskop, fick-/pannlampa mm. En färdigpackad ”Grab Bag” helt enkelt. Eftersom jag ibland kan komma att bära en hel del annan utrustning samtidigt måste jag kunna bära lillryggan på magen och andra säckar på ryggen, därav önskemålet att den ska vara liten och smidig.

Jag har sett Haglöfs Cracker (12L) på www:

http://haglofs.se/prd/visaprod.asp?...CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1633)

och jag tycker att den verkar vara en jobbigt lämplig syntes av funktion/volym/vikt/pris mm. Jag har goda erfarenheter av andra Haglöfs vardagssäckar/-väskor, ffa med tanke på prisnivån. Är det någon av Er som har erfarenhet av Haglöfs Cracker och kan delge synpunkter och kritik, positiv eller negativ? T ex beträffande hållbarhet, funktion och bärkomfort. Förslag på andra kandidater med motsvarande egenskaper? Jag var först inne på Petzl Bug,

http://petzl.com/en/outdoor/verticality/packs-chalk-bags/climbing-pack/bug

som också ser /&%¤#&%¤” fin ut, men tycker att den verkar onödigt stor för mitt användningsområde, och kanske onödigt UL t ex med tanke på hållbarhetsaspekten. Synpunkter på Bug-en?

Vänligen,

A.
 

Bilagor

  • cracker.jpg
    cracker.jpg
    9.1 KB · Visningar: 1,122
  • AR På kontoret III.jpg
    AR På kontoret III.jpg
    83.7 KB · Visningar: 989
Senast ändrad:
Vill du bära en säck frampå kolla att ryggremmarna då inte klämmer dig på halsen. Överväg spånnen att sätta fast i ryggsäcksremmarna istället. Det brukar bli komfortablare. Har själv burit kamerasäcken, halvtung på framsidan. Det går men är i längden obekvämt. Dessutom ju fler säckar och väskor du hänger på dig minskar du kylytan dvs du får ett ventilationsproblem s a s på köpet.
 
Jag har en Cracker och det är inget fel på den, en smidig liten väska med små nätfickor i sidofacket.

Men jag funderar på om ryggsäck är det bästa i ditt fall, inte funderat på en väst där du kan fästa fickor som passar din övriga utrustning?
Det finns ju en massa stridsvästar som kan passa för just detta. Även fickor som bärs på benplattor kan vara smidigt om man vill ha med sig lite smått och gott..
 
Rambler evo lumbar pack

eller rättare sagt föregångaren (som jag inte kommer ihåg vad den heter...) har jag haft ett par år nu och den går utmärkt att kombinera på ryggen med en ryggsäck som sitter högt eller att ha fram tillsammans med större rygga.


MVH
O.
 
Jag har ingen Cracker

...men däremot en Corker, en lite större modell av ungefär samma snitt. Jag har haft lite krångel med den långa böjda dragkedjan. Ibland kan det också vara klurigt att ta saker ur den utan att ställa/lägga den på backen. Eftersom man öppnar hela sidan trillar prylarna lätt ut. I övrigt är jag nöjd men jag skulle nog inte köpa en Corker igen.

//A
 
...men däremot en Corker, en lite större modell av ungefär samma snitt. Jag har haft lite krångel med den långa böjda dragkedjan. Ibland kan det också vara klurigt att ta saker ur den utan att ställa/lägga den på backen. Eftersom man öppnar hela sidan trillar prylarna lätt ut. I övrigt är jag nöjd men jag skulle nog inte köpa en Corker igen.

//A

Instämmer ang Corkern. Den är smidig så länge man inte behöver ta ut något lite större ur det stora facket. Då behöver man ibland ställa den på sidan för att inte allt ska åka ut. Jag har försökt ha den hängande kvar över ena axeln och dra fram den så att jag kommer åt att öppna dragkedjan men det resulterar bara i att tygndpunkten förskjuts så pass att innehållet tippas ut (på något mystiskt sätt). Har främst använt min till att släpa tunga skolböcker fram och tillbaka. Kanske är den smidigare om man inte har 6kg böcker i den.

Ett plus är dock att den behåller formen ovasett om du har mycket eller lite i den. Den säckar inte ihop som andra ryggsäckar kan göra.

Men nu var det ju inte Corkern du var ute efter... Har du kikat på "löparryggsäckar"?

Andra ryggsäckar du kanske kikat på?
http://www.getout.se/item.asp?katid=383&item=11347
Med lite småfickor på: http://www.getout.se/item.asp?katid=383&item=11647
http://www.outnet.se/hagloefs/raw.php?group=prod_prod_grp-s1/23
http://www.outnet.se/hagloefs/ace-m.php?group=prod_prod_grp-s1/23
 
Tack...

...för alla synpunkter! Tänk vad roligt att man kan engagera andra i en fråga som denna. Ett I-landsproblem förvisso, men ändå... Jag har funderat på andra lösningar, bl a de som ni föreslår. Ju mer jag tänker på saken desto mer intressant framstår Crackern. En anledning är att storlek/vikt/pris är precis lagom för mig. Enda jämförbara alternativet (vad gäller storlek/vikt/pris!) är Kånken, och det känns liksom inte lika intressant…

Faktum är att väskan sannolikt kommer att ligga packad 360+ dagar/år och vänta på att få användas så den kommer inte utsättas för något våldsamt slitage. Av samma anledning vill jag inte lägga alldeles för mycket pengar på en ”om-utifall-att”-pryl, som eg jobbet borde tillhandahålla.

Lösningar med väst/fickor är intressanta men faller på att jag ibland arbetar med helkroppssele och bör då ha så lite ”bulk” som möjligt under selen. Under anmarschen när jag bär annan, tyngre gemensam packning på ryggen, kan jag bära min personliga packning framtill. Därför vill jag ha en liten, smal och avskalad packning. Väl på plats, när allt är färdigriggat och jag ska upp eller ner på repen, åker väskan bak på ryggen eller får hänga under mig i en slinga.

Ska jag ut på sjön slänger jag ner väskan i båten och om jag behöver borda annat flytetyg kan jag antingen slänga ombord väskan separat eller ha den på ryggen, även om det inte är optimalt med tanke på flytväst, överlevnadsdräkt mm.

Jag låter saken mogna i väntan på nästa lönekuvert och tar tacksamt emot fler synpunkter.

A.

(Nu tänker ni kanske: "Varför frågar han oss om han redan har bestämt sig? J-&%¤#"½§-a corkskalle!". Men jag lovar er, jag överväger alla riktigt intressant förslag. Ses därute!)
 
Då så...

Nu är Crackern beställd, 525 riksdaler från addnature.com. Återstår att se huruvida den lever upp till förväntningarna. A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Betongbarn Liten, enkel, hållbar Transportera 18
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
gahne Liten ryggsäck? Transportera 7
alven Ny liten ryggsäck Transportera 6
sandwichman Liten ryggsäck, förslag? Transportera 15
smilfink liten bra ryggsäck? Transportera 3
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Gaban Liten komborygga! Transportera 0
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
ingoman Vattentät liten ryggsäck Transportera 5
Niclas Liten smidig ryggsäck?? Transportera 8
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
anders998 Vad kan denna säck heta.. Transportera 24
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
Morgan Vilken säck? Transportera 28
krutnisse Fjällvandrar säck Transportera 12
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Ny säck? Transportera 5
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
En bra säck för vandring Transportera 8
världens bästa säck? Transportera 22
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.