Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte

Hej.
Efter 30 år har jag rotat fram min gamla scoutryggsäck. Nu är jag trött och tjock men har ett gediget friluftsintresse och håller dessutom på att sluta cirkeln med att bli scoutledare.
Efter en del googlande och läsande här på forumet har jag kommit fram till att det måste vara en Haglöfs Alaska jag har.

Två funderingar dock

1. När jag ska öppna topplocket ramlar packsäcken av, då den sitter i samma remmar. Jag tyckte mig ha följt de instruktioner som @Polar300 skrev i en annan tråd, men kanske har jag misslyckats. Ska packsäcken inte sitta separat så att den stannar kvar när jag öppnar topplocket? En aning irriterande när packsäcken rullar iväg i en backe :)

2. Inne i huvudutrymmet, ungefär i mitten, sitter fyra kardborreband, endast av den mjuka, luddiga sorten. Har det suttit något slags mellanvägg/avskiljare där, som jag tappat bort?

Med vänliga hälsningar
Peter
IMG_20230525_100049.jpg
IMG_20230525_095855.jpg
IMG_20230525_095949.jpg

I min alaska som är grön och från 1985 så fanns en mellanvägg som hänge fast på ryggisdan men som kunde fästas upp med kardborre. Med mellanväggen uppfäst till vågrät läge = ryggsäcken delad i två höjdhalvor så kommer man åt nedre våningen i huvudfacket via blixtlåsar runt om nedre ytterfacket.
Med avdelaren omonterad = ett stort huvudfack utan uppdelning, då hänger avdelaren som en tygbit mot ryggsidan av huvudfacket.

Använde i princip aldrig avdelaren då jag föredrar ett stort huvudfack.

Ang packsäcken så hade jag två lösa spännremmar till den som fästes i öglor på undersidan av huvudfacket, och inte med remmarna som stänger stora locket. Med 2 lösa remmar får du packsäcken lägre ner och närmare ryggen, vilket brode öka bärkomforten

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I min alaska som är grön och från 1985 så fanns en mellanvägg som hänge fast på ryggisdan men som kunde fästas upp med kardborre. Med mellanväggen uppfäst till vågrät läge = ryggsäcken delad i två höjdhalvor så kommer man åt nedre våningen i huvudfacket via blixtlåsar runt om nedre ytterfacket.
Med avdelaren omonterad = ett stort huvudfack utan uppdelning, då hänger avdelaren som en tygbit mot ryggsidan av huvudfacket.

Använde i princip aldrig avdelaren då jag föredrar ett stort huvudfack.

Ang packsäcken så hade jag två lösa spännremmar till den som fästes i öglor på undersidan av huvudfacket, och inte med remmarna som stänger stora locket. Med 2 lösa remmar får du packsäcken lägre ner och närmare ryggen, vilket brode öka bärkomforten

/Patrik

Tack för svaret!
Då är det som jag misstänkte, att det fanns en mellanvägg som trillat bort.
Jag får nog sätta i några extraremma till packsäcken då, för nuvarande lösning går mig på nerverna ::9

En riktigt trevlig ryggsäck är det i alla fall, även om jag undrar hur jag lyckades släpa omkring på den i 15-årsåldern på hajk med scouterna, den är ju inte liten...

Nästa steg blir nog lite modifiering, nån liten ficka att hänga på avbärarbältet och eventuellt nåt molle-liknande att sätta fast min Mora i :)

/Peter

Fördelen med packpåsen är att man kan lämna den hemma. Det gjorde jag oftast när det var hajk över en helg. Då hamnade liggunderlaget på packpåsens plats och sovsäcken i undre delen av säcken under mellanväggen. Om packpåsen var med var det där nämnda utrustning bars, plus lite till.
En bra säck som numera har funnit ett gott hem hos någon på detta forum.

Ja, precis, packpåsen brukade jag bara använda om resten av säcken var full. Jag vill dock minnas att det faktiskt är ett par separata remmar till packpåsen (orkar inte gå och rota fram säcken och kolla).

Tack för svaret!
Då är det som jag misstänkte, att det fanns en mellanvägg som trillat bort.
Jag får nog sätta i några extraremma till packsäcken då, för nuvarande lösning går mig på nerverna ::9

En riktigt trevlig ryggsäck är det i alla fall, även om jag undrar hur jag lyckades släpa omkring på den i 15-årsåldern på hajk med scouterna, den är ju inte liten...

Nästa steg blir nog lite modifiering, nån liten ficka att hänga på avbärarbältet och eventuellt nåt molle-liknande att sätta fast min Mora i :)

/Peter
Hänger du en kontorsficka på bröstremmen kan du fästa moran diskret bakom kontoret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips