Hjälp med Haglöfs Alaska!

Hej!
Här verkar det finnas många som är kunniga på äldre ryggsäckar och speciellt Haglöfs Alaska.

Jag kom för en tid sedan över just en Haglöfs Alaska. Begagnad såklart men i bra skick och av en senare modell, bedömt (?) Det är en ryggsäck som väckt drömmar om äventyr ända sedan barndomen, varför det kändes riktigt kul att äntligen få ha en.


När jag nu skulle tvätta ur säcken invändigt fick jag tyvärr se att insidans tätskikt, som sitter som laminerat på tyget, har börjat lösa upp sig och blivit kletigt. Drar men fingrarna mot insidan på säcken får man gummeringen på sig och det syns var man har skrapat.

Jag har tidigare haft samma problem med en packsäck från Haglöfs. Ungefär från samma ålder tror jag. Den var mer grågrön och hade lila stoppar på blixtlåsen. Den säcken fick kasseras då allt som varit i den blev kladdigt.

Nu till min fråga. Vad kan jag göra med min ”nya” Alaska?! Är ett kladdigt tätskikt ett känt problem för äldre haglöfsgrejer eller har jag bara haft otur? Går problemet att åtgärda genom att tvätta eller på annat sätt få bort den kladdiga ytan?

Se bifogade bilder.

Tacksam för hjälp!
Vänligen
/ Mattias

5CACB6F1-52E2-4E97-9431-B60373CF27BA.jpegD0328399-9598-4CA3-B7CE-0B0C6A8C77E9.jpeg8C47AB9E-8009-49AA-A387-1987EA50E41B.jpeg
 
Se om det finns nya ideer, hade samma problem med en rygga av anant märke och frågade samma sak här:

Kanske finns lösningen här:

Följer här och hoppas på enkel mirakelkur, igen!

/Patrik
 
Tja, jag antar att den som vanligt står på 60 grader....
Lååånga programmet.

Glöm inte att ta bort allt löst; remmar och sånt. Det räcker inte
med vanlig sprejinpregnering efteråt, regnskyddsöverdrag krävs i regn.
/Odd
 
Tja, jag antar att den som vanligt står på 60 grader....
Lååånga programmet.

Glöm inte att ta bort allt löst; remmar och sånt. Det räcker inte
med vanlig sprejinpregnering efteråt, regnskyddsöverdrag krävs i regn.
/Odd
Då ska jag köra en tvätt idag så får vi se!
Tack!
 
Jag brukar vända ut och in på säcken, borsta och sedan tvätta.

Tror någon här på utsidan förespråkade att försöka värma in det flagnande PU-lagret, vet dock inte hur bra detta fungerar. Antar det löser det klibbiga men betvivlar att det fungerar som en heltäckande impregnering.
 
Jag brukar vända ut och in på säcken, borsta och sedan tvätta.

Tror någon här på utsidan förespråkade att försöka värma in det flagnande PU-lagret, vet dock inte hur bra detta fungerar. Antar det löser det klibbiga men betvivlar att det fungerar som en heltäckande impregnering.

Okej. Jag kör en tvätt i 60 grader nu. Vi får se hur det blir. Om det inte blir bra så ska jag prova att borsta och tvätta igen. Borstar du med någon hård borste då? Typ rotborste?

Jag vill ha bort lamineringen så gott det går känner jag, annars kommer sannolikt problemet kvarstå till viss del eller återkomma senare. Sen får man ta att vattentätheten försvinner och köra med impregnering och regnskydd som Polar300 påpekade.
 
Okej. Jag kör en tvätt i 60 grader nu. Vi får se hur det blir. Om det inte blir bra så ska jag prova att borsta och tvätta igen. Borstar du med någon hård borste då? Typ rotborste?

Det jag hade tillgång till då var en skoborste. En lite styvare borste hade nog fungerat bättre.
 
Okej. Jag kör en tvätt i 60 grader nu. Vi får se hur det blir. Om det inte blir bra så ska jag prova att borsta och tvätta igen. Borstar du med någon hård borste då? Typ rotborste?

Jag vill ha bort lamineringen så gott det går känner jag, annars kommer sannolikt problemet kvarstå till viss del eller återkomma senare. Sen får man ta att vattentätheten försvinner och köra med impregnering och regnskydd som Polar300 påpekade.

Jag har nu kört en tvätt, 60 grader i två timmar, med säcken ut och in. Nästan all laminering är borta och säcken blev verkligen fräsch! Det sitter lite PU kvar i hörn och sömmar. Skulle man borsta med en torr och hård borste och tvätta igen så skulle man få bort 100%. Efter bara en tvätt är det dock fullgott.

Tyget fick en annan karaktär utan lamineringen. Det är mjukare och känns lite sladdrigt. Mer som äldre säckars nylonväv.

Det var i alla fall ett bra drag att tvätta ut och in. Jag tackar för era råd! Nu är det bara att impregnera och ta i bruk!

/ Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3

Liknande trådar