Hjälp att identifiera ramryggsäck

Hittade denna ryggsäcken på loppis. Sparade en rejäl slant jämfört med vad jag tänkte lägga på min nya rygga. Står ingen tillverkare på någonstans utvändigt eller invändigt. Är nyfiken av mig så hade varit kul om någon visste var/när den är från!

Bilagor

• DSC_2613.jpg
    DSC_2613.jpg
    40 KB · Visningar: 1,346
  • DSC_2612.jpg
    DSC_2612.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,251
  • DSC_2614.jpg
    DSC_2614.jpg
    29.9 KB · Visningar: 1,259
Synd att man måste ligga på sida för att kunna se något. Stående format
och mer detaljerade bilder hade gjort identifieringen lättare...

Gissningsvis så är det en Fjällröven av någon sort. (Från 80-tal?)
Mörklackerad svetsad ram - V-format översta tvärsteg (så du skulle slippa
slå nacken i röret) - sannolikt G-1000 -väv - Fixfabrikens bandspännare etc etc

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Påminner om både Bergans, Malmbergs och Karrimor. Ramen ser genomtänkt ut.

Kan du se fabrikantmärkning på plastspännen?

Thure

Påminner lite om en ryggsäck som jag provade en tid på 80 talet,, såldes av Åhléns under märket Kerki,, bla STF med Sten Brander var med om jag ej missminner men lite svårt att se tydligt på bilderna

Tror inte det är någon modell från Fjällräven. Även om ramen har likheter med ex Fjällräven Nepal är det för många detaljer på säcken, säckens upphängning på ramen och bärsystemet som skiljer.

Undrar vem som legotillverkade Kerki åt Åhléns? Fanns inte så många tillverkare av kvalitets-
ryggor här uppe i Norden dåförtiden... Dyrt att tillverka ramar i mindre serier dessutom.

Tältet jag hade på slutet av 80-talet fram till ca 1999 var ett Kerki tunnel 3. Tror det var sytt i Kina eller Thailand.

Kerki var billigt tror inte tillverkningen gjordes i Sverige.

Thure

Kul med svar! Synd att bilderna trillade omkull. Hoppas denna står upp, spänne från remmarna. Fixlock står det, och gjort i fixfabriken Göteborg.

Bilagor

• DSC_2619.jpg
    DSC_2619.jpg
    31.1 KB · Visningar: 841
Jag köpte en identisk på loppis. I ena fickan låg ett reklamkort och där stod det att ramen var tillverkad i Norge. Det fanns många mindre tillverkare av ramryggsäckar när det begav sig. Tror tyvärr inte det rör sig om Bergans eller Norrøna i det här fallet.

Sett många liknande...

...sådanna på loppisar och liknande ställen. Äger två stycken.

De finns både med en mer normal standard-ram och med en kopia på fjällrävens gyro-ram.
Själva säckarna finns också i lite olika utföranden men det är tydligt att det är samma tillverkare oxh samma material i dem alla.
Aldrig sett nån märkning på nån av dem.

Helt ok kavlite för det mesta, höftbältet kan man kosta på sig att byta och kanske i förebyggande syfte förstärka säcken på några utsatta punkter om man vill men annars är det bara köra på och börja knata.

Grattis till fyndet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips