Vad kan denna säck heta..

Köpte den här idag...30 kronor och verkar rymma halva bohaget ..
Hel och ren men jag undrar vad det är för säck..det står Haglöfs på spännet.
Vad kan det vara för volym?
Anders
 

Bilagor

  • DSC_0974.jpg
    DSC_0974.jpg
    19.1 KB · Visningar: 1,163
:) Jo spännet...säcken är delad med blixtlås på fronten till både undre och övre delen...4 sidfickor av olika storlek.
Fickor i lock samt en invändig i huvudfacket .
Ramen 36x82 cm med hylla.
 

Bilagor

  • DSC_0975.jpg
    DSC_0975.jpg
    24.1 KB · Visningar: 1,077
Grön är den så den kan heta Grönland av någon halvgammal modell. Mäter du säcken i dm, LxB (Dövre+Dundre/2) så ser du vad din säck rymmer. Det ser hyfsat komplett ut, grattis till en rejäl säck.
 
Jag har haft hyffsad koll på friluftsprylar de senaste 40 åren. Kan inte påminna mig om att jag sett denna tidigare. Om det är på spännet till avbärarbältet som det står Haglöfs behöver det inte betyda att det är en Haglöfssäck. Bälten gick att köpa löst "back in the day".
 
Ramen är ganska lik den till min gamla Skarja, men inte riktig. Jag gissar att det är en säck från 70-80-talet som verkar stått oanvänd länge (eftersom den ser fräsch ut).
 
Jag har flyktigt sett massvis med Haglöfs sedan 60-talet. Just fyra olika ytterfickor var ett H signum på Grönlandsmodellerna som gick från FR kopior till riktigt egna modeller, de var populära och Skraja samt Grönland var ofta sedda uppe i norr.

Precis som Nermander skriver tror jag att din är en väl förvarad äldre H. Att ta av och vränga säcken brukar betyda att man kan borsta ut kex och sandrester som brukar ligga i sömhörena på äldre säckar.

Bärremmarna över skuldrorna ser ut som den äldsta modellen om än den oranga ramen nog var en sjuttiotalsgrej.
Ramar med hylla är praktiska när man skall bära hem eller ut lådor, möbler och annat oformligt.

Rymden tycker jag du skall mäta och räkna ut själv, men 70-80 l tror jag mellan tummen och pekfingret att du kan komma upp i. Så mycket lockar till att bära för mycket, fall inte för den frestelsen.

För 30:- har du gjort ett fynd. Slit på den med glädje!
go tur
 
Jag sticker ut hakan och säger att detta inte är en säck från Haglöfs! Det är ingen Skarja och definitivt inte någon Grönland eller Alaska.

Vad är det då? Inte en aning... Fjällräven kanske?
 
Ingen har påstått att den är en Skarja, men ramen liknar den med de två smala vertikala stagen och sen de svetsade öglorna (som knappt syns på bilden) som ser till att axelremmarna inte glider.
 
Inte heller jag tror på Haglöfs eller för den delen Fjällräven. Jag har inte sett någon ryggsäck från dessa tillverkare med denna färg på ramen (Fjällrävens ramar var ofärgade eller svarta), och böjningen på överliggaren (övre horisontella röret på ramen) känner jag inte heller igen. Även öljetterna på topplocket är en detalj jag inte sett förut, vad är funktionen med det snöret som går genom öljetterna och kan snö komma direkt i säcken genom dessa öljetter?

Har säcken snölås eller andra detaljer som kan ge mer ledtrådar?
De öglor i övre hörnen som säcken monteras på ramen med verkar vara av flätat nylonband. Fjällräven använde läderband på denna detalj på sina säckar från 70-80 talet, och tyget var deras egna "Vinylon F" som har en mattare lyster än på bilden.

Jag tror detta är en säck från någon annan tillverkare som någon monterat ett Haglöfs avbärarbälte på (om det är det spännet som loggan finns på). Men för 30kr ett fynd i vilket fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carl4 Vet du mer om denna ryggsäck? Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
valtteri Arcteryx Naos 70 - vem kan berätta mer om denna ryggsäck? Transportera 11
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
almkvist Olivgrön duglig alpin säck? Transportera 2
ljaw 50l säck som passar långa Transportera 1
mytsk Säck för turer på 3-5 veckor - "all inclusive" efterfrågas Transportera 13
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
albbro Liten säck. Haglöfs Cracker? Transportera 7
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
Morgan Vilken säck? Transportera 28
krutnisse Fjällvandrar säck Transportera 12
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
sundstorm Vaude montana, Bra säck? Transportera 0
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Ny säck? Transportera 5
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
En bra säck för vandring Transportera 8
världens bästa säck? Transportera 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.