Designfel Haglöfs Grönland?

Jag håller på att göra iordning min grönland inför kommande vandringar och har upptäckt vad som verkar vara ett konstruktionsfel, säcken verkar vara för lång för (korta) ramen. Bandet på säcken som sitter runt ramen kommer för långt ner och står på avbärarbältet, vilket gör att sömmarna i nederkant på bandet går sönder.
Är det någon annan som har upplevt detta eller är det en produktionsmiss på just min säck?
Finns det något lätt sätt att åtgärda innan jag plockar fram symaskinen och flyttar upp bandet ett par centimeter?
Eventuella nackdelar med att flytta upp bandet?

Jag kan tillägga att överkanten på bandet är i höjd med nederkanten på sidofickorna.
 
Beror på vilken version av Grönlandssäck du har - de sena var längre än de tidigare eftersom de även skulle
ersätta Baltoros del av marknaden när den slutade tillverkas. De tidigare var kortare - eftersom de skulle ha
en packpåse fastbandad på ramen under sig...
/Odd
 
Beror på vilken version av Grönlandssäck du har - de sena var längre än de tidigare eftersom de även skulle
ersätta Baltoros del av marknaden när den slutade tillverkas. De tidigare var kortare - eftersom de skulle ha
en packpåse fastbandad på ramen under sig...
/Odd
Min är från början av 90-talet.

Här är väl bästa bilden jag har på den då den inte är gömd under ett regnskydd. Klockan elva på natten på väg ner från Låktatjokko under en kortare vandring för ett par år sedan. Jag hade plurrat med ena kängan tidigare så det blev lite blöta strumpor som hängde på tork när vädret blev bättre.
20210712_225928.jpg
 
Senast ändrad:
Det där är den vanliga äldre (kortare) Grönlandssäcken. Men jag tycker du packat för lågt i säcken,
man kan se ditt bakhuvud trots att du har liggunderlaget packat ovanpå säcken - så jag misstänker
att säcken hänger för lågt på ramen.

På en normalram ska packsäcken få gott om plats under säcken. På den korta ramen blir det trängre,
men fortfarande hanterbart. Allt under förutsättning att säcken är ordentligt (dvs rätt) upphängd uppe
på ramhornen samt mittre fästremmen är väl åtdragen i mitten av den översta tvärbalken. Sedan så
dras hela säcken uppåt när spännremmarna dras åt. De nedre fästena för spännremmarna skall sättas
på en tvärbalk som sitter högre än säckens nedre kant, detta hjälper till att lyfta säcken när de dras åt.
/Odd
 
Det där är den vanliga äldre (kortare) Grönlandssäcken. Men jag tycker du packat för lågt i säcken,
man kan se ditt bakhuvud trots att du har liggunderlaget packat ovanpå säcken - så jag misstänker
att säcken hänger för lågt på ramen.

På en normalram ska packsäcken få gott om plats under säcken. På den korta ramen blir det trängre,
men fortfarande hanterbart. Allt under förutsättning att säcken är ordentligt (dvs rätt) upphängd uppe
på ramhornen samt mittre fästremmen är väl åtdragen i mitten av den översta tvärbalken. Sedan så
dras hela säcken uppåt när spännremmarna dras åt. De nedre fästena för spännremmarna skall sättas
på en tvärbalk som sitter högre än säckens nedre kant, detta hjälper till att lyfta säcken när de dras åt.
/Odd
Det är möjligt att säcken hänger lite lågt på bilden, när vi kom hem upptäckte vi att en av fästremmarna hade gått av. Säcken är dessutom inte direkt full på bilden.

Ska spännremmarna alltså sitta på ett tvärstag i ramen? Jag har tyckt att det varit lite underligt med mina som är fastsydda i botten av säcken.
 
Vitsen med remmarna som går runt bakom utsidan av säcken är att de ska dra fast säcken med sitt
innehåll mot ramen. Nedre fästpunkter går in till ett tvärstag på ramen efter att ha passerat igenom
några remledande 'öglor' fastsydda på själva säcken. Det gör att säcken både lyfts och dras in mot
ramen.
Sedan låter man de andra två remmarna, som fäster packsäcken, passera genom säckens nedre rem-
ledare på sin väg in mot ramens tvärstag innan de viker av nedåt runt ramen till nedersta tvärstaget
och ut igen för att gå ut och runt packpåsen...
Remmat så så sitter allting fast och på plats...
/Odd
 
Vitsen med remmarna som går runt bakom utsidan av säcken är att de ska dra fast säcken med sitt
innehåll mot ramen. Nedre fästpunkter går in till ett tvärstag på ramen efter att ha passerat igenom
några remledande 'öglor' fastsydda på själva säcken. Det gör att säcken både lyfts och dras in mot
ramen.
Sedan låter man de andra två remmarna, som fäster packsäcken, passera genom säckens nedre rem-
ledare på sin väg in mot ramens tvärstag innan de viker av nedåt runt ramen till nedersta tvärstaget
och ut igen för att gå ut och runt packpåsen...
Remmat så så sitter allting fast och på plats...
/Odd
Remmarna som går runt säcken sitter på min fastsydda i botten på säcken och går alltså inte att fästa i ett stag på ramen.

Packsäcken bör alltså sitta med egna remmar? Det verkar ganska rimligt när jag tänger efter och om man fäster dessa så som du beskriver så hjälper det ju till att avlasta nederdelen av säcken , eller tänker jag fel?
 
Vitsen med remmarna som går runt bakom utsidan av säcken är att de ska dra fast säcken med sitt
innehåll mot ramen. Nedre fästpunkter går in till ett tvärstag på ramen efter att ha passerat igenom
några remledande 'öglor' fastsydda på själva säcken. Det gör att säcken både lyfts och dras in mot
ramen.
Sedan låter man de andra två remmarna, som fäster packsäcken, passera genom säckens nedre rem-
ledare på sin väg in mot ramens tvärstag innan de viker av nedåt runt ramen till nedersta tvärstaget
och ut igen för att gå ut och runt packpåsen...
Remmat så så sitter allting fast och på plats...
/Odd
Hej! Jag har precis köpt en Grönland och funderar lite på hur du menar att de nedre fästena och remmarna skall fästas baktill på ramen? är det den lösa remmen med karbinhake i ena änden som du menar ska fästas i ramen? ska de isf. gå under säcken i de fastsydda "remhållarna"?
IMG_1775.jpg
IMG_1774.jpg
 
En sån där Grönland är helt annorlunda konstruerad/remmad - så min rekommendation är inte
direkt/alls tillämpbar. På senare säckar är det bandet, som du visar fastsytt, löst och går via på-
sydda remledare ner och runt säcken för att sedan fästas i ramens tvärslå. Likadana remledare
som den du visar på undersidan av säcken... Ganska enkelt att åstadkomma med sprättkniv, sy-
maskin och Extremtextil -material...

Jag misstänker att det där kanske är en lösning tidiga Grönland hade på 4-stegad ram?
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.