Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips?

Hej!
Är på väg att köpa en ny ryggsäck och tänkte om någon kan tipsa mig om ett bra val. Jag har tittat lite på Lundhags, Haglövs Viktor och även på ett Norskt märke hmm.. kommer ej i håg namnet men det började på B :)
Någon som har någon av dessa rygsäckar eller som har ngn annan rygsäck som de är helnöjda med? (Gärna också speciella tjejryggsäckar.) /Johanna
 

Ulrica

Gäst
Svårt att rekommendera?

Hej!


Jag hade ditt problem förra hösten då jag var ute efter en ny ryggsäck. Jag provade allt!! Norröna, Kättermusen, Haglöfs mm mm. Även dam-modellerna synades ut och in. För att inte tala om alla goda råd jag fick. Visst har många ryggsäckar fina finesser och kanske bättre tyg, remmar, spännen mm men det som ändå är viktigast är att den sitter bra.


Den ryggsäck som passade mig bäst var Haglöfs Victor 75/85. Dammodellen passade inte bra, så jag valde en "herrmodell". Jag har nu gjort några turer med denna säck och är mycket nöjd med den. OK, jag saknar ett bra spänne till avbärarbältet men det finns inget som säger att man inte kan ändra de små detaljerna man inte är nöjd med. Huvudsaken är att ryggsäcken som sådan passar din figur.


Mitt råd till dig är alltså välj den ryggsäck som sitter bäst. Ryggsäcken med bra remmar kanske inte riktigt passar dig och då blir inte turerna lika roliga.


Lycka till/
Ulrica
 
Arcteryx!

Jag har sedan i våras använt en säck från Arcteryx, både för en vintertur Kebne-Gautelis-Abisko och en sommartur i Sarek (10 dagar). Jag är mycket nöjd med den, speciellt med bärsystemet (finns i dam eller herr-modell och för olika rygglängder).
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Jag köpte ryggsäck i vintras, efter mycket letande och funderande så beslutade jag mig för en Norröna Jostedal (65 l), tjejmodell. En MYCKET bra och hållbar säck.
Nackdelarna är att det är få små fack, vilket kan lösas om man köper sidofickor att hänga på (dom är dyra, men väl värd sitt pris). Topplocket är lite väl tight, så det är svårt att få in saker där emellan, tex liggunderlag (om man nu vill det förstås). Höftbältet går endast att dra åt ena sidan, vilket gör
att du inte får bältesspännet på mitten (vilket tydligen ska vara bäst), men spännet går att byta ut, och det löser ju problemet.
Annars är jag helnöjd med det sköna bärsystemet som följer höfternas rörelser, att säcken är rymlig och att den i alla fall passar min kropp mycket bra!


Jag hoppas att det kommer att vara en säck som håller i MÅNGA år, det vore bra om den gjorde det, eftersom den ligger i den övre prisklassen på tjejsäckarna...


Ett billigare alternativ som säkert funkar bra (dock lite instabil, eftersom den är väldigt avlång) är Lowes Frontier (50+15). Funderade länge på en sådan eftersom den är prisvärd och tydligen ska vara en ok säck enligt tester. Men den lämpar sig bättre för
skidåkning än för sommarfjällvandring.
 
Köp inget innan du provat Berghaus

Med reservation för lämplighet som tjejsäck (känner ingen tjej som testat) är Berghaus Vulcan och Berghaus Atlas två av världens bästa vandrings- och resesäckar.
Bägge är extremt sköna att bära mycket i (samma bärsystem), praktiska, robusta och fria från trams som går sönder. Köp inget innan du testat dem.


Säckarna är på 80 liter med sidofickor som ger ytterligare 20. Fickorna tas snabbt av och sätts ihop till ryggsäck/axelväska/handbagage. Perfekt på resa och långturer. Atlas är en "civilare" version av Vulcan, vilken har ursprung som militärsäck för specialförband. Bärsystemets längd är fast, så den tillverkas i 4 olika storlekar.


Jag äger en Vulcan som jag köpte begagnad 1994. Den har hängt med på fjällvandring, båtluff, bushvandring, tågresor och safariritter utan några som helst problem. Jag använder aldrig någon annan stor väska.


Vissa gillar dem inte för att de är olivgröna och inte poppigt färgglada. Det är klart att man inte ska köpa saker man tycker är fula, men den diskreta färgen är en fördel på resor, där man slipper skylta som rikt rånoffer. Dessutom är färgen (och ryggan) en klockren signal till andra friluftsmänniskor att det är funktion, och inte flärd, som räknas.


Priset ligger runt 3000.


Recension kommer på http://www.molekyl.com/uteplatsen
 

Staffan

Gäst
Berghaus Electra

Utomordentlig kvalitet med fast bärsystem (Cyclops). Man bär tunga lass bra, den står emot väta bra är slitstark, praktisk med smidiga fickor och dessutom skuren för tjejer. 70 L. Kolla in den.


/Staffan
 
Arc´teryx är bra!

Håller med angående Arc´teryx. Har en Bora 95, fantastisk kvalite. Särskilt höftbältet är bra, faktiskt bland det bästa jag har sett. På tal om Berghaus vulkan: Axelremmarna är inte särskilt bra. Tänk på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...