Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten!

Har kikat runt rätt mycket och de två som jag fastnat mest för är Haglöfs Matrix 50 och Lundhags Ultra 60 Flow

Jag tror egentligen inte att jag kommer ha användning för hela 60L alla gånger, men jag är rätt så bekväm av mig så det är inte omöjligt. Men jag vet åtminstone att jag inte vill under 45L. Jag hade möjligheten att klämma lite på Haglöfssäcken på en butik här i stan och det verkade inte vara något fel på den, men det var helt utan packvikt...

Någon som provat dessa och är störtnöjd? Eller har andra liknande säckar att tipsa om?

Värt att tillägga är att jag är >180cm lång.

Tack på förhand!

Tja, jag funderar allvarligt på att köpa Haglöfsen, den verkar perfekt som komplement till mina stora säckar. Tycker om deras säckar sen tidigare. Brukar hålla länge enligt min erfarenhet iaf.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dottern har en Matrix 50 och är nöjd. Med 11-12kg i den så funkar den fortfarande.
Jag har en Matrix 70 och den är jag nöjd med.
Frugan kör med Osprey Exos 58 och den är minst lika bra som Matrix men lättare.

Titta på Haglöfs SEC 55Q/65 XXL säljer dom för 1000:- nu, köpte en på Intersport till min son för 1200:-, borde finnas kvar.

Verkade helt ok.

/Björn

Vad tycker ni om Fjällräven Kajka 65 förutom att priset drar iväg rejält?

Nu är jag rätt så nybörjare, men jag var redigt imponerad av alla funktionerna de visade på youtubefilmen. Om det faktiskt är kvalitetsskillnad på Fjällrävenprodukter så har jag inget emot investeringen.

Har jag tur så har naturkompaniet i stan den hemma så jag får klämma lite!

Valet lutar iaf starkt åt Kajkan, men jag uppskattar fler tips och tankar! :)

Vad tycker ni om Fjällräven Kajka 65 förutom att priset drar iväg rejält?

Nu är jag rätt så nybörjare, men jag var redigt imponerad av alla funktionerna de visade på youtubefilmen. Om det faktiskt är kvalitetsskillnad på Fjällrävenprodukter så har jag inget emot investeringen.

Har jag tur så har naturkompaniet i stan den hemma så jag får klämma lite!

Valet lutar iaf starkt åt Kajkan, men jag uppskattar fler tips och tankar! :)

Kajka är tyvärr skit (i min mening). Har en liggandes i förrådet som inte använts på 2 år. Den enda gången den får titta ut är då någon ska med på en tur och saknar ryggsäck.

Kajka upplevs som tung och överdesignad, den jag har sprack i en söm efter kortare tur, var obekväm för min rygg. Ligger och samlar damm tills någon vill låna den. Sammanfattning obra.

Är det inte dax för en görlätt?

Den ryggan jag använder mest och kan reka är gossamer gear mariposa plus http://gossamergear.com/packs/mariposa-plus-ultralight-backpack.html sitter bra väger typ som avbärarbältet på min recon och kostar inte så blodigt. Upp till 15 kg är det mitt förstahandsval.

Jag har också en sådan säck. Mycket nöjd. Hur mycket ska du bära?
Vill du upp lite i slitstyrka kanske en granite gear vapor trail kan passa? Himla fin och lätt säck. Osprey exos verkar också vara populära.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips