Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten!

Jag vet väl inte om du blir så mkt hjälpt av mig och mitt omdömme men jag delar med mig av mina funderingar. Jag har ingen direkt erfarenhet av de två ryggorna du valt ut men jag har en Lundhags Ultra 45 som är den bästa rygga jag haft. Så min första tanke blir då Lundhags Ultra 60. Har en kännsla av att jag inte skulle bli missnöjd med den men det är jag det.

Skriv gärna vilket val det sedan blir. Det är alltid intressant med andras omdömmen och ressentioner!
 
Jag har inte testat nån av de väskor du valt ut, men jag har en haglös shosho 30 som använts flitigt i 7-8 år som fortfarande funkar alldeles utmärkt. Nu kan man ju aldrig garantera att ett märke fortsätter göra bra saker, men min väska har varit lysande :).

Sen känns det spontant som att den viktigaste frågan är vilken som sitter bäst på din rygg. Oavsett vilket märke är ju den väska man trivs med bäst :).
 
Osprey Talon 44?

Jag har en Osprey Talon 44 som jag är supernöjd med. 44 liter, 1,1 kg. Maximerad rymmer den ungefär 50 liter.Sitter som en smäck upp till 15 kg. Justerbart bärsystem. Används till dagsturer, shopping och vandringshelger.
 
Jag vet väl inte om du blir så mkt hjälpt av mig och mitt omdömme men jag delar med mig av mina funderingar. Jag har ingen direkt erfarenhet av de två ryggorna du valt ut men jag har en Lundhags Ultra 45 som är den bästa rygga jag haft. Så min första tanke blir då Lundhags Ultra 60. Har en kännsla av att jag inte skulle bli missnöjd med den men det är jag det.

Skriv gärna vilket val det sedan blir. Det är alltid intressant med andras omdömmen och ressentioner!

Fick precis hem en Lundhags V8 60+10! First impressions så gillar jag den väldigt mycket, men så är det nog med alla nya säckar, får se vad jag säger när det finns lite packning i den!
 
Har en Matrix 70 som jag tycker e jättebra, så den kan jag rekommendera. Köpte i höstas en Osprey talon 44 för att ha på lite kortare turer och den blev jag snabbt förälskad i. Den väger lite och rymmer mycket, samt sitter som en smäck. Mycket smarta lösningar och en stor meshficka på framsidan, vilket gör den väldigt rymlig. Om jag själv hade valt mellan Matrix 50 och Talon 44 så hade det blivit Talon 44. Väger mindre och sitter bättre, men rymmer lika mycket (tror jag)
 
Ang sågningen av kajka


Ok, det som jag inte tycker om med kajkan som jag kan dra direkt från huvudet utan att ha använt den på ett par år:

1. För litet topplock.
Om du packar ryggsäcken "full" så har topplocket svårt att täcka själva säcken. Fickorna på topplocket är även värdelösa. Packar du en så kan du inte använda den andra. Fickorna är även så pass små att det är värdelösa att använda till någonting större (t.ex regnkläder + ryggsäcksöverdrag).

2. Den "smarta" öppningen som öppnar upp hela baksidan av säcken.
Använde aldrig denna funktion då jag hade en 60l vattentät säck i huvudfacket.

3. "fickan" på insidan av säcken mot ryggen.
Troligen designad för att bära vätskesystem/tältpinnar i. Värdelöst att börja gräva i ryggsäcken för att försöka få upp ett vätskesystem när man istället kan ha en 0,5l flaska i sidofickan.

4. Sidofickorna
av bälgtyp och en del av säcken. Du kan inte packa dessa fulla då kompressionsremmarna för huvudfacket i säcken går över dessa. Drar du åt dem med en thermos/bränsleflaska i sidofickan resulterar det i bucklor.

5. Undre delen av huvudsäcken.
Aldrig använt denna funktion då jag inte såg nödvändigheten med denna. Om man nu har saker att torka finns det många bättre sätt att göra det på.
 
Min Kajka 100 liter gick sönder pga för tung last för bärsystemet. Jag fick den reklamerad och bytte till Nörröna.

Negativt: bärsystemet var inte skönt och klen konstruktion, wet&dry compartment = funkar inte i praktike = onödig vikt, håller med om topplocksfickorna = för små, extra finess att ha topplock som midjeväska eller axelväska funkade dåligt då den satt väldigt dåligt för en mini-dagstur, sidofickorna kommer man inte åt om man har ryggsäcken i absiden då de har öppningen mot marken.

Positivt: nytänk men det är svårt att packa den ordentligt full mha frontöppningen, fickorna på bältet och drickaficka funkade kanon.

Jag skulle kunna tänka mig en Kajka för lätta vikter och ca 30 tll 40 liter men aldrig en större igen. Köp en med mer ordetnligt bärsystem.

Jag har en Matrix 40 som jag köpte på Rea. Inte 100% nöjd och det är meckigt att ändra rygglängd då både jag och sambon använder den. Ibland byter vi säckar samma dag när vi är ute med hund och de ena bär lätt och andra tungt. Väldigt meckigt att tjorva med karborre då.
 
Jag vet väl inte om du blir så mkt hjälpt av mig och mitt omdömme men jag delar med mig av mina funderingar. Jag har ingen direkt erfarenhet av de två ryggorna du valt ut men jag har en Lundhags Ultra 45 som är den bästa rygga jag haft. Så min första tanke blir då Lundhags Ultra 60. Har en kännsla av att jag inte skulle bli missnöjd med den men det är jag det.

Skriv gärna vilket val det sedan blir. Det är alltid intressant med andras omdömmen och ressentioner!

Lundhags Ultra serie är helt underbara ryggsäckar med en tunn aluminiumram och mycket bra kvalitet i detaljerna.
 
Ok, det som jag inte tycker om med kajkan som jag kan dra direkt från huvudet utan att ha använt den på ett par år:

1. För litet topplock.
Om du packar ryggsäcken "full" så har topplocket svårt att täcka själva säcken. Fickorna på topplocket är även värdelösa. Packar du en så kan du inte använda den andra. Fickorna är även så pass små att det är värdelösa att använda till någonting större (t.ex regnkläder + ryggsäcksöverdrag).

2. Den "smarta" öppningen som öppnar upp hela baksidan av säcken.
Använde aldrig denna funktion då jag hade en 60l vattentät säck i huvudfacket.

3. "fickan" på insidan av säcken mot ryggen.
Troligen designad för att bära vätskesystem/tältpinnar i. Värdelöst att börja gräva i ryggsäcken för att försöka få upp ett vätskesystem när man istället kan ha en 0,5l flaska i sidofickan.

4. Sidofickorna
av bälgtyp och en del av säcken. Du kan inte packa dessa fulla då kompressionsremmarna för huvudfacket i säcken går över dessa. Drar du åt dem med en thermos/bränsleflaska i sidofickan resulterar det i bucklor.

5. Undre delen av huvudsäcken.
Aldrig använt denna funktion då jag inte såg nödvändigheten med denna. Om man nu har saker att torka finns det många bättre sätt att göra det på.

Instämmer i stort. Bytte min mot en arcteryx altra ffa pga det hårdahöftbältet som inte glider av mina höfter såsom kajkans gjorde. Fick mycket ont och besvärligt av det mjuka som först känns skönt men som sedan inte orkar med lite belastning (25 kg i en 80L).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
daniel81 Rekommendera mig en ryggsäck Transportera 21
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.