Haglöfs alaska kvalitet

Köpte en alska för att använda ram och avbärarbälte till min "moderna" säck
Från usa för att göra den robust och odödlig...men alaskan var redan milleniesäkrad. Vilken kvalitet och perfektion! Jag har nu hunnit köpa 3st,alla från 1999,grön och i perfekt skick,en var helt oanvänd sedan inköp.
Köpte även en 70tals grönland med 5stegsram och "nyaste x selen" enbart för att komma åt ramförlängare. Blir lite beroendeframkallande och dyrt det här haha. Idag hittade jag ett original haglöfs lagningskit i en ficka,kul. Den amerikanska kommer att säljas på blocket inom kort. Har fått mycket kunskap från detta forum angående haglöfs,speciellt av "polar300.
Har tvättat bort klet och Ska snart fixa smuldynorna,köpte Liggunderlag från jula som får bli fyllnad.
 

Bilagor

  • 20240111_155609.jpg
    20240111_155609.jpg
    2.4 MB · Visningar: 125
Ännu en som sett ljuset, kul! Välkommen in i gemenskapen 😀
Det enda jag tycker bör ändras är spännena för att slippa den där plast-klick-skiten
 
Har du något förslag på bättre alternativ?

Råkade förstöra en läderförstärkning för skidtunneln i tvätten,det blev som bakelit och vill därför poängtera hur viktigt det är att ta av allting innan tvätt,även snörena för snölås annars går sömmen upp garanterat där. Funderar lite på att göra en kopia av förstärkning för skidtunneln i nåt kraftigt tjockare nylonband istället,vad tros det om den idén?
 
Har du något förslag på bättre alternativ?

Råkade förstöra en läderförstärkning för skidtunneln i tvätten,det blev som bakelit och vill därför poängtera hur viktigt det är att ta av allting innan tvätt,även snörena för snölås annars går sömmen upp garanterat där. Funderar lite på att göra en kopia av förstärkning för skidtunneln i nåt kraftigt tjockare nylonband istället,vad tros det om den idén?
Jag har bytt ut alla mina mot sådana här

 
Jag har bytt ut alla mina mot sådana här

Har du en bild på din väska med dessa spännen möjligtvis? Jag upplever inte klickspännena som ett problem,är det något jag missat?
 
Hm Rickard, ska du bära den i handen, som en handväska - så är nog inte Alaska rätt grund för
dina planer... ;)

Avser du bära den på ryggen, dvs som en ryggsäck - så är det rätt enkelt att modifiera det
som måste modifieras när ryggsäckarna nu nått 20-60 års ålder. De där tidigaste ljusgrå Fix-
lock-spännena är numera lite ömtåliga och kan behöva bytas ut mot moderna motsvarigheter.
Men av de senare plastspännena så är det bara den 'omvända' versionen som det är nästan
nödvändigt att byta ut, de är absolut sämst - utan konkurrens, de går sönder medan man tittar
på dem känns det som. Dvs modellen på bilden här:
2024-01-22 15;49 _IMG5100_DxO+Odd_small.jpg
För de här spännena är det värt sisyfosarbetet att byta dem alla mot moderna spännen...

Har du däremot den sortens plastspännen som du ser på bilden nedan, eller versionen
som följde dem (med H-loggan istället för Haglöfs-texten) [jag tror det för du pratar om
99-or?] - så är det inte värt arbetet att sitta och sy om ryggsäcken i förväg. Av alla de Alaska-
ryggor som passerat genom mina händer för att bli fixade under åren så har jag aldrig be-
hövt byta mer än något enstaka dylikt spänne som gått sönder.

I fallet med så moderna säckar som din är det klart mycket bättre att ha med sig en uppsätt-
ning tillfälliga reparationsspännen tillsammans med ryggans original-reservdelssats. Det är
spännen som man kan skruva på plats, med en lagom liten kryssmejsel, när något viktigt
spänne går sönder. De flesta sådana kommer från märket 'Sea To Summit'...
2024-01-22 15;58 _IMG5101_DxO+Odd_small.jpg 2024-01-22 16;19 _IMG5102_DxO+Odd_small.jpg

Visst, ska du ständigt fylla ryggan med 30+kilos laster och färdas i ödemark veckor i sträck
- då kan det möjligen vara motiverat att sitta vid sybordet och slöjda några veckor för att
byta alla spännen och ringar etc. mot de militärklassade metallmotsvarigheterna - men det
är först som det är motiverat...
Vänligen,
/Odd
 
Senast ändrad:
Äh, du snackar Odd 😀
För att byta till de spännena jag länkade till behöver du inte sy ett enda stygn. Bara att knipsa av plastspännet och trä på det nya på den undre remmen, den övre har ju redan öglan som man använder till att haka fast i.
Och apropå att de inte skulle gå sönder så har du haft tur eller hanterar din ryggsäck avsevärt mycket varligare än jag.
Jag kan ladda upp en bild senare ikväll Rickard
 
Jag har sista alaskan med hattlogo,sadelupphängning,rund dragkedjeöppning,avbärarbälte special.således även de nyaste klickspännena,vilka jag personligen finner bra,enkla och pålitliga och kommer ej byta.
 
Hm Rickard, ska du bära den i handen, som en handväska - så är nog inte Alaska rätt grund för
dina planer... ;)

Avser du bära den på ryggen, dvs som en ryggsäck - så är det rätt enkelt att modifiera det
som måste modifieras när ryggsäckarna nu nått 20-60 års ålder. De där tidigaste ljusgrå Fix-
lock-spännena är numera lite ömtåliga och kan behöva bytas ut mot moderna motsvarigheter.
Men av de senare plastspännena så är det bara den 'omvända' versionen som det är nästan
nödvändigt att byta ut, de är absolut sämst - utan konkurrens, de går sönder medan man tittar
på dem känns det som. Dvs modellen på bilden här:
Visa bilaga 43186
För de här spännena är det värt sisyfosarbetet att byta dem alla mot moderna spännen...

Har du däremot den sortens plastspännen som du ser på bilden nedan, eller versionen
som följde dem (med H-loggan istället för Haglöfs-texten) [jag tror det för du pratar om
99-or?] - så är det inte värt arbetet att sitta och sy om ryggsäcken i förväg. Av alla de Alaska-
ryggor som passerat genom mina händer för att bli fixade under åren så har jag aldrig be-
hövt byta mer än något enstaka dylikt spänne som gått sönder.

I fallet med så moderna säckar som din är det klart mycket bättre att ha med sig en uppsätt-
ning tillfälliga reparationsspännen tillsammans med ryggans original-reservdelssats. Det är
spännen som man kan skruva på plats, med en lagom liten kryssmejsel, när något viktigt
spänne går sönder. De flesta sådana kommer från märket 'Sea To Summit'...
Visa bilaga 43187 Visa bilaga 43188

Visst, ska du ständigt fylla ryggan med 30+kilos laster och färdas i ödemark veckor i sträck
- då kan det möjligen vara motiverat att sitta vid sybordet och slöjda några veckor för att
byta alla spännen och ringar etc. mot de militärklassade metallmotsvarigheterna - men det
är först som det är motiverat...
Vänligen,
/Odd
Hur menar du handväska och mina planer,vilken är min plan du refererar till?
 
Hur menar du handväska och mina planer,vilken är min plan du refererar till?
Den enda förändring/lagning jag tänkt göra på ryggsäcken är skinn skidtunnelförstärkningen då jag förstörde den i tvättmaskin,har tre alternativ:
1.sätt dit det tunnare skinnet från en grönland
2.köpa en tjock läderbit och skära till ny
3.göra en ny i annat material tex kraftig nylon
 
Hur menar du handväska
Min åsikt är att en ryggsäck är en ryggsäck - aldrig en väska.
Väskor bär man i händerna, ryggsäckar på ryggen. ;-)
En dialektalitet som avhandlats under många år här på Utsidans forum... :)

Jag har sista Alaskan med hattlogo, sadelupphängning, rund dragkedjeöppning, avbärarbälte special.
Således även de nyaste klickspännena, vilka jag personligen finner bra, enkla och pålitliga och kommer ej byta.
Det låter klart vettigt! Du har den bästa och tåligaste, men inte lättaste, versionen av Haglöfs Alaska.
Den kommer att serva dig i årtionden framåt - och att byta de spännena för bytandets egen skull
vore bara överdrivet. Som jänkarna säger: "If it ain't broke - don't fix it!"
Jag menar att du i alla lägen kommer att klara dig bra, möjligen att några StS reparationsspännen i
reservdelssatsen kan lyfta ryggan till ytterligare högre kvalitetshöjder- det kan ju vara någon annan
du träffar på därute som fått ett haveri och behöver/uppskattar att få hjälp...

Den enda förändring/lagning jag tänkt göra på ryggsäcken är skinn-skidtunnelförstärkningen
då jag förstörde den i tvättmaskin,har tre alternativ:
1. sätt dit det tunnare skinnet från en Grönland
2. köpa en tjock läderbit och skära till ny
3. göra en ny i annat material tex kraftig nylon
I det fallet är min rekommendation alternativ 2. På min egen Alaska satte jag även dit ett upp-och-
ner-vänt tunnelförstärkningsläder på undre öppningen av termosfickan - håller spön, stavar etc ännu
bättre på plats...
/Odd
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
jeutojokk Haglöfs Alaska Transportera 2
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Haglöfs Alaska och skidor? Transportera 4
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
Haglöfs Alaska? Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.