Vad valde du för material till din egensydda alaska? Coolt att göra en egen måste jag säga,lägg gärna ut en bild på den när den är klar 🙂Alaskan jag sprättade upp var av äldre modell, kanske 70-tal. Men jag har även en säck från, jag gissar, tidigt 90-tal, svart med lila detaljer,samma stil som climbersäckarna. Dök ner med huvet i den säcken nu på morgonen och i stort sett alla sömmar är sydda endast med en söm.
En ryggsäck som är påtagligt lätt att sprätta upp. (jag har sprättat mycket i mina dar). Det vat därför jag reagerade när kvaliteten hissades.
Jag tycker fortfarande om utformningen och konceptet. Såpass att jag sytt en kopia. Men den har dubbla sömmar överallt utom i huvudsäcken, där är det trippelt…
/J
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Haglöfs alaska kvalitet
- Trådstartare Rian
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Brutalt,Jag är imponerad!Jag sydde i cordura 300D, lite tunnare variant(extremtextil). Blev ändå en tung pjäs på över 3kg.
När kommer dessa i produktion och börjar säljas? 😀Jag sydde i cordura 300D, lite tunnare variant(extremtextil). Blev ändå en tung pjäs på över 3kg.
De första åren hade Haglöfs ramar med fyra tvärgående stag. De var notoriskt dåliga och klarade inte heller det civila livet utan sprack i den nitade infästningen.När jag gjorde lumpen på Jägarskolan på 70-talet fick vi använda våra privata (gröna) ryggsäckar istället för Kronans päronsäck.
Den enda säckarna som inte höll måttet var Haglöfs Alaska och Grönland. Eller rättare sagt ramen. Medan Fjällrävens och Camp Trails ramar möjligen blev sneda knäcktes Haglöfsramarna. De gillade verkligen inte att bli kastade ner från lastbilsflak!
Någon gång under 80-talet kom den reviderade modellen med 5 stag och i två längder. Även den kan spricka på samma sätt men det är inga problem om säcken hanteras med försiktighet. Sitt t ex aldrig på säcken under rast.
Fjällrävens ramar svetsades och fogen blev bara starkare med åren. Det går att förstöra allt, men det är svårare att ramponera en gammal fjällrävenram än en Haglöfs...
//J
Hur menar du med att en svetsfog starkare med åren?De första åren hade Haglöfs ramar med fyra tvärgående stag. De var notoriskt dåliga och klarade inte heller det civila livet utan sprack i den nitade infästningen.
Någon gång under 80-talet kom den reviderade modellen med 5 stag och i två längder. Även den kan spricka på samma sätt men det är inga problem om säcken hanteras med försiktighet. Sitt t ex aldrig på säcken under rast.
Fjällrävens ramar svetsades och fogen blev bara starkare med åren. Det går att förstöra allt, men det är svårare att ramponera en gammal fjällrävenram än en Haglöfs...
//J
Är ingen expert men vill minnas att ramarna tillverkades av flygplansaluminium (duraluminium). Efter svetsningen skulle materialet förvaras under vissa förhållanden i någon vecka innan de uppnått den styrka som krävdes genom ett slags mognadsprocess som gjorde svetsfogen/materialet hårdare och motståndskraftigare. Denna process fortsätter tydligen lång tid efter tillverkningen (fast mkt långsammare efter de första dagarna).Hur menar du med att en svetsfog starkare med åren?
//J
Jag kollade upp av nyfikenhet lite om alu förutom det jag redan visste.
Vanlig aluminium är ganska svagt,det är låga och urdåliga siffror på hållfastighetsdata ibland ett streck bara och är därför svårt att räkna på styrkan av slutresultatet. 600 serien är mycket mycket bättre och är legerad med koppar ,silikon och mangan,god svetsbarhet.
700 serien är "airgrade" legerad extra mycket och med zink och ungefär dubbelt så starkt mot 600
Men klassad som dålig svetsbarhet.
Därför misstänker jag att de svetsade ryggsäcksramarna är 600 serien och det är gott nog i hållfasthet alla gånger.
600= 276 Mpa
700= 503 Mpa
Bägge materialen har sämre korrisionsskydd än ren aluminium och målas med fördel,jag personligen tror inte det är ett problem och behövs på en ryggsäck i fjäll och skogsnatur.
Vanlig aluminium är ganska svagt,det är låga och urdåliga siffror på hållfastighetsdata ibland ett streck bara och är därför svårt att räkna på styrkan av slutresultatet. 600 serien är mycket mycket bättre och är legerad med koppar ,silikon och mangan,god svetsbarhet.
700 serien är "airgrade" legerad extra mycket och med zink och ungefär dubbelt så starkt mot 600
Men klassad som dålig svetsbarhet.
Därför misstänker jag att de svetsade ryggsäcksramarna är 600 serien och det är gott nog i hållfasthet alla gånger.
600= 276 Mpa
700= 503 Mpa
Bägge materialen har sämre korrisionsskydd än ren aluminium och målas med fördel,jag personligen tror inte det är ett problem och behövs på en ryggsäck i fjäll och skogsnatur.
Alla mina 5 stegs grönlandsramar har skiljt i bredd men med "nya" 2002 ram får jag inte ens dit min ramförlängare. Det var tråkigt då ramförlängare är tämligen svårt att hitta.får väl bli att göra en egen som passar.
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 900
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg