Haglöfs Baltoro...

Jag gissar att det var fler än jag som hajade till, för ett bra tag sedan, när det på Tradera dök upp en annons för en "Haglöfs Baltoro" ryggsäck. Vad var det för något? Av bilderna att döma var det en grön ryggsäck monterad så att den täckte nästan hela den välkända Grönlandsramen (hade i femstegat utförande) med 90-talets vanliga X-flex bärsele (med toppstramare, bröstrem etc.) - så mycket gick det att se. Nåväl, nyfiken som jag är så ropade jag naturligtvis in den - måste ju ta denna oväntade chans att jämföra "Baltoro" med mina diverse Alaska och Grönland av jämbördig årsmodell...

"Baltoro"? Tja, jag gissar att i analogi med Grönland och Alaska så har den väl fått sitt namn från någon expedition som gick ditåt... Baltoro är en stor glaciär (~63km lång) uppe i Himalaya, i närheten av K2 i norra Pakistan. Till vad ryggsäcken seriöst såldes/avsågs kommersiellt kunna säljas? Inte den blekaste aning - som jag uppfattat saken så brukar sherpas, inhyrda lokala bärare och andra kulier generellt transportera upp baslägerutrustning etc. i stora lådor, inte i stora ryggsäckar...

Nu har jag sent om sider äntligen fotograferat och analyserat färdigt ryggsäcken, och kan konstatera att den är stor, väldigt stor. Klart störst av alla Haglöfs olika säckar på Grönlandsramen. Nästan hela volymen finns i huvudsäcken som ser ut som en ordentligt förvuxen Grönland från samma tid. Men huvudsäcken är så stor att konstruktörerna har försett den med ett två-vägs öppningsblixtlås (under en kardborrelåst skyddsläpp med MOLLE-liknande band ytterst) mitt bak räckande nästan hela säckhöjden. Även huvudöppningens snölåstextil är faktiskt delad med en kardborrestängning mitt för det blixtlåset. Med ett säckdjup på sådär 75+ centimeter så är det nog bra att inte ständigt vara tvingad till en djupdykning genom övre öppningen när något ska fiskas fram långt där nere i botten...

Förutom den väl tilltagna säcken så är allt det övriga diverse standarddelar hämtade direkt ur lagerbingarna för Grönland- och Alaska-tillverkningen. Dvs; Locket som är det vanliga med remfästen och en liten ficka på utsidan och två spännband för t.ex. ett regnskydd på undersidan. Sidofickorna är också de de vanliga långa/höga som fanns på Grönland/Alaska - med spötunnlar bakom bägge. Den högra sidfickan är sidoöppningsbar med tvåvägsblixtlås (och saknar alltså som vanligt snölås). Den högra fickans spötunnel är försedd med Alaskans förstärkningsläder (utan fäste för t.ex. ishacka). Den vänstra sidfickan är toppmatad med ficklock och snölås under locket och har en spötunnelförstärkning som hos Grönland (men spegelvänd?) med sin extrabredd för övre isyxfäste. På nedre vänstra delen av säcken sitter sedan ett nedre fäste för isyxan i form av ett ramupphängningsläder - som här har fått en alternativ användning...

Jag bedömer att Baltoro nog angavs som havande en packvolym på sådär 90+ liter - om de ljög lika friskt som de gjorde avseende Grönland/Alaska. Med en standardpackpåse, också hämtad ur Haglöfs vanliga lagerbingar, tillkommer ytterligare ~25 liter - som enkelt kan fästas ovanpå locket. Med en ramförlängare monterad så sitter packpåsen stabilare...

Lite bilder på min Baltoro som numera är försedd med gummitassar, ett modernare bärsystem, en packpåse och en ramförlängare...
 

Bilagor

  • 01_IMG0345B_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    01_IMG0345B_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    78.9 KB · Visningar: 1,147
  • 02_IMG0340B_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    02_IMG0340B_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    61.7 KB · Visningar: 1,731
  • 03_IMG0343_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    03_IMG0343_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    51.1 KB · Visningar: 1,167
  • 04_IMG0349_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    04_IMG0349_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,164
  • 05_IMG0348_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    05_IMG0348_DxO+GIMP+Odd_small.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,222
Nästan den största

Baltoron angavs ha 85 L. Så något mindre än Grönland. Samma ram som Alaska och Grönland med sidofickor men utan ryggfickor, tanken var istället att man skulle kunna komma åt inuti ryggsäcken via dradkedjan och t.ex. fästa liggunderlag på ryggen. Har hunnit ha två stycken själv och gillar säckens konstruktion, speciellt vintertid då förstärkningsplagg kan läggas under topplocket.
 
Haglöfs angav själva i sina trycksaker att Grönland var på 70 liter, Alaska 65 L och Skarja 60 L.
Plus ev. packsäcks 25 liter (bara Alaskan såldes med packsäck som standardleverans under
90-talet). Då blir Baltoro med sina 85 (tack för siffran!) störst, med god marginal nedåt...
Eller vet du om någon ÄNNU STÖRRE säck för Grönlandsramen...?

Parentetiskt så har jag strikt geometriskt mätt upp de olika ytterfickorna till:
Blixtlåsförsedd termosficka: ~4,4 liter
Lockförsedd termosficka: ~2,7 liter
Bakficka: ~1,7 liter
Liten Alaskasidoficka: ~1,1 liter
Lockfickan är platt, så den går det inte att mäta upp en volym på...
 
Grönland 90 Liter ?

Intressant och riktigt nördigt :). Har för mig att det står på säcken eller följde med instruktion till min nyaste Grönladssäck (med nya H-loggan). Förra året var jag ute på några turer, dels med Baltoron och dels med Grönland, då upplevde jag att Grönland var större (marginellt). Om Grönland varit på 70 liter tror jag att jag märkt det. Kan det vara så att de "förstorade upp" Grönland på de sista modellerna? Min grönland täcker hela ramen på samma sätt som Baltoron. Ser fram emot fortsättningen...
 
Med mitt moderna bärsystem och ramförlängaren: 3,8kg

Intressant och riktigt nördigt :). Har för mig att det står på säcken eller följde med instruktion till min nyaste Grönladssäck (med nya H-loggan). Förra året var jag ute på några turer, dels med Baltoron och dels med Grönland, då upplevde jag att Grönland var större (marginellt). Om Grönland varit på 70 liter tror jag att jag märkt det. Kan det vara så att de "förstorade upp" Grönland på de sista modellerna? Min Grönland täcker hela ramen på samma sätt som Baltoron. Ser fram emot fortsättningen...
Ja, jag tror att Grönland blev markant djupare från när de hängde på de lösa sidofickorna. Då blev Grönlandssäcken ungefär som Baltoron, vilket jag bedömer vara minst en decimeter djupare än tidigare Grönländare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...