Packplan för Haglöfs Alaska

Haglöfs Alaska har ju som bekant ganska många fickor och möjlighet att dela av huvudfacket. Hade Haglöfs någon speciell tanke med vad man skulle ha i de olika fickorna?
 
Haglöfs Alaska, 65 liter + 25 liter
Extra stort lock med kartficka
Två-våningssäck med mellanbotten
L-formad dragkedja på framsidan för åtkomst till nedre delen av stora facket
Två sidfickor vänster
Två frontfickor
En extra lång sidficka höger
D-ringar för fäste av fiskespö
Packpåse (25 liter)

Ryggsäckens många fickor var en amerikansk idé som kallades "var sak på sin plats". Frågan är om det fanns någon tanke vad som skulle packas i vilken ficka?
Haglöfs hade ett exempel på placklista men det var inte specifikt för Alaska-säcken.
IMG_4027.jpeg
 

Bilagor

  • packlist_sv.pdf
    65.7 KB · Visningar: 153
Jag har nog aldrig använt avdelaren i min alaska - tycker bara det är dumt och hade gärna varit utan den. Dessutom adderar blixtlåsne i mitten i mina ögon en försvagning som blir väldigt dum om den går sönder i öppet läge. Visst kan det vara lite bökigare att komma åt något från toppen men det är inte så lätt att få ut något ur blixtlåshålet i mitten heller är min erfarrnhet (oigs utan mellangovlet monterat.

Har inte sett någon anvisning på vad som ska packas var men det finns några ryggsäcksjhältar här på utsidan som kan det mesta om gamla ramsäckar, så finns det får du nog snart svar från dem.

/Patrik
 
Jag förstod aldrig poängen med Alaskans alla fickor. De var för små för många typiska fickprylar som kök, bränsle, termos och förstärkningskläder. Fick bli en Grönland istället.

Mina kompisar sliter fortfarande på sina Alaskasäckar. I ytterfickorna ligger sådant som kåsor och bestick, toapapper, allehanda småprylar.

//J
 
Jag förstod aldrig poängen med Alaskans alla fickor. De var för små för många typiska fickprylar som kök, bränsle, termos och förstärkningskläder. Fick bli en Grönland istället.

Mina kompisar sliter fortfarande på sina Alaskasäckar. I ytterfickorna ligger sådant som kåsor och bestick, toapapper, allehanda småprylar.

//J

Jag håller med, jag föredrar ett stort fack och en ficka. Men inte massor av små fickor, det är begränsande för vad man kan ha i ryggsäcken. Den användbara volymen är mindre med många små fickor. Just därför blev jag nyfiken på hur Haglöfs tänkte, för de hade säkert en tanke med hur man skulle fördela sin utrustning i fickorna.
 
Mina kompisar sliter fortfarande på sina Alaskasäckar. I ytterfickorna ligger sådant som kåsor och bestick, toapapper, allehanda småprylar.

Ja, det är väl ungefär som jag brukade ha. Nu är det länge sen jag använde den men har för mig jag brukade ha ungefär så här (när man var ute med scouterna och sov i vindskydd):

Lilla övre fickan på sidan:regnskyddet till ryggsäcken.
Lilla nedre fickan på sidan: diverse småsaker, ficklampa, tändstickor etc. Och jag tror toapappret låg där.
Övre fickan baktill tror jag att jag hade matsakerna i (storkåsan passade bra där)
Nedre fickan baktill var det typ "necessär", första förband och liknande.
I avlånga sidfickan låg regnstället i (rullad till avlånga korvar som utnyttjar höjden), tillsammans med kniven (som behöver lite höjd).
Kartfickan brukade få ha typ anteckningsblock och penna bara.

Och packpåsen nertill hade jag ofta sovsäck och sovkläder i, den tog man då med in i vindskyddet och kunde låta resten av säcken stå utanför (med regnskyddet på).

Fördelen jag ser med småfickorna är att man kan ha saker där istället för byx- och jackfickorna. När jag har andra ryggsäckar idag har jag mycket mer saker i fickorna på kläderna än jag hade när jag brukade ha Alaskan. Men visst stämmer det att man sällan utnyttjar hela packvolymen i fickorna när det är uppdelat.
 
Uppskattade faktiskt just uppdelningen, särskilt på småbarnstiden - det blev inte så många olika grejer per ficka och därmed lättare att låta stora som små vandrare vara med och hämta/stoppa saker i fickorna utan att det blev för omständligt och tillstökat.

I en av de små sidofickorna brukade vi ha medicin/kroppsvårdspåsen med tejp, plåster, myggstift, solstift o.d. I den andra vattenflaskan. Tältstänger i "fiskespökanalen". I den långa sidfacket fick faktiskt även den tidens hårt rullade yttertält plats. Regnställ + regnöverdrag i övre bakfickan. I den nedre i barnhöjd - dagens mellanmål/tilltugg, som allt eftersom det blev uppätet gav plats till barnens diverse skatter/fynd :). Minns nu inte var vi hade toapapper, tvål, liten handduk etc, men också någonstans utanpå huvudfacket. Samma med buff, vantar, mössa, någon extra scarf etc.
I topplocksfickan: diverse småprylar som pannlampa, lagnings-kit (sygrejer, laglappar, extra packrem etc), ritblock, pennor, ej "pågående" kartor etc.
I höftbältesfickorna: kompass, vikkåsa etc. Samt min privata, icke-barnväniga tilltuggs-påse :)

När man går ensam har man ju betydligt mindre packning, men jag gillar ändå utanpåfickor - man slipper våta/skitiga grejer i huvudfacket, slipper öppna säcken när det ösregnar, samt inte minst - man når vatten, tilltugg och annat smått "on the go" utan att behöva kränga av sig ryggsäcken. Så i princip allt uppräknat ovan hamnar fortfarande utanför huvudfacket. Mitt nuvarande enmanstält får plats i sin helhet i min moderna ryggsäcks sidoficka.
 
Ja, det är väl ungefär som jag brukade ha. Nu är det länge sen jag använde den men har för mig jag brukade ha ungefär så här (när man var ute med scouterna och sov i vindskydd):

Lilla övre fickan på sidan:regnskyddet till ryggsäcken.
Lilla nedre fickan på sidan: diverse småsaker, ficklampa, tändstickor etc. Och jag tror toapappret låg där.
Övre fickan baktill tror jag att jag hade matsakerna i (storkåsan passade bra där)
Nedre fickan baktill var det typ "necessär", första förband och liknande.
I avlånga sidfickan låg regnstället i (rullad till avlånga korvar som utnyttjar höjden), tillsammans med kniven (som behöver lite höjd).
Kartfickan brukade få ha typ anteckningsblock och penna bara.

Och packpåsen nertill hade jag ofta sovsäck och sovkläder i, den tog man då med in i vindskyddet och kunde låta resten av säcken stå utanför (med regnskyddet på).

Fördelen jag ser med småfickorna är att man kan ha saker där istället för byx- och jackfickorna. När jag har andra ryggsäckar idag har jag mycket mer saker i fickorna på kläderna än jag hade när jag brukade ha Alaskan. Men visst stämmer det att man sällan utnyttjar hela packvolymen i fickorna när det är uppdelat.

Nästa identiskt som jag minns att jag packade på scouthajk i ungdomen:
Lilla övre fickan på sidan:regnskyddet till ryggsäcken.
Lilla nedre fickan på sidan: diverse småsaker, ficklampa, tändstickor etc. Och jag tror toapappret låg där.
Övre fickan baktill tror jag att jag hade matsakerna i (storkåsan passade bra där)
Nedre fickan baktill var det typ "necessär", första förband och liknande. regnstället
I avlånga sidfickan låg regnstället i (rullad till avlånga korvar som utnyttjar höjden), tillsammans med kniven (som behöver lite höjd). Necessären, varför jag hade den så åtkomlig är svårförklarat idag.
Kartfickan brukade få ha typ anteckningsblock och penna bara.

Och packpåsen nertill hade jag ofta sovsäck och sovkläder i, den tog man då med in i vindskyddet och kunde låta resten av säcken stå utanför (med regnskyddet på).

Liggunderlaget på toppen.

/Patrik
 
Om jag inte minns fel så har de nedre fickorna snörning (minns inte vad det kallas, säger man snölås eller snörlås?), så därför tyckte jag de var bättre lämpade för småsaker. Locken hjälper inte så mycket för att hindra småsaker från att trilla ut.
 
Om jag inte minns fel så har de nedre fickorna snörning (minns inte vad det kallas, säger man snölås eller snörlås?), så därför tyckte jag de var bättre lämpade för småsaker. Locken hjälper inte så mycket för att hindra småsaker från att trilla ut.

Stämmer med min också!

/Patrik
 
Om jag inte minns fel så har de nedre fickorna snörning (minns inte vad det kallas, säger man snölås eller snörlås?), så därför tyckte jag de var bättre lämpade för småsaker. Locken hjälper inte så mycket för att hindra småsaker från att trilla ut.
Det kan vara årsmodellbaserat kanske? Vi har ju kännare som vet mycket så de kan fylla i, jag är rätt säker på att jag har snörlås på alla fickor utom dragkedjefickan, men jag skriver inte med ryggsäcken i knät.
 
Det var (års-)modellbaserat - och enkelt att åtgärda själv om fabriksutformningen inte upplevdes som tillräcklig.

Min blå (Svalbard:en) har det i allihop trots att den ursprungligen bara hade snölås i de nedre.
Flaskfickan hade (av naturliga skäl) aldrig snölås.
Ytterligare en skillnad över tiden var att flaskfickan fick en spötunnel innanför sig.
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.