Haglöfs Ares 30 Junior

Haj.

Beställt och fått hem en Haglöfs Ares 30 Junior till lilljäntan (8 år) med kroppslängd om knappt 130cm och rygglängd om 33 cm. Blev lite besviken.

Den är ju helt klart avskalad för att hålla vikten nere (ca 850 gram tror jag). Vadderingen i ryggplatta (ventilationen är lika med noll på denna säck), axelremmar och midjebälte är i det närmaste obefintlig. I ländryggsdelen på ryggan är en ca 5 cm Haglöfslogga broderad och reliefen är mycket stor och kraftig. Hon känner broderingen som ett knöligt parti ryggen! Efter en lång vandring kommer hon väl att ha ett "H" instansat i ryggen. Toppstängningen består av en dragkedja i stället för den klassiska dragsko+lock-modellen. Dragkedja känns så där på sikt. Man vet ju hur gamla dragkedjor kan bli.

Ursprungsplanen var en Bergans Birkebeiner 40 Jr men den var slut i lager och efter att ha rådgjort med personalen så ansåg de att en Ares 30 ändå skulle passa bättre utifrån hennes storlek och ålder.

Är där någon här som har erfarenheter av Ares-säcken i praktiskt bruk? Jag vet ju att ryggor passar olika på olika personer, men det kunde ändå vara värt att få några synpunkter om där finns några.

Är det värt att ge avkall på tyngden/vadderingen/bekvämligheten för att få en lättare säck för barnen?
 
jag funderade på den med till min son. Jag har stört mig ganska mycket på att de flesta barnryggorna är lite för tunga i förhållande till vad barnet skall bära. när ryggan utgör ungefär en fjärdedel av den totala vikten tycker jag personligen att det känns som slöseri.
däremot skall den ju vara bekväm också. så det är svårt.
 
Slog till på Bergans Nordkapp till 5 och 7 åringarna, 12 liter respektive 18liter

Lätta och inte tokdyra med ca 250 och 375 sek vardera.
 
Vi kollade också på Bergans Nordkapp. Kanske hade det varit ett mycket bättre köp. Bergans själva rekommenderar ju att barnen bär max 10% av sin vikt och utifrån detta så blir ju max bärvikt 3 kg för vår dotter. Väger ryggan 1.5 kg i egenvikt opackad så återstår ju bara 1.5 kg för packning och då lär ju en 18 litare räcka.

Vi var inne på en Deuter Fox 30 i stället nu i efterhand, verkar störtskön att bära med mycket fina justeringsmöjligheter. Endast 50-lappen dyrare. Lilljäntan ville dock ha Haglöfsryggan mer än något annat och hade hunnit skriva sitt namn på insidan med märkpenna - så en retur går ju bort.

Man har ju även sytt på ett brett band över ryggdelen där loggan sitter och där är två rejäla överlappande horisontella skarvar tvärs över hela ryggdelen som också med all sannolikhet kommer att skava i ryggen. Förstår inte hur man har tänkt!
 
Fick igår hem Ares 20. Är också besviken. Grabben ratade den efter fem min och jag förstår honom. Provade den själv och den var inte bekväm. Hade dessutom missat att avbärarbältet var helt ovaderat, mer bara en rem. Nej, grabben får nog växa i Kajkan junior som jag för närvarande har som skolryggsäck. Ska kolla på Bergans ryggsäckar.
 
Lillgrabben nu 8 år har haft en Bergans 18l sedan han var 6 år. Totalvikten har varit ca 3kg i början och han bär nu ca 4,5kg. Det har fungerat bra med Berganssäcken. Personligen anser jag att avbärarbältets funktion vid den ringa vikt är mer att den ska se ut som en vuxensäck. För honom funkar den bra att göra dagsetapper på 1-2 mil. En vettig och billig förstasäck.

/ Magnus
 
Helsport Elg

På min lokala Coop Obs! hittade jag Helsports 'ELG' serie - och jag köpte genast 15L-modellen till lillkillen på 4½. Den är enkel, smidig, snygg och i ok prisklass (jag betalade 349,-).

http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/TREK/Elg

Det jag gillar med säcken är:
-Lätthanterliga spännen och remmar, inte massa krimskrams men precis det man behöver.
-Vikten - 0,6 kg för 15L, 0,7kg för 20L enligt Helsport.no
-Skärningen - pôjken kan ha den på ryggen och sparkcykla, springa etc utan att den är i vägen för armarna.
-Nätfickorna på sidan är rymliga - jag provade för skojs skull och jag fick ganska lätt in min största (bredaste) termos.
-Kängurufickan - smidig förvaring för vad man nu skulle vilja ha lättilgängligt.

Det jag inte gillar med säcken är:
-Inga kompressionsmöjligheter (priset för att slippa 'onödiga' remmar)
- Kängurufickan har stelt tyg (kan inte utvidgas), och den har heller inget riktigt lock - den är bara en ficka, och om man packar bara lite oförsiktigt så kan det ramla ut grejor.
-Extrafacket mellan huvudfacket och kängurufickan är lite trångt.
-Namnlappen som kan sättas in i topplocket är hart när omöjlig att få in utan att den spricker, här är det dåligt materialval. En petitess, men likväl.

Men allt i allt är jag mycket nöjd med ryggan, och det är lillkillen också!
/F.
 
Hej

Den där Elg såg ju bra ut! Och inte så tung! Kängurufickan - är det den som sitter bak och är fästtyg till topplocksspännet?

Googlat runt och hittar ingen svensk butik som säljer den men du hade hittat den på coop... Blir till att fortsätta leta.
 
Ja den verkar bra. Har man dock en "Tweenie" i huset funkar inget älgtryck... :) Coop glimrar sannerligen till emellanåt, tokfyndat både Silva-kompass och Trangia-kök hus dem.

Var i väg till butik med Bergans-sortiment för att se vad vi missade. Nu har man strött salt i såren på sig själv.... Nordkappen på 18 liter verkade helt suverän! Väl "paddad". Praktiskt färg också, mörkblå. Till nästa unge kanske :)
 
Eh, ja, nu är det ju så att jag fuskar lite när det kommer till att hitta Helsportgrejor... för jag bor ju nämligen i Norge... Jag köpte alltså grabbens rygga på Coop - i Lillestrøm (om ni skulle 'råka' ha vägarna förbi).

Det är någon månad sen, men jag är fortfarande lika nöjd med hans ryggsäck.

- Ja KarolinaP, det är den yttersta fickan som jag kallar 'känguruficka'.

- Skipjack: Ja, min lokala xxl har många olika Berganssäckar där jag nog ska leta fram en rygga till dottern snart... har även en tweenie (10 år) här hemma också, hon går en ganska lång skolväg varje dag med många tunga böcker, så jag är grymt imponerad över hennes bärförmåga - pappa måste se till så tösen har en ordentlig rygga! ;) Hon har idag en TNF-modell som jag köpte på något stadiumoutlet i mellansverige, men den börjar bli dags att byta ut snart... Hon är långsträckt i ryggen (längst i klassen!) så jag får nog leta ett tag innan jag bestämmer mig :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.