Remar på Haglöfs Alaska

Hej,

Jag har en Haglöfs Alaska (sent 90-tal) och undrar över funktionen för några av ryggsäckens detaljer.

Jag undrar över de 2 st relativt korta spännremmar som sitter under topplocket samt över de 2 D-ringar som sitter i anslutning till den avlånga ”termosfickan”.

Vilka är tillverkarens tänkta användningsområden?

Vilka tips och trix finns för användning av dessa detaljer?

Tacksam för svar

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fästa ett litet tält, jacka, allt som kan behövas vara tillhanda snabbt utan att gräva fram det ur ryggsäcken.

//Erik, som också kan en del om Alaska, Grönland och Baltoro

Erik är nog minst lika påläst som jag...
/Odd

... undrar över funktionen för några av Alaska-ryggsäckens detaljer.
Mycket bra frågor, det är nog många som ibland (tyst) undrar om div. detaljer i Haglöfs tänkande...
de 2 st relativt korta spännremmar som sitter under topplocket
De är nog tänkta att fästa utrustning som man relativt sällan använder - men som man, när de väl
behövs, vill ha lättillgängliga och "överst". Jag har regnponchon och ryggsäcksöverdraget fästa där.
Det är nog ett bra ställe för t.ex. vindsäck, tarp eller camouflagenät också...

de 2 D-ringar som sitter i anslutning till den avlånga ”termosfickan”.
Min uppfattning är att de kan användas till att fästa något lätt, långt och smalt i dem - t.ex. med
resårband, men jag har oftast min kåsa hängande i den övre D-ringen. Nära till drycken då...

Tyngre långsmala saker som hopskjutna vandringsstavar, teleskopiskt fiskespö etc fäster jag i
spötunneln innanför termosfickan. Med spännremmar i spötunnelns läderförstärkning...
(På medel-äldre Grönland fanns det tunnel bakom bägge de långa ytterfickorna och där har jag
sett bilder på folk som burit skidor fästa i tunnlarna. Något jag aldrig själv provat på - verkar bökigt...)

Vilka är tillverkarens tänkta användningsområden?
Vilka tips och trix finns för användning av dessa detaljer?
Tacksam för svar
Det finns nog lika många användningar för sånt där som det finns Alaskaägare.
Något direkt facit från Haglöfs har jag aldrig stött på... Men det vore kul att höra om andras idéer
och användningar för såna där udda detaljer. Tillsammans har det här forumets medlemmar
säkerligen många fler förslag på vettiga användningar...

Faktum är att på ett par andra Haglöfssäckar (Grönland och Baltoro) sitter det ett par fästen som
få numera lätt identifierar direkt - det är fästet för den gamla klassiska isyxan... En remloop (som
man alltså tråcklar in yxhuvudet i) långt nedanför ett extra spännremsfäste som låser fast yxskaftet.
Lasten/Vikten tas alltså upp av den där anonyma remöglan medan den åtdragbara spännremmen
låser fast skaftet i sidled.

(På medel-äldre Grönland fanns det tunnel bakom bägge de långa ytterfickorna och där har jag
sett bilder på folk som burit skidor fästa i tunnlarna. Något jag aldrig själv provat på - verkar bökigt...)

Det finns nog lika många användningar för sånt där som det finns Alaskaägare.

Även Fjällräven hade kanaler bakom de yttre sidofickorna på sina större ramsäckar med just syftet att bära skidorna fästa vertikalt på varje sida om huvudsäcken.

Tack för bra svar.

Kul att höra hur andra använder sin utrustning.

Följer upp med ytterligare en fråga till den samlade alaskaexpertisen angående bärsystemets infästning.

Vad jag förstått via en annan tråd ska axelremmarna (x-flex) fästas på tredje steget nedifrån sett och spännas fast i det nedersta steget på utsidan av de smala vertikala stagen.

Infästningen för det avbärarbälte som sitter på ryggsäcken är placerat så att det bara kan fästas på samma del av den nedre stegen. Detta gör att både infästningen för axelremmarna och avbärarbältet hamnar på samma ställe.

Finns det någon enkel lösning på detta eller har jag tänkt fel?

Avbärarbältet är av en modell som har ett remspänne i plast på baksidan för att dra det runt ramen, alltså varken snöre eller vantskruv.

Kanske kommer avbärarbältet och axelremmarna från olika modeller?

Kan försöka lägga upp en bild om beskrivningen är otydlig.

... en fråga ... angående bärsystemets infästning. Vad jag förstått via en annan tråd ska
axelremmarna (x-flex) fästas på tredje steget nedifrån sett och spännas fast i det nedersta
steget på utsidan av de smala vertikala stagen.
Ja, så kan man beskriva det. Remmarna ska passera bakom den tredje stegpinnen,
hållna på plats av läderbiten som sitter framför ramsteget...

Infästningen för det avbärarbälte som sitter på ryggsäcken är placerat så att det bara kan
fästas på samma del av den nedre stegen. Detta gör att både infästningen för axelremmarna
och avbärarbältet hamnar på samma ställe. Finns det någon enkel lösning på detta eller
har jag tänkt fel?
Nja, du får helt enkelt kompromissa - det går lika bra att ha axelremsremmarna fästa omedelbart
innanför de vertikala stagen. Se bara till att de är ordentligt åtdragna runt stegpinnen så att friktionen
håller dem på plats. Funkar inte det, så hjälper ett par kraftiga gummisnoddar rejält...

Avbärarbältet är av en modell som har ett remspänne i plast på baksidan för att dra det runt
ramen, alltså varken snöre eller vantskruv.
Sämsta sorten av allihop - men det brukar gå att dra åt hårt nog. Det gäller att låsa remmen sedan
så att det inte blir en långsam glidning genom spännet - och förlust av spänningen...

Kanske kommer avbärarbältet och axelremmarna från olika modeller?
Inte sannolikt. De är nog samtida.

Tack för bra svar.

Tror att jag fått ordning på bärsystemet.

Det gick att spänna fast remmarna till axelremmarna på utsidan om remmarna som håller fast avbärarbältet på det nedre steget. Inte helt självklart dock. Verkar funka helt ok. Om det behövs tror jag det går att använda ett buntband som ”stopp” på stegen för att hålla dem på plats.

Avbärarbältet tror jag att jag fått spänn på ordentligt och lyckats låsa spännet. Får se om det slackar.

Tack för hjälpen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips